Aviseringar
Rensa alla

Vad ska man göra om man hamnar i en fallande hiss?


Ämnesstartare

Denna fråga har jag tänkt på till och från, men aldrig kommit fram till något svar.
Jag vill att smarta fysikkunniga ska svara!

Min pojkvän säger att man ska stå på tå. Det låter ganska smart, men jag kan tänka mig att det bästa sättet att skydda det viktigaste, alltså huvudet och nacken, är att sätta sig med raka ben, pressade mot väggen mitt emot och hålla nacken och ryggen rak. Stoppa något mjukt bakom huvudet också, så det inte slår i väggen för hårt. Nu är ju detta bara i teorin, min metod är antagligen för tidskrävande för att den ska fungera
Vem av oss har mest rätt?

Dessutom undrar jag hur det egentligen går till om man sitter i en fallande hiss. Kommer man flyga upp lite när hissen når botten? Det känns som om man borde det, men jag kan ingenting om såna här grejer.

tacksam för svar och idéer!


   
Citera
Ämnesstartare

trycka på nödstopp[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Kommer man flyga upp lite när hissen når botten?

Borde väl flyga upp när hissen börjar falla och sen när den slår i botten så slår man i hissgolvet rätt hårt[confused]


   
SvaraCitera

Be sin sista bön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Borde väl flyga upp när hissen börjar falla och sen när den slår i botten så slår man i hissgolvet rätt hårt

Så man flyger fritt i hissen när den faller ner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Be sin sista bön.

Nää, folk har ju överlevt sånt.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Nää, folk har ju överlevt sånt.

Mmm men hade nog ändå tänkt något i stil med "OH FUCK VILL INTE DÖ" snarare än gjort något. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Så man flyger fritt i hissen när den faller ner?

Det känns som man borde lätta lite men inte så man helt tappar fotfästet.


   
SvaraCitera

Jag har också funderat lite på det, min teori är att om man hoppar upp i luften medans man är på väg ner (eller så näre botten som möjligt, om man nu kan se det på nåt sätt) så minskas smällen sen? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hönzgoggel:

Mmm men hade nog ändå tänkt något i stil med "OH FUCK VILL INTE DÖ" snarare än gjort något.

Om man har en färdig överlevnadsstrategi så slipper man ju det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Så man flyger fritt i hissen när den faller ner?

framtidstron är död:

Det känns som man borde lätta lite men inte så man helt tappar fotfästet.

Haha ja, menade ju inte att man flyger omkring[crazy] Menar att det är mer troligt att man lyfter från marken när den börjar falla än ögonblicket när den slår i botten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baconkebab:

min teori är att om man hoppar upp i luften medans man är på väg ner (eller så näre botten som möjligt, om man nu kan se det på nåt sätt) så minskas smällen sen?

Det har jag också tänkt på!


   
SvaraCitera

om man är rak och stel lär väl benen krocka och hamna fel[shake] gissar bara men tror man ska va lite flexibel och landa mjukt, typ hoppa när hissen når botten[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Menar att det är mer troligt att man lyfter från marken när den börjar falla än ögonblicket när den slår i botten

Amen jag tänker mig att man liksom lättar lite, men sen står relativt stadigt igen, och sen kommer en smäll när man slår i botten som får en att falla omkull. Om man inte har en så smart lösning som jag att man pressar sig fast mellan väggarna genom att sitta ner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror bestämt att man ska lägga sig ner för att fördela kraften över hela kroppen. Står eller sitter man så tar ryggraden alla kraft och det leder förmodligen till ryggbrott [no-no]


   
SvaraCitera