Aviseringar
Rensa alla

Vad kom först, hönan eller ägget?


Ämnesstartare

Vad kom först, hönan eller ägget?

Den genetiska kodens uppkomst utgör ett stort problem av typen hönan och ägget.
Ett problem som för närvarande är alltför hårdkokt.

Ännu större svårigheter för evolutionsteorin innebär uppkomsten av den fullständiga genetiska koden – ett krav för att celler skall kunna föröka sig.
Det gamla problemet om hönan och ägget kommer igen i fallet med proteiner och DNA. Hitching säger : protein är beroende av DNA för att kunna bildas.
Men DNA kan inte bildas utan redan existerande protein. Alltså kvarstår den paradox som Dickerson ställer upp: Vad kom först, proteinet eller DNA? Han hävdar: Svaret måste bli, de utvecklades parallellt.

Är det så?


   
Citera
Ämnesetiketter

Big bang kom absolut först!
hoho


   
SvaraCitera

haha , seriös. Denna är väll inte speciellt svår, evolutionen kanske kan ha sin plats här?


   
SvaraCitera

Erik112:

Och sen, vad kom först, hönan eller ägget?

jag har absolut ingen aning. och jag gillar inte riktigt att tro, jag vill i så fall hellre inte veta. men jag vet, att big bang kom först. Men vad tror du?


   
SvaraCitera

Ägget kom helt klart först. Ägget utvecklades innan livet på land började. Hönan är en fågel.

Ägget är i princip en cell, och när en encellig organism förökar sig så blir det en cell. Så jag tror att ägget härstammar från utvecklingen av sexuell fortplantning på bakterienivå.

Jag orkar inte kolla upp det helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GrassEater:

Jag orkar inte kolla upp det helt.

Kan du väl, PLEASE


   
SvaraCitera

Erik112:

Jag vet inte, därför frågar jag.
Men det låter ju troligt att de på något vis kom samtidigt?

Du vekar ju inte heller vilja tro så,Om du så gärna vill veta så kan du fråga någon som vet. Här kommer du säkerligen inte få några vettiga svar,ingen här vet(för alla här är dumma) och att lägga ut en sån här fråga på ungdomar.se och förvänta sig ett svar, (är ju bara det dummaste jag hört)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Ännu större svårigheter för evolutionsteorin innebär uppkomsten av den fullständiga genetiska koden – ett krav för att celler skall kunna föröka sig.

Fullständig genetisk kod? Problem? Förklara!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håll er on topic, please?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dinosaurie eller fiskägg. kan vä dem flesta räkna ut hönor inte är det första djuret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Fullständig genetisk kod?

Allt finns och kommer där det ska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Allt finns och kommer där det ska.

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

protein är beroende av DNA för att kunna bildas.

I människan ja. [rolleyes] inte i alla organismer. Finns ju fan flera 100 olika aminosyror som inte ens är verksamma inom biologin, hur bildas dessa tror du?

Erik112:

Vad kom först, proteinet eller DNA?

Proteinet är jag ganska säker på.

Läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Allt finns och kommer där det ska.

Jesus finns och han kommer i din rumpa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

I människan ja. [rolleyes] inte i alla organismer.

Vi talade om hönan & ägget


   
SvaraCitera