Aviseringar
Rensa alla

Vad skall jag göra?


Ämnesstartare

Vet inte riktigt hur jag skall göra. Fick tillbaka mitt fysik b prov idag, jag fick G. Jag går ut nu till sommaren från na-programmet och har ingen aning vad jag skall göra. Har 15 i snitt. Jag kommer inte på tex kemiteknik eller liknande. Men jag har haft vg/g i kemi a/b och så vidare. Jag är ändå ganska bra i kemi, matte mm, men jag har inte orkat plugga så jag fått bra betyg. De enkla och roliga kurserna tex journalistik etc har jag fått MVG i. Men frågan är har jag betyg för att sök in till in sådan linje nu efter gymnasiet?
Blev lite deprimerad idag eller nått, känner mig nere. Aktier osv tycker jag är roligt, men tror inte att jag har betyg nog att söka in till tex handelshögskolan i stockholm/göteborg. Vad fan skall jag göra?
Jag kan ju gå nån tex kemilinje och plugga röven av mig och hoppas att jag kommer tycka det är roligt.

[n]


   
Citera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Vet inte riktigt hur jag skall göra

prövning, basår, sabbatår, högskoleprov


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

prövning, basår, sabbatår, högskoleprov

Vad är prövning? Basår har inte heller direkt koll på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Vad är prövning? Basår har inte heller direkt koll på.

prövning innebär att du gör prov på en kurs du läst några veckor efter du gått ut, dock så får det inte vara en kurs du just läst klart, vet inte men i min skola så brukar man max hinna två prövningar. basår innebär att du går ett år på en högskola/universitet för att få baskunskaper, dvs matte D, kemi A & fysik B, ofta får du en platsgaranti, den plats du får beror på hur bra du presterar under basåret


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

prövning innebär att du gör prov på en kurs du läst några veckor efter du gått ut, dock så får det inte vara en kurs du just läst klart, vet inte men i min skola så brukar man max hinna två prövningar.

Aha okey.

värdeuppgift:

basår innebär att du går ett år på en högskola/universitet för att få baskunskaper, dvs matte D, kemi A & fysik B, ofta får du en platsgaranti, den plats du får beror på hur bra du presterar under basåret

mm, klart. tex om jag skall läsa till kemist, frågan är då om jag vill gå ett basår för att bli bättre inom det jag skall läsa. Det kanske är lite svårt att köra med en gång? Fast om man bara ger sig fan på att mans kall plugga så kanske man lyckas iaf. Jag har ju poängen för att läsa kemi, det är alltid nått. Jag ville bli kemist först, men sedan när det gick sådär i kemi b så övervägde jag att inte bli det. Fast jag tycker fortfarande att det verkar kul..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Jag ville bli kemist först, men sedan när det gick sådär i kemi b så övervägde jag att inte bli det

okej, kan annars alltid komma in på nån högskola med lägre poäng o sen försöka transfera till en bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

okej, kan annars alltid komma in på nån högskola med lägre poäng o sen försöka transfera till en bättre

fast om man vill läsa kemi så är det väldigt låga poäng typ gymnasiesnitt 12 så jag kommer in på den skolan jag isf vill läsa på..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

fast om man vill läsa kemi så är det väldigt låga poäng typ gymnasiesnitt 12 så jag kommer in på den skolan jag isf vill läsa på..

brabra[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

brabra[y]

hhaha jo det är väl bra.. men jag vet inte vad jag skall göra av mitt liv. men det får väl bli nått med kemin då kanske ändå. men skall ta sabbatår först i varje fall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

hhaha jo det är väl bra.. men jag vet inte vad jag skall göra av mitt liv. men det får väl bli nått med kemin då kanske ändå. men skall ta sabbatår först i varje fall

jag är preto o ska plugga direkt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

jag är preto o ska plugga direkt [sad]

det är väl bara bra egentligen. vad har du för snitt och vad skall du läsa till?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

vad har du för snitt och vad skall du läsa till?

nu är vi lite of topic, kan pma [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Vad fan skall jag göra?

Plugga där du får jobb som jag, när du väl har fått det så kan du plugga vidare till det du vill. Får du inte det jobbet så har du ändå något du kan försörja dig på. [smile]

Program där det finns jobb: Sjuksköterska (Det ska jag läsa), Läkare, Fritidspedagog, Förskolelärare och högskoleingenjör.

Lycka till [smile]


   
SvaraCitera

sockerdricka:

men tror inte att jag har betyg nog att söka in till tex handelshögskolan i stockholm/göteborg

Nej det gör du inte [sad]. Eller så kan du få 1,8+ på högskoleprovet. För att komma in på betygen behövs, i Stockholm, 20,0.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera