Aviseringar
Rensa alla

Vad räknas egentligen som prostitution?


Ämnesstartare

En tanke slog mig. Har tänkt den innan, men sen kom vi in i en diskussion om prostition i skolan, och då kom den fram igen. Prostitution är olagligt i Sverige, right? Eller iaf själva "inhandlandet". Det är alltså i stora drag olagligt att betala någon för att ha sex. Jag kan hålla med om att gränsen är svårdragen, just iom att just "betalning" är ett svårdefinierbart begrepp. Men om man ska tolka det rakt uppochned borde det ju vara så att det är olagligt att ge någon pengar för sexuella tjänster.

Hoppas att alla är med så här långt.

Nu kommer frågeställningen. Porrfilmsskådespelare har sex, och även om jag inte har inblick i hur allt administreras i den industrin utgår jag ifrån att de får betalt för sina framträdanden. Om någon kan motbevisa det lägger jag ner frågeställningen. Men det känns logiskt att de får betalt för sitt jobb.

Varför är det ena olagligt och det andra lagligt? Hur kommer det sig att det är förkastligt när det sker i enrum, men lugnt när det sker framför en kamera? Det addar inte upp.

Har någon någon inblick i det här, eller någon slående teori utan luckor?


   
Citera

I vanliga spelfilmer har ju skådespelarna sex ibland, så det kanske bara räknas som skådespeleri. Fast prostitution borde väl räknas som teater om man tänker så.


   
SvaraCitera

När det rör sig om större porrfilmsproduktionsbolag åtminstone, kan jag gissa att kontrollen i fråga om könssjukdomar, HIV och annat skoj är ganska hård. Antar att de är måna om att få behålla "duktiga" stjärnor.

Vad gäller prostitution finns det ingen kontroll på vem som ligger med vilken kund direkt, varför riskerna är större inte bara för sjukdom utan för att kunden potentiell kan vara lite galen. Finns säkert manliga porrskådisar som är sjuka i huvudet också, men som sagt, jag vill gissa på att det har med kontroll av olika saker, eller brist på den, som gör det legalt att göra porr men illegalt att vara fnask [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Vad gäller prostitution finns det ingen kontroll på vem som ligger med vilken kund direkt, varför riskerna är större inte bara för sjukdom utan för att kunden potentiell kan vara lite galen.

Mjo, jag funderade på det först med. Men anledningen till att prostitution är okontrollerbart är ju att det är olagligt. Ok, det är fortfarande farligare, men när det ställs utanför lagen försvinner ju allt skydd. Men jag kanske bara inte har förstått vad lagen egentligen säger.

Unexpected:

Fast prostitution borde väl räknas som teater om man tänker så.

Och teater är nästan prostitution. ^^ Jag håller med om att prostituerade är en mer utsatt grupp, men vem jobbar inte för att de behöver pengarna, oavsett sektor? [rolleyes]


   
SvaraCitera

Jag hade faktiskt inte en aning om att porrfilm är lagligt att spela in i Sverige. Rätt intressant frågeställning faktiskt. Personligen kan jag föreställa mig att det har med yttrandefriheten att göra, om det nu finns något särskilt skäl till att man har behållit det lagligt.

Dessutom tvivlar jag på att porrindustrin är så mycket mer kontrollerad än vad ren prostitution är. Vem minns inte Carl Serung & co till exempel. Men jag ska erkänna att min inblick är något begränsad. [crazy]


   
SvaraCitera

Jag har hört resonemanget att det har att göra med att ingen av skådespelarna njuter av det, medan minst en inblandad part njuter i prostitution.

Idiotiskt argument tycker jag, men tänkte bara säga vad jag hört.


   
SvaraCitera

Jag vill bara tillföra en annan aspekt av diskussionen, nämligen det faktum att många porrstjärnor anser sig vara exhibitionister. Jag säger verkligen inte att alla eller ens en majoritet njuter av att veta att andra sitter och runkar till deras filmer, men det finns de som faktiskt går igång på att vara just porrsskådisar.

Det är jättesvårt att dra en gräns. I filmen Shortbus (som verkligen inte är en porrfilm) har skådespelarna sex på riktigt, ska även detta klassas som prostitution? Jättesvårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, jag förstår mig inte heller på det här. Om man satte en strikt kontroll på prostitutionen (men den skulle vara legal) så skulle det väl inte vara någon större skillnad? Varför är det är skadligt att ta emot pengar för sex egentligen? Men okej att få en present eller en middag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

eller brist på den, som gör det legalt att göra porr men illegalt att vara fnask

Dhagor:

Men anledningen till att prostitution är okontrollerbart är ju att det är olagligt.

Jag tänkte på det en dag, då kan ju hororna bara bära med sig en kamera och så blir hela festen laglig.

Nu hittar jag inte källa på det men vad jag har hört så skall man ha distributörer eller något till filmerna innan man gör dom så det bara är lagligt om det görs under vissa förhållanden men detta kan vara helt fel och då så är ju ovan nämnda ide en lösning på alla horor och torskars problem med våran "1800-tals lagstiftning"..

Dhagor:

Ok, det är fortfarande farligare, men när det ställs utanför lagen försvinner ju allt skydd.

gatu prostitution är säkerligen alltid farligare, men i bordeller med vakter och säkerhet borde det vara säkrare.

Sen tar vi 3 minuter och tänker om på våran narkotikapolitik så kommer tjack/heroin-horor försvinna och jag antar det är dom som oftast blir utsatta för våld osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

raoulduke:

Sen tar vi 3 minuter och tänker om på våran narkotikapolitik så kommer tjack/heroin-horor försvinna och jag antar det är dom som oftast blir utsatta för våld osv.

För det känns som det är den gruppen ultrafeminister(och andra infantila) försöker försvara när dom vill kriminalisera prostitution tyvärr så stjälps dom bara av deras goda intentioner.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Prostitution är olagligt i Sverige, right? Eller iaf själva "inhandlandet".

Jag gissar att det är olagligt att betala för sex, men inte att sälja det av anledningen att förhindra trafficking utan att bestraffa de som varit utsatta för den.


   
SvaraCitera

1. De skriver på tydliga kontrakt innan filmen.

2. Det kommer spelas in och försäljning av filmen kommer ske.

3. Det är underhållning som är syftet.

4. Det finns kryphål uppenbarligen, tvivlar dock på att alla som går till horor osv. skulle vilja att deras ansikte hamnade på internet.

5. Båda (eller alla 10 för den delen) får betalt i porr (oftast).

Det finns ju typ ändå bara 2 svenska porr skådisar som är manliga.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Varför är det ena olagligt och det andra lagligt?

Gammal vanlig politikeridioti.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera