Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag börja träna?


Ämnesstartare

Så, min kropp är i stort sett helt ofunktionabel. Jag har värdelös kondition, en avsaknad av muskler som borde vara anatomisk omöjlig och är dessutom löjligt stel i hela kroppen. I stort sett så duger den till kortare promenader, sex och i värsta fall även att bära medeltunga matkassar (men det är knappt).

Eftersom jag misstänker att jag kommer dö innan jag fyller tjugo om jag inte gör något åt det (och för att min rygg och nacke envisas med att göra löjligt ont numera) så tänkte jag börja träna. Frågan är då vad.

Jag är inte ute efter att bygga mängder av muskler, även om muskler som är relevanta för att kunna ha vettig hållning och dylikt gärna skulle kunna utvecklas mer. Muskler som är direkt relevanta för träningen i fråga är också okej, men poängen är som sagt inte att bygga upp musklemassa.

Jag är inte heller direkt ute efter att gå ner i vikt, även om det är en bieffekt som jag inte har några problem med.

Det jag vill göra är att få åtminstone något bättre kondition, bättre ryggmuskulatur (ren gissning på ord där) och sluta vara så jävla stel.

Så, det är ett stort antal år sedan jag överhuvudtaget tränade något alls, så jag skulle gissa att "spring 5 mil om dagen" skulle resultera i en hjärtattack (och då kommer jag anmäla idioten som föreslog det för vållande till kroppsskada). Har dessutom inte motivation och fokus nog att börja göra allt för mycket på samma gång, så en upptrppning av saker vore bra. Tips från folk som faktiskt har koll mottages gärna.

Tips från alla er andra kan röra vad jag borde börja träna. Alternativen är löpning, yoga/pilates/dylikt trams, fånig kampsport för att kunna försvara mörknäs mot polacker och frimurare, skytte för nöjes skull och för att kunna försvara mig och alla andra när zombieutbrottet kommer.


   
Citera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det jag vill göra är att få åtminstone något bättre kondition, bättre ryggmuskulatur (ren gissning på ord där) och sluta vara så jävla stel.

mediakatt:

så en upptrppning av saker vore bra.

Börja spring/cykla/gå, du behöver som du själv sagt inte börja med att springa fem mil precis. Börja med så mycket du orkar, just för att iaf få igång kroppen, och få igång konditionen, som är en av dina mål.

Boxning kan även det vara ett alternativ.


   
SvaraCitera

Ett tips.
Vill du ha tips, skriv ett kortare inlägg.
tl;dr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

löpning + yoga.

löpning = kondition
yoga = vigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Börja spring/cykla/gå, du behöver som du själv sagt inte börja med att springa fem mil precis. Börja med så mycket du orkar, just för att iaf få igång kroppen, och få igång konditionen, som är en av dina mål.

Jag har inga problem med att gå i rask takt längre sträckor (märkligt nog), och äger ingen cykel. Så det är nog springa som det lutar åt. Det känns rätt drygt, dock. Frågan där är nog mest hur mycket det är rimligt att "orka". Eller ja, hur jobbigt det ska vara.

passaro:

Boxning kan även det vara ett alternativ.

Sådant kräver ju i någon mån pengar, vilket jag inte riktigt kan påstå att jag har. Känns inte så relevant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det känns rätt drygt, dock. Frågan där är nog mest hur mycket det är rimligt att "orka". Eller ja, hur jobbigt det ska vara.

Börja gå och trappa upp så småningom?

Angående ryggen så kan du göra olika typ av ryggövningar hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Sådant kräver ju i någon mån pengar, vilket jag inte riktigt kan påstå att jag har. Känns inte så relevant.

boxning i lund kostar 400 kr termin inkl lånehandskar, boxning brukar inte vara särskilt dyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Robbin:

tl;dr

Har dålig kondition, inga muskler, är idiotstel i hela kroppen och vill göra något åt det utan att rasa i vikt eller bli muskelberg. Vad?

Samt, jag utgår från att folk som hänger här inte har så jävla mycket att göra ändå.

iosib:

löpning = kondition yoga = vigare

Jag vet. Vilket bör man börja med om man inte vill multitaska från start?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kondition - Jogga
Rygg - Ryggövningar
Stelhet - Strecha

Sen kan de va bra att träna magen för att du tränar ryggen. Osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vilket bör man börja med om man inte vill multitaska från start?

yogan skulle jag säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vilket bör man börja med om man inte vill multitaska från start?

yoga. din stelhet verkar vara ett större besvär för dig.

mediakatt:

löjligt stel i hela kroppen.

mediakatt:

min rygg och nacke envisas med att göra löjligt ont numera

mediakatt:

bättre ryggmuskulatur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Börja gå och trappa upp så småningom?

Har inga problem med att gå, som sagt. Grejen är mest den att jag fungerar fint på viljestyrka och vid enstaka tillfällen mycket väl skulle kunna springa någon mil i varmt klimat och i backig terräng. Det har hänt tidigare. Men det är inte riktigt hållbart, känns det som.

passaro:

Angående ryggen så kan du göra olika typ av ryggövningar hemma.

Har absolut ingen koll på vad som tränar ryggmuskler.

iosib:

boxning i lund kostar 400 kr termin inkl lånehandskar, boxning brukar inte vara särskilt dyrt.

Mjo, men jag vill inte boxas heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Grejen är mest den att jag fungerar fint på viljestyrka och vid enstaka tillfällen mycket väl skulle kunna springa någon mil i varmt klimat och i backig terräng. Det har hänt tidigare. Men det är inte riktigt hållbart, känns det som.

Lätt för skador om man tar i för mycket i början.

mediakatt:

Har absolut ingen koll på vad som tränar ryggmuskler.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/traning/article98243.ab

Den visar vissa saker man kan göra hemma bl.a.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Ryggövningar

Har som sagt ingen koll på lämliga ryggövningar.

passaro:

yogan skulle jag säga.

iosib:

yoga. din stelhet verkar vara ett större besvär för dig.

Känns som en korrekt analys. I vilken mån går sådant att göra på egen hand?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

I vilken mån går sådant att göra på egen hand?

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article243384.ab

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=4&art=90#

Där kan du nog hitta något.


   
SvaraCitera