Aviseringar
Rensa alla

vad menas med sexuellt utnyttjad, tror att jag har blivit det..


emapema:

Är det här okej för att jagd rack för mycket och får skylla mig själv,

Nej, det är inte okej. Anmäl idioten! [mad]


   
SvaraCitera

Stör mig på hur idiotiskt vissa svarar i denna tråd, det är en jävla känslig själ man har att göra med nu och lyssna på mig:

Anmäl det till polisen.

Det är ingen idé att spekulera över huruvida det finns bevis eller ej, han har begått ett vidrigt brott mot dig och det ska anmälas. Tveka inte att gå och prata med någon om du inte orkar bära på det själv. Hoppas det löser sig.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Du är korkad och borde inte säga åt folk som blivit utsatta för brott att de ska gå vidare och att de har ett eget ansvar.

Nej du är korkad som för det första tror att hon kan gå vidare i det här fallet.

1. Hon har druckit och hennes trovärdighet kommer att ligga i botten.

2. Har hon några fysiska bevis över huvud taget? Vad jag vet lämnar inte fingrar någon sperma och om hon har skador hur fasen ska hon bevisa att det är hans fingrar som orsakat dessa skadorna?

3. Finns det några som helst vittnen som kan backa upp hennes berättelse? Ju fler desto bättre. Dock sänks även deras trovärdighet om de hade druckit vid tillfället.

4. Har hon dessutom några som helst bevis som kopplar just den killen till det fallet? Kan det vara en annan kille?

5. Hon är för SEN. Om brottet ägde rum på fredag så kan hon inte komma med det på måndag. De flesta möjliga bevis är borta och hennes trovärdighet som vittne minskar ju längre det går.

För det andra är du korkad som tror att människor inte har ett eget ansvar för sitt handlande och sitt välmående.
Nu är det uppenbart att hennes så kallade ''kompisar'' inte tog ansvar över henne då de lämnade henne och fortsatte att festa, så vem annars skulle göra det?
Hennes föräldrar? Uppenbart även där att de skiter i att hennes 15-åriga dotter är ute och super utan någon som har koll på henne.

Jag vet att det är hårt att höra för en som precis blivit utsatt för ett brott, men verkligheten ser ut så. Hon har en otroligt liten chans att fallet ens blir undersökt och har hon tur så får hon gå igenom ett förnedrande förhör där hon frågas om allt från alkohol- och sexualvanor till val av klädsel och annat, helt i onödan.
Sedan om det sprids kan det mycket väl bli så som med ''Linnea'' i Bjästa.

Tyvärr så måste hon gå vidare eller så får väl hon ta med en kniv till skolan och hugga ner honom då.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Det är ingen idé att spekulera över huruvida det finns bevis eller ej, han har begått ett vidrigt brott mot dig och det ska anmälas.

Sure det kanske visar sig fint i statistiken sen.
Dock kommer hon inte vinna något på det.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Sure det kanske visar sig fint i statistiken sen.
Dock kommer hon inte vinna något på det.

Men vad vet DU om det? Var du där eller? Kan finnas vittnen, och det är även en PRINCIPSAK att anmäla och inte bara låta det vara. Polisen kanske får upp ögonen för denna idiot om han skulle göra något igen dessutom.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Nej du är korkad som för det första tror att hon kan gå vidare i det här fallet.

Jag känner folk som faktiskt jobbar inom rättsväsendet, med sånt här. Du gör uppenbarligen inte det. Det här är ganska självklart för mig, men då du verkar ha missat det så kanske jag behöver påpeka att du inte har någon som helst aning om vilka bevis som skulle kunna komma fram under en förundersökning.

FreeWay89:

För det andra är du korkad som tror att människor inte har ett eget ansvar för sitt handlande och sitt välmående.

Hur i helvete lyckas du skriva att människor har ett eget ansvar för sitt handlande och inte inse hur jävla dumt det är att försöka använda det som ett argument för att det är hennes ansvar att se till att någon annan inte våldtar henne?


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Men vad vet DU om det?

Säg det till så många andra kvinnor som har MYCKET mer att komma med än hon har och ändå inte får igenom ett skit än att må ännu sämre då de känner att ingen tror på henne och/eller att polisen skiter i det.

Se bara på det hon berättat:

emapema:

kunde knappt stå på mina egna ben fick jag höra efter.

Det betyder att hon knappt var vid medvetande vid tillfället. Hur i helvete är hon vittne nog att avgöra vad exakt som har hänt och exakt vem som begått det?

Lounge fact:

och det är även en PRINCIPSAK att anmäla och inte bara låta det vara.

Som sagt det beror vad som är värt för ''principen''.
Vill hon gå igenom ett förnedrande och totalt meningslöst vittnesförhör plus risken att andra får reda på det och hon blir behandlad lika illa som ''Linnea''.

I fallet med ''Linnea'' så hade han dessutom våldtagit en till och ändå kom han undan och hela samhället vände sig emot henne att hon tvingades flytta.

Visst gör hon det för principen och tycker att det är värt det så visst.
Men hon kan räkna med lika med noll hjälp.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Säg det till så många andra kvinnor som har MYCKET mer att komma med än hon har och ändå inte får igenom ett skit än att må ännu sämre då de känner att ingen tror på henne och/eller att polisen skiter i det.

Men frågan är om man mår så mycket bättre av att inte anmäla. Jag skulle inte kunna lämna det om jag inte gjorde ett statement.

FreeWay89:

Det betyder att hon knappt var vid medvetande vid tillfället. Hur i helvete är hon vittne nog att avgöra vad exakt som har hänt och exakt vem som begått det?

Jag menar att det kan finnas andra vittnen. Hon var inte ensam på festen.

FreeWay89:

Vill hon gå igenom ett förnedrande och totalt meningslöst vittnesförhör plus risken att andra får reda på det och hon blir behandlad lika illa som ''Linnea''.

Du tar upp ett extremfall, det behöver inte alls sluta upp som det gjorde för henne.

FreeWay89:

Men hon kan räkna med lika med noll hjälp.

Men säg inte så? Det är helt fucked up att folk ska sluta anmäla bara för rädslan att få alla emot sig (extrem fall), rädslan att inte få någon hjälp, rädslan att de inte skall hitta bevis. Hon får knappast mer utav av gå runt och bära på detta ensam och inte anmäla.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jag känner folk som faktiskt jobbar inom rättsväsendet, med sånt här.

*Stående ovationer* [rolleyes]

mediakatt:

Det här är ganska självklart för mig, men då du verkar ha missat det så kanske jag behöver påpeka att du inte har någon som helst aning om vilka bevis som skulle kunna komma fram under en förundersökning.

Okej men vi säger så här:
Tror du ärligt talat att det kan bli en fällande dom av vad hon berättar?

mediakatt:

Hur i helvete lyckas du skriva att människor har ett eget ansvar för sitt handlande

Tja det var nog snarare ett tillägg än att det skulle vara avgörande för fallet. Snackar snarare om förhindrande åtgärder när vi ändå pratar om ett brott som ingen verkar tycka att man har ett eget ansvar för.

Jag har redan talat om det tidigare och man har väl för fan ett eget ensvar för sitt eget välmående eller? Förstår inte om ni verkligen är så korkade eller om det är just det här brottet som får så många tjejer så efterblivna?


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Men frågan är om man mår så mycket bättre av att inte anmäla. Jag skulle inte kunna lämna det om jag inte gjorde ett statement.

Det är möjligt.
Jag håller med i det största hela. Dock är det ett mycket allvarligt brott (det ger rätt högt straff och för att inte tala på hur mycket gärningsmannen åker på rent socialt).

Det måste vara rätt person som döms. Kan inte ens sätta mig in hur vidrigt det måste vara att bli oskyldigt dömd för ett så vidrigt brott som våldtäkt. Vet dessutom att båda min familj och de flesta av mina kompisar aldrig skulle ha med mig att göra om jag blev dömd för något sådant.

Hur som helst.
Det är dessutom hos henne som bevisbördan ligger.
Och kommer man med så fruktansvärt vaga bevis så kommer hon bara må ännu sämre när målet väl läggs ner och hon kanske åker på straff från killar/ andra i omgivningen som hämnas.

Lounge fact:

Jag menar att det kan finnas andra vittnen. Hon var inte ensam på festen.

Nej men (vad jag får det till) så var hon väldigt berusad och lämnades ensam i ett rum medans de andra fortsatte att festa.
De var förmodligen väldigt berusade själva och är heller inga trovärdiga vittnen.

Lounge fact:

Du tar upp ett extremfall, det behöver inte alls sluta upp som det gjorde för henne.

Ja det är ett extremfall men även fall bara om den närmaste kretsen skulle vända sig emot henne så skulle det vara illa nog.
Och jag tror inte att en kille skyldig/eller inte låter inte bara en våldtäktsanmälan mot sig gå förbi.

Lounge fact:

rädslan att inte få någon hjälp, rädslan att de inte skall hitta bevis. Hon får knappast mer utav av gå runt och bära på detta ensam och inte anmäla.

Men jag frågar dig ''Vad får hon ut av det''?
Hon går till polisen och gör en anmälan och hon hamnar på förhör.
Hon får berätta i detalj allt som hände (vilket mycket hon säkert inte kommer ihåg eller så hittar hon undermedvetet på eller att hennes hjärna fyller i ''luckorna''). Polisen frågar henne en massa ''irrelevanta'' frågor om hur berusad hon var. Vilka kläder hon hade osv. Det läggs sedan ner i brist på bevis.

Mår hon bättre av det?
Om så - anmäl gärna.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

*Stående ovationer*

Naw. Det är inte mitt fel att du uppenbarligen inte har en jävla aning om hur rättsväsendet faktiskt fungerar.

FreeWay89:

Okej men vi säger så här:Tror du ärligt talat att det kan bli en fällande dom av vad hon berättar?

Jag vet inte, utav ganska självklara anledningar som att jag faktiskt inte har en aning om vad som skulle kunna framkomma under en förundersökning. På samma sätt som du inte gör det, trots att det är vad du verkar inbilla dig.

