Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag göra?


Ämnesstartare

Hej. En vän till mig mår inte så vidare bra och har sagt att hon har nedanstående tabletter hemma. Jag har försökt få henne inlagd men hon vägrar. Jag har noll koll på tabletter och så, är det en dödlig utgång?
Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Vill verkligen inte att det ska hända något med henne. Tacksam för svar.

tramadol 50mg 19 st citodon 500mg/30mg 4 st diklofenak 50mg 2 st lergigan 25mg 30 st sertralin 100mg 50 st zoloft 50mg 6 st panodol 1g 20 st mirtazapin 30mg 30 st zoloft 100 mg 30 st


   
Citera

m3lis:

men vafan skärp dig....

ont ta kontakt med hennes föräldrar eller annan människa i hennes närhet


   
SvaraCitera

tror hennes njurar eller lever skulle säga upp om hon tog allt det om det vr det du undrade.

Kontakta hennes föräldrar och om de inte gör något får du väl kontakta soc lr ngt.


   
SvaraCitera

isola:

men vafan skärp dig....

vado


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nowayback2:

tramadol 50mg 19 st citodon 500mg/30mg 4 st diklofenak 50mg 2 st lergigan 25mg 30 st sertralin 100mg 50 st zoloft 50mg 6 st panodol 1g 20 st mirtazapin 30mg 30 st zoloft 100 mg 30 st

Tramadolen och citodonen är det enda som är narkotiskt och en överdos av det kan göra att man slutar andas. 19 stycken tramadol på raken kan antagligen vara sådär lagom bra. Tramadol har samma biverkan vid överdos som andra s.k. opioider och det innebär bland annat att man blir rejält snurrig i bollen, kräks, kan somna, hamna i koma eller sluta andas. I kombination med alkohol förstärks dessa effekter.

Sedan följer en lista på dels receptfria värktabletter (diklofenak, panodil) i antal och doser som förvisso inte är nyttiga, men som inte är skadliga, dels SSRI-mediciner, som i sig är ogiftiga och som är svåra att ta livet av sig med (man behöver äta många, många zoloft för att dö t.ex.). Panodil bör inte kombineras med alkohol då det innehåller paracetamol som anstränger levern, men, i listan på piller som du visat upp förefaller det vara ett rätt litet problem. SSRI-mediciner ger även de, som opioiderna, illamående och kräkningar som bieffekt vid överdosering. Så förhoppningsvis hinner din vän kräkas upp det mesta innan något händer. Utöver det så blir man trött och får kramper och ofrivilliga muskelryckningar.

Kvar är mirtazapin och lergigan som båda gör en trött, men, mirtazapin gör en inte trött i hög dos och lergigan gånger två är inte dödligt.

Däremot, allt detta, skulle definitivt inte vara hälsosamt och i kombination med sprit direkt farligt. Frågan är om din vän skulle klara av att få i sig alla dessa piller — narkotiska preparat brukar t.ex. inte vara lättsvalda. De smakar illa. Men, vill man så kan man även om man antagligen får samma resultat av att dricka diskmedel så verkar det finnas något med piller som lockar suicidala.

Din väns vägran spelar ingen roll när det kommer till inläggning: om en patient bedöms vara i fara för sitt eget eller någon annans liv så blir personen tvångsomhändertagen under LPT, lagen om psykiatrisk tvångsvård. Du kan ringa den psykiatrimottagning som hon går på (om du vet vilken det är) och skvallra — eller om det är väldigt akut polisen. Är hon suicidal till den nivå att hon är på gränsen att ta livet av sig så hjälper det inte mycket om du går hem till henne och tar pillerna då hon antagligen kommer komma på ett annat sätt. Det enda som man kan göra vid suicidrisk är att vakta personen dygnet runt. Det skall inte du som privatperson behöva göra, således bör hon låsas in på slutenpsyk.


   
SvaraCitera