Aviseringar
Rensa alla

Vad ska man ha för pluggdator?


Ämnesstartare

Snart ska jag börja plugga på universitet och behöver då en pluggdator. Kommer bara behöva den till att plugga, surfa på internet och typ lyssna på musik på tex youtube eller whatever som inte kostar.

Vad skulle ni rekommendera för dator? Gärna någon som inte kostar alla sparpengar man har.

Tack på förhand [cheers]


   
Citera

snowflake:

Gärna någon som inte kostar alla sparpengar man har.

Budget?


   
SvaraCitera

fick ngn asus av mormor, har typ en skärm, usbportar, en hörlur/micutgång. ingen cd-grejs. tror inte den var så dyr men den funkar so far


   
SvaraCitera

Har en Lenovo ThinkPsd x220i, perfekt studiedator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Budget?

Har inte funderat på maxgräns än, beror väl på hur det blir med sommarjobb, men det blir väl minst 3-4000 iaf 😛

elverpigen:

ngn asus

vad exakt för nån? 🙂

den får ju inte vara för gammal heller för jag tänker börja till hösten och sen läser man väl 3-5 år


   
SvaraCitera

Jag fick en Macbook Pro när jag slutade gymnasiet och jag har haft den de tre år jag gått på universitetet, utan nåt krångel överhuvudtaget. Älskar den! [love]


   
SvaraCitera

ainos:

Macbook Pro

Kostar alla sparpengar dock, de är sjukt dyra.


   
SvaraCitera

Håll dig undan Macbook-träsket. Förstår inte syftet med att köpa en "student"dator för 10 000+ kr.


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

Kostar alla sparpengar dock, de är sjukt dyra.

Ja, sant. Men är jävligt värt, tycker jag. Min funkar supersmidigt. Den blir inte seg trots alla miljarder bilder (seriöst) jag har, allt skit jag laddat ner och inte orkat radera osv. Slipper oron för virus också. Enda nackdelen är väl att vissa saker inte är anpassade till Mac, enskilda program och så. T ex e-legitimation krånglar i princip alltid med Mac bara för man inte anpassat programvarorna ordentligt ännu. Meeeen... Jag älskar min Mac!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Lenovo ThinkPsd x220i

just nu har jag en lenovo thinkpad r400 och är så irriterad och less på den, den krånglar som bara den, batteritiden räcker inte ens en timme, den är väldigt tung osv. Jag har haft den i 2 och ett halvt år, har varit väldigt försiktig med den, inte installerat massa konstigheter och ändå kommer den snart lagga ihop helt och gå sönder.

Tror du att den du har är så mycket bättre än den jag har? Är så otroligt missnöjd med denna iaf![n]


   
SvaraCitera

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368689

fast va ngt erbjudande i närbelägen datorbutik när mormor köpte den. iaf. den va inte så billig som jag trodde


   
SvaraCitera

http://www.dustin.se/page/6187/a​​cer-aspire-one/
har en sådan (netbook, den billigaste), tycker den funkar finfint. Rätt bra fläkt om man sköter den som man ska, liten, väldigt lätt och väldigt portabel vilket gör att man faktiskt tar med sig den istället för att bara gnälla om att det är otympligt... Tycker den funkar fint för den låga kostnaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Håll dig undan Macbook-träsket. Förstår inte syftet med att köpa en "student"dator för 10 000+ kr.

Nä det skulle jag inte ens drömma om att ha råd med. Vad tror ni om man skulle köpa en begagnad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

inte så billig som jag trodde

Men 4-5000 är inte alls så farligt faktiskt, hur länge har du haft den? 🙂

g*nus:

har en sådan

jättebra att den är nätt! kunde dock inte komma in på länken. hur länge har du haft den? 🙂 fast en minipc vet jag inte riktigt om jag ska ha 😛


   
SvaraCitera

snowflake:

Tror du att den du har är så mycket bättre än den jag har? Är så otroligt missnöjd med denna iaf!

Ja. Dock säljs inte dessa längre, vad jag vet. Ersatta med x230, vilket är en försämring från x220.

3000-4000 kr får du inte så jättebra dator men för de syften du skall använda den så räcker det la. Kolla in några av ASUS modeller i den prisklassen.


   
SvaraCitera