Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag göra?


Ämnesstartare

Jag har en tjejkompis som är precis jämngammal som jag, 13. Hon har varit som en syster för mig sen dagis och hon betyder verkligen mycket för mig. Alltid funnits hos mig, skyddat mig och allt men även har vi ju tjafsat så. Jag har precis gått ut min dåliga tid i mitt psykiska mående, legat inne på psyk i 1 månad, tagit medicin, haft samtalskontakt med barnpsyk 2 gånger per vecka och så. Min kompis då har ringt mig ungefär vid 1-2tiden på natten och hotat att hon ska ta livet av sig genom att hoppa från balkongen eller hoppa framför ett tåg. Jag är jävligt orolig för henne för hon menar saker också och hon bor precis bakom en tågräls så jag vet ju inte riktigt hur jag ska hantera situationerna... september 2011 flyttade jag ungefär 40 mil ifrån henne och hon har haft en svår depression på de och inte gjort något sen de. Denna natt är den tredje natten gillt hon ringde och var ledsen och jag har nu i tre nätter erbjudit mig att sitta uppe på Facebook och Skype och snackat med henne sen ett på natten tills hon är trött och går och lägger sig. De blir extra svårt för mig som måste gå upp 6.30 för att hinna till skolan och de blir ju svårt på vardagarna. Idag kände jag mig helt slut som jag orkade knappast gå hem. Jag måste ju sköta min vardag osv. Men jag vet ju inte om jag ska ringa SOS, psykjouren eller om jag ska ringa till barnpsyk dagen efter som hon kan få en samtalskontakt... eller så ringer jag till socialen dagen efter och gör en orosanmälan för jag kan inte hantera denna situation och jag har själv en stor cancerssjukdom som jag snart haft i 13 år och genomgick 10 timmars operation år 2001 och jag har blivit sämre de senaste åren som de vill göra en ny operation som tar 10 timmar igen i höst. De är en livsviktig operation och jag måste samla kraft för de. Jag var bara tvungen att skriva för jag behöver hjälp, för jag kan inte hantera situationen. Jag är ju inget proffs på sånt som de är på psyk... [sad]


   
Citera

Ibland måste man var dum för att vara snäll, säg till henne på skarpen att hon inte kan hålla på som hon gör, men förklara för henne att hon är en god vän och fråga henne om hon verkligen är villig att ta livet av sig med vetskapen om att du kommer känna det som att det var ditt fel. Intyga henne att livet blir bättre även fast du inte tror på det själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm.. Blanda inte in soc i onödan iaf, finns stor risk att na blir ännu mer deppig då.. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Ibland måste man var dum för att vara snäll, säg till henne på skarpen att hon inte kan hålla på som hon gör, men förklara för henne att hon är en god vän och fråga henne om hon verkligen är villig att ta livet av sig med vetskapen om att du kommer känna det som att det var ditt fel. Intyga henne att livet blir bättre även fast du inte tror på det själv

Ja, men man vill ju typ inte svika eller så. Asså man kan ju tänka såhär: om hon vill ta livet av sig, varför ska vi hjälpa henne då om hon vill de?....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Hmm.. Blanda inte in soc i onödan iaf, finns stor risk att na blir ännu mer deppig då..

Nä. Kom på de sen. Var trött när jag skrev. 😉 Har själv kontakt med soc och vet hur de är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur är hennes föräldrar? du kan kanske prata med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utspädaren:

hur är hennes föräldrar? du kan kanske prata med dem.

Lite svårt för att hennes föräldrar har inte fb eller något 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dumlee:

Lite svårt för att hennes föräldrar har inte fb eller något 😛

Det finns en värld även utanför facebook.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Byråkratjäveln:

Det finns en värld även utanför facebook.

Hehe ja 😛


   
SvaraCitera

dumlee:

Lite svårt för att hennes föräldrar har inte fb eller något 😛

Aa, det är jäävligt svårt att få tag på någon utan FB. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har du för cancersjukdom? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Vad har du för cancersjukdom?

De vet jag inte riktigt hur jag kan förklara och säga riktigt... iaf ett jättelångt ord som jag inte kan uttala [n]


   
SvaraCitera