Aviseringar
Rensa alla

Vad kan man få för bidrag?


Ämnesstartare

Har nyligen flyttat hem ifrån för att börja plugga på gymnasiet och undrar vad man kan få för bidrag då min mor är, Ärligt talat för snål för att försöka hjälpa till med att betala lägenhet.

Har flyttat 24 mil och hamnade i Linköping.

Så nu undrar jag vilka bidrag man kan få för att försöka få det gå runt.

De bidrag jag själv vet är;
Inackorderings tillägg (1800)
Studiebidrag (1100)
Bostadsbidrag (Bror på bostadsyta osv.)

Men undrar om ni vet att det finns några fler utöver dem och sen undrar jag om mina föräldrar har några skyldigheter att hjälpa mig att betala (Mat och liknande) eftersom att jag är 18 och fortfarande studerar.


   
Citera
Ämnesstartare

Extra tillägg från csn som beräknas efter dina föräldrars ekonomiska situation.

Socialbidrag, undvik den.

Sen finns det massvis med stipendier att ansöka om beroende på vilket län du är bokförd i.

Fernan_king:

Bostadsbidrag (Bror på bostadsyta osv.)

Rätta mig om jag har fel, men det kan man väl inte få samtidigt som när man har inackorderingstillägg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är inte inackorderingsbidrag samma sak som bostadsbidrag fast för de som går folkhögskola och gymnasium och inte bor hemma?

rätta mig och jag har fel[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Rätta mig om jag har fel, men det kan man väl inte få samtidigt som när man har inackorderingstillägg?

Chickfactor:

är inte inackorderingsbidrag samma sak som bostadsbidrag fast för de som går folkhögskola och gymnasium och inte bor hemma?

Har inte en anning det är därför jag frågar [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Socialbidrag, undvik den.

kan inte fås av en person som studerar, vilket må vara hur fel som helst i många sammanhang, men man ska inte räkna med undantag på denna punkt.

för att besvara frågan, dina föräldrar är försörjningsskyldiga tills du är typ... 20-21 om du studerar på gymnasienivå. de är dock bara skyldiga att erbjuda dig bostad, det står inget om var den ska vara. så om du ska flytta är du körd på den punkten. kräv pengar till mat och livsnödvändigheter, betala hyra med dina andra pengar, och bo som en kommunist tills du hittar en bättre lösning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fernan_king:

Har inte en anning det är därför jag frågar [confused]

Det var nu ett tag sen jag kollade, men för något år sedan var det så i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

kräv pengar till mat och livsnödvändigheter

Problemet är att dom vägrar hjälpa över huvud taget med den pungten men skulle jag flyttat till Borlänge där emot skulle de ha hjälpt [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fernan_king:

Problemet är att dom vägrar hjälpa över huvud taget med den pungten men skulle jag flyttat till Borlänge där emot skulle de ha hjälpt [tard]

bostad kan de vägra betala för en egen åt dig, mat är jag skapligt säker på att de inte kan vägra utan att gå emot sin försörjningsplikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

bostad kan de vägra betala för en egen åt dig, mat är jag skapligt säker på att de inte kan vägra utan att gå emot sin försörjningsplikt.

Då är ju frågan om jag kan betala en egen lägenhet och sen säga att jag inte har råd med mat och att de måste ge mig pengar (låter idiotiskt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fernan_king:

Då är ju frågan om jag kan betala en egen lägenhet och sen säga att jag inte har råd med mat och att de måste ge mig pengar (låter idiotiskt)

jag ser inte varför du inte skulle kunna det. faktiskt.


   
SvaraCitera

Fernan_king:

Då är ju frågan om jag kan betala en egen lägenhet och sen säga att jag inte har råd med mat och att de måste ge mig pengar (låter idiotiskt)

Tror inte det skulle funka. De kan bara säga nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera