Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag göra med dem?


Det här är inte okej. [n]
Du måste "göra slut" med dina s.k. vänner, alternativt säga till på skarpen. Men det kanske du redan har gjort? För mig verkar det mer som att du undviker det hela. Du undviker att prata om dina egna problem, eftersom du vet hur det kommer sluta.
Du är inte självisk för att du vill att någon lyssnar på DINA problem också. Vänskap handlar om att ge och ta. Stå upp för dig själv och tillåt dem inte att behandla dig på det här sättet. Ställ ett ultimatum: Antingen börjar ni lyssna på mina problem också, hjälper mig osv, eller så är vi inte vänner mer.
Jag vet inte hur jag själv skulle ha gjort..jag vet inte ens om jag hade velat ge dem en chans till. De vet uppenbarligen inte hur man beter sig mot de man kallar sina vänner. De bara tar och tar, utan att ge någonting tillbaka. Varför ens ödsla tid och energi på såna människor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

livstro:

säga till på skarpen

Har självklart snackat om detta med dem.

livstro:

Varför ens ödsla tid och energi på såna människor?

Egentligen så vill jag ju inte göra det, men de är liksom de som är mig närmast, självklart känner jag andra, men det är svårt att lämna dem som man känt sen man började skolan, de som man växt upp med osv...


   
SvaraCitera

nu har jag inte läst de tidigare svaren men jag kan säga såhär:

snacka med en av dina vänner och säg typ; jag mår så dåligt och hade verkligen behövt prata med dej! säg att du tycker det är jobbigt att alltid behöva ta hand om andras problem och att det blir så mycket när du redan tar hand om dina egna.
var inte anklagande och få det inte att låta som om det är denna kompisen du syftar på tan dra ett annat exempel!

det funkar för att:
1. din vän kan inte neka att hjälpa dej om du mår dåligt
2. hon kanske fattar att man inte kan hälla alla sina problem över en och samma person och slutar då upp med detta
3. om du tackar henne för att du fått prata av dej, förlåter för att det kanske känns som om du pratar på aldeles för mycket och säger att det kändes bra att få prata istället för att bara lyssna kanske hon förstår hur man ska bete sig efter en kompis hjälpt dej!

och kom igåg att vänner inte bara ska ta energi från dig utan också ge! var jnte rädd för att ta för dig! [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GröntSlajm:

få det inte att låta som om det är denna kompisen du syftar på tan dra ett annat exempel!

Har faktiskt gjort detta, tog den andra tjejen som exempel när jag snackade med en av dem, men då var det liksom oh shit visst klagar hon hela tiden bara? Visst känns det som om det är dig hon lämnar alla problem till?

Sen har jag snackat med en av dem om att jag tycker det blir lite jobbigt med dryga svar när jag försöker prata osv, men hon typ sa att hon inte menade att svara drygt och skulle tänka på det, dock så blev det knappast bättre efter det i alla fall.

Äsch. Antar att jag får snacka med dem igen.


   
SvaraCitera

Futuresailor:

knappast bättre efter det i alla fall.

ja altså vad annat kan jag säga n att du borde förklara för henne INNAN du vill prata ut om en sak att du verkligen verkligen verkligen skulle behöva hennes stöd eftersom hon är en av dina bästa vänner som du litar på till max. och om hon lyckas lyssna ordentligt ska du tacka tuenfaldigt och liksom berätta varför det bettyde så mycket för dej att hon lyssnade! [y]


   
SvaraCitera

Futuresailor:

Har självklart snackat om detta med dem.

Och det fortsäter ändå som tidigare..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GröntSlajm:

berätta varför det bettyde så mycket för dej att hon lyssnade!

Ska faktiskt pröva det, tack[y]

livstro:

Och det fortsäter ändå som tidigare..

Yes, de påstår att de ej gör detta medvetet liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Futuresailor:

Jag vet det, men det är svårt att bara bryta kontakten med folk som vet allt om en.

det behöver du inte göra heller. men att skaffa nya vänner är ju inget farligt, de behöver inte ta över dina gamla vänners roll.
alltid skönt att ha någon vän runt sin egna ålder att bolla sina tankar med. det är värt att leta efter den och hitta den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

men att skaffa nya vänner är ju inget farligt, de behöver inte ta över dina gamla vänners roll.

Har ju redan andra vänner men det är bara jobbigt när man inte är säker på att man känner de andra tillräckligt bra för att prata med dom osv. Detta är mest vänner jag fick när jag började på gymnasiet typ.

Antar att det är dags att se till att få en starkare relation med dem typ, så jag känner att jag kan prata med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Futuresailor:

Jag vet det, men det är svårt att bara bryta kontakten med folk som vet allt om en.

träffar du dem på daglig basis [skola / jobb]


   
SvaraCitera

Futuresailor:

Yes, de påstår att de ej gör detta medvetet liksom.

Okej. Jag skulle då inte vilja umgås med dessa personer. Jag skulle bli helt uttröttad[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

träffar du dem på daglig basis [skola / jobb

Träffar dem ofta, via mitt extrajobb bland annat. Sen tränar jag med en av dem så jag träffar dem några gånger i veckan. Träffar jag dem inte smsar (speciellt en av dem) de osv, liksom träffar dem inte varje dag men hör från dem i princip varje dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Futuresailor:

Träffar dem ofta, via mitt extrajobb bland annat. Sen tränar jag med en av dem så jag träffar dem några gånger i veckan. Träffar jag dem inte smsar (speciellt en av dem) de osv, liksom träffar dem inte varje dag men hör från dem i princip varje dag.

Okej, har du inga andra vänner du kan börja hänga med (träna/smsa) istället. Ersätt dem långsamt.[blush]


   
SvaraCitera

Futuresailor:

Är det ok att jag har vänner som överöser mig med problem som jag ska hjälpa till att lösa, men ingen ens bryr sig om jag själv har problem trots att jag hjälper dem med allt?

Typiskt omogna människor i puberteten skulle jag tyvärr säga, de tror att de är de enda som har problem. Ingen, ingen av mina vänner skulle upprepat få avfärda mina problem, och i sin tur lägga över sina på mig.

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag skulle ha umgåtts med människor med högre mental ålder som bryr sig om sina vänner om jag var du!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Okej, har du inga andra vänner du kan börja hänga med (träna/smsa) istället. Ersätt dem långsamt

Har lyckats övertala en annan att vara med och träna nu tror jag, så även om jag kommer träna med den andra kommer hon nog inte klaga lika mycket om en till är med[y]

Ingemarsdotter:

men jag skulle ha umgåtts med människor med högre mental ålder som bryr sig om sina vänner om jag var du!

Mm, ska försöka börja umgås mindre och mindre med dem och börja umgås mer med dom jag umgås med i skolan, efter att ha snackat med dem lite djupare än vanligt idag har jag märkt att de i alla fall verkar bry sig.


   
SvaraCitera