Aviseringar
Rensa alla

Vad säger ni till minderåriga som frågar efter cigaretter?


Ämnesstartare

Jag säger självklart "nej", men jag tänker på vad som är det mest rökpreventiva uttalandet man kan göra därefter.

Jag brukar berätta att om jag fick ångra någonting i mitt liv skulle det vara att jag började röka, att det är det sämsta jag gjort.

Nu hände det mig att två flickor frågade om jag kunde köpa cigaretter. De såg inställsamma och snälla ut under min utläggning av hur farligt rökning är, men det var ingenting de inte hört förut och de struntade fullständigt i det. Jag såg att de bara stod och låtsades lyssna och önskade att jag skulle sluta prata, så jag gjorde till slut det och gick vidare. Flickorna stod kvar och fortsatte titta efter andra att fråga om utköp.

Nu i efterhand tänker jag att en aggressiv reaktion kanske vore det bästa när det gäller mycket unga individder. Om jag skulle ha blivit arg och gjort det obehagligt. Då kanske de blir rädda för att fråga främmande, vilket förminskar deras tillgång till cigaretter.

Hur ska man nå in i unga rökares hjärnor?


   
Citera
Ämnesstartare

någonting som, "VILL DU DÖ ELLER DIN JÄVLA IDIOT!"


   
SvaraCitera

"NEJ". Och så säger dom typ: "JÄVLA TÖNT!" då säger jag, "NI ÄR JÄTTECOOLA SOM INTE RÖKER!" Men så uppfattar de det som ironi. 🙁 

Jag har never ever ever sålt till någon unge, men en polare sålde en cigg till en 14-åring för 50kr en dag. Shockerad


   
SvaraCitera

Säger NEJ. Plus att jag aldrig har rökt själv så har inga cigg till hands.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: "NEJ". Och så säger dom typ: "JÄVLA TÖNT!" då säger jag, "NI ÄR JÄTTECOOLA SOM INTE RÖKER!" Men så uppfat ar de det som ironi. 🙁

Säger de så till dig? Vilka oförskämda barn. De som frågat mig har alltid varit trevliga iaf.

S3ON: Jag har never ever ever sålt till någon unge, men en polare sålde en cigg till en 14-åring för 50kr en dag.

Vad elakt.


   
SvaraCitera

framtidsmord: Vilka oförskämda barn.

Alla barn här runt omkring som kan tänkas vilja röka är sådana. Mycket glad 


   
SvaraCitera
mynona

Hälsoargument är inte avskräckande. Säg att cigaretter gör deras andedräkt vämjelig och ger dem rynkor i förtid. 


   
SvaraCitera

Haha just det. Jag skulle inte vilja hångla med ett askfat 


   
SvaraCitera

säger nej och skrattar


   
SvaraCitera

det känns som om det typ inte spelar någon roll vad man säger åt dem. 

mindes nu att den enda gång jag ens hållit en cigarett (åt 1 vän när hon beställde 1 pizza)  kom det fram snorungar som ville ha cigaretter


   
SvaraCitera

har aldrig blivit tillfrågad

eller juste köpte cigg till wbc när han var 17 Oskyldig men det räknas nog inte


   
SvaraCitera

säger ja pga snäll och hjälpsam


   
SvaraCitera

Jag säger nej. Skulle jag köpa ut, skulle det vara så motsägelsefullt. Jobbar på en ungdomsgård, där vi är emot att minderåriga röker.
Jag hade dock inte köpt ut cigaretter även om jag inte haft jobbet.


   
SvaraCitera

Ställer upp om det är någon jag känner. Om det är en främling begär jag pengar i utbyte.


   
SvaraCitera

Jag brukar säga att det ser ut som att de inte har åldern inne, då skäms de.


   
SvaraCitera