FreeWay89:

ett brott som ingen verkar tycka att man har ett eget ansvar för.

Har du ett eget ansvar om jag dödar dig när du sover, också? Jävla trams.

FreeWay89:

Jag har redan talat om det tidigare och man har väl för fan ett eget ensvar för sitt eget välmående eller?

Det är en skillnad på att ta ansvar för sitt eget välmående och ta ansvar för andra personers brottsliga handlingar som skadar ens välmående.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Det är dessutom hos henne som bevisbördan ligger.
Och kommer man med så fruktansvärt vaga bevis så kommer hon bara må ännu sämre när målet väl läggs ner och hon kanske åker på straff från killar/ andra i omgivningen som hämnas.

Om hon VET vad han gjorde och VEM det var bestämt, ska hon inte tveka att anmäla nej. Jag tycker inte fylleargumentet håller. Det är något rätten utnyttjar för mycket. Man kan registrera saker trots att man legat avdäckad en stund.

FreeWay89:

Nej men (vad jag får det till) så var hon väldigt berusad och lämnades ensam i ett rum medans de andra fortsatte att festa.
De var förmodligen väldigt berusade själva och är heller inga trovärdiga vittnen.

Alltså man är inte helt jävla blåst bara för att man är berusad. Kanske enligt rätten, men återigen, principsak, och återigen - man ska inte avstå att anmäla enbart för att det kan arta sig negativt i sorgliga fall. Dessutom är bevisundersökningen omfattande och de använder säkert massor av metoder mer än vittnen.

FreeWay89:

Ja det är ett extremfall men även fall bara om den närmaste kretsen skulle vända sig emot henne så skulle det vara illa nog.
Och jag tror inte att en kille skyldig/eller inte låter inte bara en våldtäktsanmälan mot sig gå förbi.

Meeeeeen det är så sorligt. Kolla här: Jag förstår dina argument angående hur detta kan arta sig negativt, men det är fortfarande VIKTIGT att anmäla. Man ska inte lägga sig för idioterna. Man ska aldrig göra det. Då kommer aldrig någon åka fast och vi kommer ha fler våldtäktsmän i vår vardag. Man kan inte avstå att anmäla för rädslan om vad den SKYLDIGE våldtäksmannen kan hitta på, han har fortfarande gjort det och ska inte komma undan. Ingenting skulle fungera om alla agerade som du.

FreeWay89:

Men jag frågar dig ''Vad får hon ut av det''?

Du har inte varit i situationen, du ska inte uttala dig så. Du vet egentligen ingenting om vilka bevis som skulle komma fram vid en utredning. Du har en negativ syn på utredning kring våldtäker, vilket är lätt att ha, men man ska inte lägga sig för den skyldige för det. Aldrig.


   
SvaraCitera

emapema:

Är det här okej för att jagd rack för mycket och får skylla mig själv

Nej, absolut inte.

emapema:

Mår väldigt dåligt nu!

Förstår det. Se till att prata med någon om du behöver det.


   
SvaraCitera

mediakatt:

På samma sätt som du inte gör det, trots att det är vad du verkar inbilla dig.

Sluta inbilla dig att snubbens ena finger skulle ramla ut ur hennes underliv och totalt förändra hela rättsprocessen. Jag är ingen advokat i ämnet (aldrig påstått) men lika jäkla koll har man för i helvete. (har en syster som blivit våldtagen btw) och hon hade långt mer att komma med än vad den här tjejen har och det lades som sagt ner i brist på bevis.

Men visst om du tror på att hennes fall ska bringa total rättvisa så sure.
Hoppas verkligen att hon får idioten dömd men jag vet inte.
Skulle jag hoppa fallskärm och fick veta att 9/10 skärmar inte väcklas ut så skulle jag inte hoppa. Men det är väl bara jag antar jag....

mediakatt:

Har du ett eget ansvar om jag dödar dig när du sover, också? Jävla trams.

Tja om du kommer in i min lägenhet pga av att jag inte låst min ytterdörr så sätter jag mig i en ganska onödig risk eller hur?

mediakatt:

Det är en skillnad på att ta ansvar för sitt eget välmående och ta ansvar för andra personers brottsliga handlingar som skadar ens välmående.

Är det?
Om ens ignorans, ouppmärksamhet eller direkta handlade bidrar till att risken för brott ökar så är det inte på ens ansvar?

Så du menar att jag kan kan gå runt och kalla folk för horor och spotta på dom och INTE behöva riskera att någon ger mig stryk?

Eller att jag går runt med en tröja med ett hakkors på och att någon tar det personligt och beslutar för att ge mig en rak höger?

Sluta leva i en bubbla för fan.

Every action has a Reaction.


   
SvaraCitera

emapema:

men iallafall, min kompis som hade festen bad mig lägga mig ner i hennes säng för att vila och nyktra till. En kille i min klass kommer in och pullar mig när jag nästan är däckad.

Tänk positivt, nästa fest så är det han som ska bli aspackad och du som ska pulla honom i stjärten.

Seriöst.


   
SvaraCitera