Aviseringar
Rensa alla

Vad kan jag förbättra min novell?Stavning bla.


Ämnesstartare

Detta är min första novell.Jag tackar i förväg för lite respons ,
Novellen

När jag öppnar dörren stiger jag in i lägenheten och chansar att min mamma sover. Fast när jag närmar mig dörren till mitt rum, så hör jag en svag röst från min mammas rum. Då förstår jag att hon aldrig sov utan var vaken och väntade på mig med en av hennes urgamla utskällningar om mitt drickande och festandet. Jag går istället in i mitt rum och lägger mig för att ignorera henne fullständigt.
Jag blir väckt på morgonen av en bullrande ljud från en dammsugare i mitt rum, och min morsa skriker till mig att vakna istället för att sova på dagarna och göra något vettigt som att dra skaffa ett jobb eller något liknande. Jag tänker för mig själv många gånger att flytta hemifrån och inte behöver höra mer om morsans gnäll. En dag slog det i mig och det hände faktiskt det. Jag packade direkt ihop mina grejer och gick ut från lägenheten. Jag tror jag hörde min mamma gråta men det var säkert en inbillning. Jag hade inte råd för boende och hade inte lust att fråga någon kompis om att sova över, fast jag hade fickpengar som räckte att dra till Norge och jobba som en fiskare i ett av de större fartygen i hamnen. Jag somnade hela vägen ditt till Norge. Jag hade drömt då om min mamma och att hon bad mig komma tillbaka och att hon inte hade någon annan att vara med och som grät mycket. Jag tänkte att denna dröm inte kunde vara san då hon hade druckit mycket, behandlat mig illa från hela barndomen när pappa dog när jag var bara 4 år gammal. Men hon är trotts allt min mamma och ganska sjuk ändå (Cancer) och att hon inte har så många månader kvar att leva. På nätterna var jag rädd för att somna och att drömmarna skulle fortsätta om mamma. När jag äntligen hade somnat så ser jag min mamma nere på golvet jag undrar vad som har hänt henne och försöker komma närmare, försöker väcka henne och jag rör försiktigt vid hennes puls fast känner ingen puls alls. Jag drar henne illa kvickt till sjukhuset och efter några timmar döds förklaras mor. Jag vaknar upp i min säng och tänker att det inte kan vara försent. Färjan skulle dra om en timme men jag sa upp mig och tog det snabbaste tåget till Stockholm. När jag äntligen var framme springer jag in i huset, ser jag min mor ligga på golvet jag tvekar att känna på hennes puls men gör det och känner att hon lever fortfarande. Jag ringer efter en ambulans och när de har anlänt platsen bredvid vår lägenhet så följer jag med mor in till ambulansen. När vi äntligen kommit fram till sjukhuset och att jag skulle vänta utanför när mamma där inne i rummet försöker bli återupplivad. Efter ett tag blir jag väckt av personalen och berättar att hon hade drabbats av en hjärtinfarkt och att hon kommer ligga i koma i en 1 vecka. Den tiden stannade jag hos mammas säng och väntade att hon skulle vakna. Efter ett tag hör jag en hes röst komma från mamma och hon talar om för mig hur mycket hon har älskat mig, fast hon har haft det svårt att bevisa det. Och att hon inte har vart en bra mamma som man ska vara. Min onda tanke om henne försvann och jag föll gråtande och kramade min mamma.

ÄNDRAT 2010-12-24 18:16


   
Citera
Ämnesetiketter

Du kan börja med styckeindelning.


   
SvaraCitera

den borde sluta med att dumbledore kommer in och ger dom 200 poäng


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Styckeindelning.

Orkade ej läsa.

Kort dock.


   
SvaraCitera

- Använd styckeindelning
- Blanda inte tidsformer
- Slarva inte


   
SvaraCitera

Complicated:

styckeindelning.

Kviq:

Styckeindelning.

sky7:

- Använd styckeindelning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

den borde sluta med att dumbledore kommer in och ger dom 200 poäng

sky7:

- Blanda inte tidsformer


   
SvaraCitera

Durano:

Detta är min första novell.Jag tackar i förväg för lite respons

respons:

lite

No probs.

Förresten. Jag tänker inte läsa ett ord förrän du delar upp texten i stycken.


   
SvaraCitera

antrax:

No probs.

