Aviseringar
Rensa alla

Vad prioriterar du högst?


Ämnesstartare

Med "kollektiva mål" så syftar jag till saker man uppnår tillsammans med andra människor t.ex. att bygga ett bättre samhälle, kämpa för jämnlikhet etc. medan "individuella mål" handlar om självförverkligande och kan t.ex. vara "jag ska bli sveriges kändaste bloggare" eller "en dag skall jag bli bäst på att baka pizza".

Roten till denna frågeställning är att jag läst en hel del texter om att vår ungdomsgeneration är den mest "individualiserade någonsin" och att vi inte längre ser oss som en del av samhällskroppen.


   
Citera

Chi Huang Ti:

De individuella målen (Du röstade på detta alternativ)

Looking out for nr.1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

e individuella målen (Du röstade på detta alternativ)

om jag inte kan få mig själv att må bra, kan jag inte få någon annan att må bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar att alla tycker att 90-talister är lata egoister, ba kolla på varenda annan generation och se att vi är alla likadana


   
SvaraCitera
mynona

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen
De individuella målen

Men det går ju inte att välja eftersom de individuella målen förutsätter de kollektiva.

Detta:

Chi Huang Ti:

"kollektiva mål" så syftar jag till saker man uppnår tillsammans med andra människor t.ex. att bygga ett bättre samhälle, kämpa för jämnlikhet etc

... måste vara uppfyllt om detta:

Chi Huang Ti:

edan "individuella mål" handlar om självförverkligande

... ska vara möjligt för alla, såvida vi inte är rika allihop.

Utan välfärd inga individuella mål för någon annan än de som kan uppnå dem utan välfärd, vilket är mycket svårt.

Individualismen fungerar bara om vi lever i ett samhälle med kollektiv välfärd.

Därför kan jag inte rösta: jag värderar de individuella målen högst, men de kan bara uppnås genom de kollektiva målen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)

Fast röstade fel, råkade komma åt fel knapp osv.. [blush]


   
SvaraCitera

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Men det går ju inte att välja eftersom de individuella målen förutsätter de kollektiva.

mynona:

Individualismen fungerar bara om vi lever i ett samhälle med kollektiv välfärd.

Ja, förstår ditt resonemang. Men detta är kanske varför just vår generation verkar tendera mer på att fokusera mer energi på det individuella eftersom vi generellt sätt föds med bättre ekonomiska förutsättningar än för ett tiotal år sedan.

Om man skall utveckla det du skrev ytterligare tror jag också att ju bättre ställt människor har det desto mindre bryr de sig om de kollektiva målen och vice versa.

Eeeh...

äggligt:

Hatar att alla tycker att 90-talister är lata egoister, ba kolla på varenda annan generation och se att vi är alla likadana

Dock är ju vi den enda generationen som faktiskt kan bli miljonärer på att vara självupptagna. I ett större perspektiv är ju hela grejen med att man kan göra sig själv till en produkt (typ bli känd bloggare) rätt bisarr.


   
SvaraCitera
mynona

Chi Huang Ti:

Ja, förstår ditt resonemang. Men detta är kanske varför just vår generation verkar tendera mer på att fokusera mer energi på det individuella eftersom vi generellt sätt föds med bättre ekonomiska förutsättningar än för ett tiotal år sedan.

Om man skall utveckla det du skrev ytterligare tror jag också att ju bättre ställt människor har det desto mindre bryr de sig om de kollektiva målen och vice versa.

Det är pga den kollektiva välfärden som människor har kunnat bli individualister, vilket gör att de också vill avskaffa den, något som kommer att förstöra förutsättningarna just densamma individualism. Det är en ond cirkel.

Lösningen kan inte vara annat än medvetenhet om detta och en insikt om att samhället behöver en balans av kollektivism och individualism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kollektiva mål, genom personlig reflektion och insikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De individuella målen (Du röstade på detta alternativ)

Som i ett inåtvänt/privat liv snarare än "självförverkligande". Jag är nog ganska egoistisk av mig, även om jag gärna intalar mig annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De individuella målen (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Chi Huang Ti:

De individuella målen (Du röstade på detta alternativ)

är intresserad av vad de som tycker att de främst prioriterar de kollektiva målen gör för att uppnå dessa kollektiva mål.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

De kollektiva målen (Du röstade på detta alternativ)

Mitt självförverkligande syftar till att hjälpa kollektivet.


   
SvaraCitera