Aviseringar
Rensa alla

Vad innebär FRA-lagen?


Ämnesstartare

Ja, jag vill helt enkelt veta vad FRA-lagen innebär för mig som privatperson. Både det negativa och positiva. Vad innebär det nationellt och internationellt? Det känns inte som jag har fått en riktigt klar bild över det hela.


   
Citera
Ämnesstartare

CEREAL-KILLER! <3<3<3

Nåväl, för att behålla ett visst mått av allvar så svarar jag kort.

FRA-lagen innebär att all digital kommunikation som passerar över rikets gränser kommer att övervakas av svenska myndigheter.
Vad det innebär rent internationellt är att många utländska företag nu fasar för att investera pengar på att ha sin verksamhet i Sverige. FRA-lagen togs fram som ett beslut att motverka terrorism, men det är lite lustigt då Sverige knappt haft något egentligt terrorhot ö h t om man jämför det med andra nationer som USA, Storbritannien etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad det innebär för dig som privatperson är kanske inte så märkvärdigt på kort sikt, men allt du gör och säger över nätet kommer att lagras i åratal mot din vilja och det finns inget du kan göra åt det heller:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Å andra sidan är Sverige rätt unikt, i och med det här hittills gjorts skillnad på trådlös signalspaning och signalspaning i kabelnätet. Så är inte fallet i tex Frankrike och andra europeiska länder. Allt som skickas över gränserna kollas garanterat ändå och utnyttjas av underrättelsetjänster i andra länder. USA inte minst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saito:

Vad det innebär för dig som privatperson är kanske inte så märkvärdigt på kort sikt, men allt du gör och säger över nätet kommer att lagras i åratal mot din vilja och det finns inget du kan göra åt det heller:)

Det går ju emot min personliga integritet! Jag börjar ogilla det här påfundet allt mer jag läser om det...


   
SvaraCitera
Tyrael

Mega_Carro2:

Det går ju emot min personliga integritet! Jag börjar ogilla det här påfundet allt mer jag läser om det...

Och vad spelar det för roll?
Tror de att de ska åtala dig för att du sagt något eller vadå? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Och vad spelar det för roll?
Tror de att de ska åtala dig för att du sagt något eller vadå?

Nej, det är sant. Själva idén är väl att få fast "terrorister" och annat otyg om jag har förstått det rätt. Fast hur stor är den chansen egentligen? De man vill få fast kommer man ändå inte få fast, för det känns som om de kommer att hitta en annan väg iaf. Och vad spelar det då får roll att ha lagen överhuvudtaget?


   
SvaraCitera

Tyrael:

Tror de att de ska åtala dig för att du sagt något eller vadå? [confused]

Höhö ja, den som har rent mjöl i påsen Image


   
SvaraCitera

Mega_Carro2:

Och vad spelar det då får roll att ha lagen överhuvudtaget?

helt meningslös..

syftet med lagen är att stoppa terrorister, och för att stoppa terrorister måste man spärra in en massa "oskyldiga" som man inte har bevis emot som "kan" vara farliga.. ifall de är oskyldiga eller inte spelar inte någon roll.

Jag har fått uppfattningen att själva lagen är meningslös, men att det är mer "vi försöker göra något för att stoppa terrorism" som kommer att gå åt helvete. . "spräng riksdagen, al-queda, döda kungen och Reinfeldt.. "

ironi, på det sista alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mega_Carro2:

Nej, det är sant. Själva idén är väl att få fast "terrorister" och annat otyg om jag har förstått det rätt.

Vi har ju så många terrorister i Sverige...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ond bråd död om jag inte har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Satyroth:

Vi har ju så många terrorister i Sverige...

Sverige lär ju vara rätt poppis som terroristbas eftersom de får verka ifred här, har det ju skvallrats om. [rolleyes] Detta är dock inte samma sak som att hoten riktas mot oss direkt. Främsta anledningen till avlyssningen ska ju enligt utsago vara att ha nåt att byta bort till främmande underrättelsetjänster.


   
SvaraCitera

Om du är nyfiken så finns mycket information här: http://frapedia.se/wiki/Huvudsida

Borgeus:

"spräng riksdagen, al-queda, döda kungen och Reinfeldt.. "

Sir, I have to ask you to put your hands in the air.

Borgeus:

Jag har fått uppfattningen att själva lagen är meningslös

Självklart, terroristerna behöver ju bara kryptera sin trafik ifall de vill kommunicera via internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kort sagt innebär det;
No more bestämma träff med 14åriga tjejer för vuxna män [cry][cry][cry][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ökänd:

Främsta anledningen till avlyssningen ska ju enligt utsago vara att ha nåt att byta bort till främmande underrättelsetjänster.

Säger dom ja.


   
SvaraCitera