Durano:

Jag tackar i förväg för lite respons

Okej nu är jag här. Vad vill du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på hur gammal du är, men det var inget imponerande. Konstiga meningar, men keep working.


   
SvaraCitera

Kommer låta jätteelak och kritisk nu.

Styckeindela bättre. Dubbla mellanrum mellan styckena, inte bara "ny rad". Ny rad skall bara användas i dialoger, om ens då.

Durano:

När jag öppnar dörren stiger jag in i lägenheten och chansar att min mamma sover. Fast när jag närmar mig dörren till mitt rum, så hör jag en svag röst från min mammas rum. Då förstår jag att hon aldrig sov utan var vaken och väntade på mig med en av hennes urgamla utskällningar om mitt drickande och festandet. Jag går istället in i mitt rum och lägger mig för att ignorera henne fullständigt.

Ser du ett mönster här? Sen bör man inte börja en mening med "fast" och "då", det ser konstigt ut, som att börja med "och" eller "men". Utgamla är ett lite konstigt uttryck, i sammanhanget, känns fel, "uttjatade" eller dylikt skulle kännas bättre.

Försök omstrukturera meningarna lite, så du undviker upprepningarna, t.ex.:
"När jag öppnat dörren och stigit in i lägenheten chansar jag på att min mamma sover, men när jag närmar mig dörren till mitt rum hörs en svag röst från hennes. Hon är vaken och väntar på mig, säkerligen för att leverera en av hennes uttjatade utskällningar om mitt drickande och festande. Jag ignorerar henne fullständigt och går istället in och stänger dörren om mig, lägger mig i sängen och sluter ögonen."

Försök gärna få in lite mer beskrivningar också - hur ser lägenheten ut, hur luktar det, finns det bakgrundsljud? Kläm gärna in lite adjektiv, de är trevliga ord.

Gör om, gör rätt! Kanske låter hård, men är ända sättet att utveckla sitt skrivande.


   
SvaraCitera

Är svenska ditt modersmål? Det är på tok för mycket grammatikfel. Börja jobba på din svenska genom att läsa mycket böcker. Detta kommer aldrig fungera om du t.ex. vill bli en författare. Tyvärr.

Durano:

som att dra skaffa ett jobb

Alternativt: "som att fixa ett jobb". Ordet "dra" passar inte in där.

Durano:

Jag hade inte råd för boende och hade inte lust

Man skriver "råd till boende".

Durano:

Jag somnade hela vägen ditt till Norge

Man somnar inte hela vägen dit, man somnar och sedan sover man. Alternativt: "Jag sov hela vägen dit".

Durano:

(Cancer)

Det är lite onödigt att lägga parenteser i en novell. Försök göra det till en mening istället.

Durano:

rör försiktigt vid hennes puls fast känner ingen puls alls

Man rör inte vid en puls, man känner/känner efter en puls. Alternativt: "känner försiktigt efter pulsen men känner ingenting".

Durano:

döds förklaras

"Dödsförklaras". Det skrivs ihop.

Durano:

När jag äntligen var framme springer jag in i huset, ser jag min mor ligga på golvet

Läs det där stycket så ser du att det inte går ihop. Alternativt: När jag äntligen var framme springer jag in i huset och ser min mor ligga på golvet".

Durano:

golvet jag tvekar att känna på hennes puls

Sortera upp raderna med komman och punkter. Slarva inte!

Durano:

När vi äntligen kommit fram till sjukhuset och att jag skulle vänta utanför

När vi äntligen kommit fram till sjukhuset OCH att jag skulle vänta utanför?

Durano:

Den tiden stannade jag hos mammas säng

Stannade du hos din mammas säng eller med din mamma?


   
SvaraCitera

kindergartner:

När jag äntligen var framme springer jag in i huset och ser min mor ligga på golvet

Konstig tempus där med i och för sig... När jag äntligen kom fram sprang jag in i huset och såg min mor ligga på golvet tycker jag ser bättre ut.


   
SvaraCitera

Schism:

Konstig tempus där med i och för sig... När jag äntligen kom fram sprang jag in i huset och såg min mor ligga på golvet tycker jag ser bättre ut.

Jag tror antingen att hon är 11 år eller att hon kanske nyss lärt sig svenska.


   
SvaraCitera