Forumet - Vad kan man kräva av ONOFF och Acer?

Vad kan man kräva av ONOFF och Acer?

61 0 8
ÖPPET brev till ONOFF och Acer computer

Hej!
Om man till äventyrs, planerar att införskaffa ny elektronik idag, vilket de allra flesta av oss gör, titt som tät, bör man helst undvika att handla på ONOFF och absolut INTE köpa några Acer-produkter. Anledning till min uppmaning är enkelt och logiskt, nämligen att risken är väldigt stor och överhängande att köparen blir grundlurad av er.

Att fel uppstår på elektronik, är ju knappast någon nyhet. Men att bolag som Acer-computer och ONOFF, konsekvent, metodiskt och ihållande försöker smitta undan sitt ansvar, är däremot uppseendeväckande, oansvarigt, oseriöst och oacceptabelt.

I Sverige år 2010 är löser man sannolikt inga tvister mellan konsumenter och handlare med hjälp av sk stutsmetoden. Därför är det tämligen märkligt, horribelt, bisarrt och uppseendeväckande att stora bolag som Ni, konsekvent ägnar sig åt denna metod, istället för samtal, argumentation och en saklig hantering av frågorna.

Trots att jag mejlade er vid fem olika tillfällen, erhöll jag ett enda svar från Acer där man utan några som helst motiveringar eller diskussion i sak, bara hänvisar till ONOFF. Trots att man i mejlet inte säger sig vilja ha något med frågan att göra, efterlyser man ändå av för mig okänd anledning, serienummern på datorn, för att som sagt, ändå INTE göra något.
Kontakta ONOFF vet jag, dator är ju inte här!

Från ONOFF fick jag också ett enda mejl som till min stora förvåning påstås handlar om ”gott kundbemötande”! Vilket låter bisarrt med tanken på hur Ni agerat i sak. Snacka om taskig tajming och hyckleri när man agerar på det visst, men påstår sig värna om kunderna.
Det som är fascinerande i just det mejlet är dock ett omedvetet försök att idiotförklarar såväl Acer som ONOFF själva då man indirekt medger att Acer faktiskt tillverkar en del riktigt skräp som det facto inte håller mer än MAX två år och att ONOFF säljer gärna detta skräp i sina butiker. Och när felen uppstår, vilket det onekligen gör då produkten är just skräp, tar ingen av Er, något som helst ansvar, utan låter konsumenterna ta smällarna.
Wow, att enskilda medarbetare omedvetet kan vara så ”ärliga” ändå.

Om det tafatta, oansvariga, oseriösa, klentbegåvade och osakliga ageranden jag fått erfara, beror på bristande kompetens, bristande intressen & engagemang för kunderna eller bara en naiv föreställning om att jag skall tröttna på frågan, veta jag inte. En sak vet jag dock, det är oseriöst, osakligt, oansvarigt, ohederligt och fullständigt oacceptabelt.

Ni har agerat som om Sverige år 2010 vore en bananrepublik där strutsmetoden skall vara grunden för kund/handlare/tillverkare relationer, där man slipper undan sitt ansvar utan några som helst juridiska skäl, bara man vill det så och där handlarna/tillverkare själva avgör OM och när gällande lagstiftningen på området skall tillämpas. Vilken naivitet!

Om en produkt är såvitt man kan bedöma mycket fräsch och i mycket gott skick, den är kompakt utan lösa delar, inte utsatt för slag och stötar, förvaras i damm- & fuktfri utrymme, inte mixats med av konsumenten, men fel uppstår ändå. Hur kan det vara något annat än just material och/eller fabrikationsfel, sk ursprungsfel? Har det dessutom inte gått tre år, så skall det dessutom självfallet omfattas av reklamationsrätten enl gällande Svenskt lagstiftning.

En medarbetare vid ONOFF där produkten är inlämnad för service, testade adapter inför mina egna ögon och konstaterade att det var fel på DATORN, inte adaptern. Kolla kvittot så ser Ni det.
Skall JAG trots det, ansvara för misstaget och betala för material/konstruktionsfelet?

Ni har försökt smitta undan ert ansvar, tillämpat strutsmetoden, agerat oansvarigt och oseriöst, varit OSAKLIGA, arroganta och högmodiga. Det är som jag ser det, metodiskt & systematiskt försök, dvs regelrätt försök till lurendrejeri. Därför har jag inget som helst respekt eller förtroende för varje sig ONOFF eller Acer, nu länge.

Mot den bakgrunden kräver jag alltså att köpeavtalet upphävs fullt ut och det med omedelbart verkan, så att jag får tillbaka mina pengar snarast, då Ni i praktiken redan klart och tydligt har skrotat detta köpeavtal genom att smitta undan allt ansvar, att INTE lever upp till era åtaganden och att inte respektera lagstiftningen på området. Ni kan således inte anses vara pålitliga heller ifall flera fel skulle uppstå under reklamationstiden.
Agerar man som Ni gjort i detta fall, dvs som om inget köpeavtal fanns nu länge mellan parterna, får man också ta konsekvenserna av det.

Jag anmäler Er nu till ARN med krav på i förstahand upphävande av köpeavtalet och i andrahand en ny produkt och kompensation för allt obehag jag utsatts för samt det faktum att jag tvingats vara utan min dator i så lång tid.

Dessutom uppmanar jag härmed, diskrimineringsombudsmannen att ta sig en noggrann titt på frågan, då jag inte tror att en manlig jurist, en manlig ingenjör eller en av ONOFF/Acer chefernas egna manliga kollegor, hade behandlats på ett så arrogant och respektlöst sätt. Alltså finns det anledning att kartlägga huruvida unga kvinnor missgynnas extra mycket av ONOFF och Acer.


Med vänliga hälsningar


Anna iSumpan
Stockholm 2010.03.01

Spana också in: