Aviseringar
Rensa alla

Vad ska jag skriva en uppsats om?


Ämnesstartare

Det ska vara en väldigt grym, intressant och avancerad uppsats.
Den ska vara perfekt. Vad ska jag skriva om? Inom Naturkunskap.

Och varför jag gör det här är för att min lärare sa att jag inte bör göra den här uppsatsen eftersom att jag inte varit där, dvs, att det inte gör någon nytta... Men nu är det så att jag lagt skolket bakom mig och ska få honom att svimma av den här uppsatsen, INGEN nekar mig!

Så, vad ska jag skriva om?

Vill skriva om någonting som ingen tänker på att man kan skriva om och det ska vara mycket, mycket avancerat. [crazy]

Förslag? Snälla hjälp mig! Jag är nog bäst i världen på att skriva men när det gäller att komma på ett ämne inom det här dötrista ämnet så står det still!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag kanske ska skriva om alla farliga ämnen i skönhetsprodukterna och vad det egentligen är och vad det egentligen gör!?!?!? Det är ju intressant för mig.
Åhhhh, vad tråkigt det här är.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Varför svarar ingen? Jag vill sätta igång med det här nu!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Han föreslog gener osv men vad för kul kan jag skriva om det??? Typ inget det är tråkigt


   
SvaraCitera
Åtta

Har du ingen sorts begränsning? Får det handla om precis vad som helst? [shake]

Eh... Du kan ju skriva om universums slut. Det är rätt intressant. Annars kan du skriva om vår sols födelse, liv och död. Det är också intressant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Har du ingen sorts begränsning? Får det handla om precis vad som helst? [shake]

Jag vet inte riktigt, hörde typ bara att det var frivilligt och att man skulle välja ett ämne inom Naturkunskap men jag kanske har fel öh vet ej.

Åtta:

Du kan ju skriva om universums slut. Det är rätt intressant.

Har du kanske några bra sidor där jag kan läsa om detta??

Åtta:

Annars kan du skriva om vår sols födelse, liv och död.

Ja det där kanske jag gör... det skulle nog bli bra.

thx


   
SvaraCitera
Åtta

Angelize:

Har du kanske några bra sidor där jag kan läsa om detta??

Wikipedia har en utmärkt samling artiklar om detta.

Angelize:

Ja det där kanske jag gör... det skulle nog bli bra.

Jag vet att programserien The Universe tog upp det någon gång i säsong ett. Kan du få tag på det så tror jag att det skulle kunna hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror jag valt ämnet - Solen så nu är min nästa fråga till er - Kan ni föreslå sidor på internet som är seriösa och bra att hitta information på?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Wikipedia har en utmärkt samling artiklar om detta.

Åtta:

Jag vet att programserien The Universe

Ok, ska kolla [y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag hitta!!! Ska kolla på filmer om solen istället det blir roligare

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 3 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

dig

Du kan låsa tråden för jag vet ju vad jag ska skriva om nu, tack för hjälpen! [bigcheers]


   
SvaraCitera
Åtta

Angelize:

Du kan låsa tråden för jag vet ju vad jag ska skriva om nu

Jag låter den vara öppen, ifall att någon har tips på fler informationskällor, eller har frågor relaterade till detta.

Angelize:

tack för hjälpen! [bigcheers]

Varsågod.


   
SvaraCitera
Gifted

Angelize:

Så, vad ska jag skriva om?

Angelize:

Vill skriva om någonting som ingen tänker på att man kan skriva om och det ska vara mycket, mycket avancerat.

Hm, till naturvetenskap hör ju (iaf på universitetet) matematik.
Så att skriva om något som är smått matematisk är väl imponerande?
Ok, bli inte rädd, det finns ämnen som INTE kräver (mycket) matematik, men som trots detta räknas till matematik.

Jag skulle rekommendera att skriva om Turingmaskinen.
Det är en hypotetisk maskin Alan Turing tänkte ut på 30-talet, något som senare blev den moderna datorn. Med denna maskin visade Turing att det finns påståenden som är sanna, men som inte kan bevisas med hjälp av en algoritm. Han visade att de flesta tal går inte att beräkna,
och han visade att man inte kan göra (dator)program som kan avgöra om andra datorprogram uppför sig som man vill att de skall göra.

Finns mycket om detta på Wikipedia, och Stephen Wolfram's "A new kind of science" talar om liknande modeller.

Jag såg nyligen en exjobbspresentation på SU om detta ämne, och denna kan du säkert använda som källla.


   
SvaraCitera

Angelize:

Kan ni föreslå sidor på internet som är seriösa och bra att hitta information på?

Åtta:

programserien The Universe

Måste vara den sämsta populärvetenskapliga serien någonsin... har sett ett avsnitt, åtminstone en av "experterna" var fejk, hon spottade ur sig faktafel och motsade sig själv ett flertal gånger. Kan vara ok som underhållning... om man tvunget måste peta på det, gör det med en lång pinne.

Allmänt bör man hålla sig ifrån populärvetenskapliga serier och tidningar. Wikipedia kan vara bra, om artiklarna är stora och citerar många källor. Annars är Google Scholar allmänt en riktigt bra källa. Biblioteket har också mycket information, du kan säkert hitta massor med böcker om solen.


   
SvaraCitera
Åtta

MrKimm:

Måste vara den sämsta populärvetenskapliga serien någonsin.

Sämsta var att ta i. Förvisso överdriver och böjer de sanningen rätt brutalt, men den är ju definitivt underhållande, och kan kanske väcka intresse för ämnet och således få folk att vilja lära sig mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera