Aviseringar
Rensa alla

Vad skiljer dystimi från ‹vanlig› depression?


Ämnesstartare

vad är det för skillnad på dystymi och vanlig depression?


   
Citera
Ämnesstartare

"Dystymi uppvisar stora likheter med depression, men skillnader finns. Man kan beskriva sjukdomen som en "utspädd depression". Den blir sällan lika djup och förlamande som en egentlig depression, men desto mer långvarig."

Varför har folk fortfarande problem med att googla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har för mig att Dystemi är en "mildare" version av depression.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Dystymi är en lindrigare åkomma än depression och kan beskrivas som "utspädd depression" av mer kronisk art."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trötthet, både kroppslig och mental

ökat eller minskat behov av sömn

ökad eller minskad aptit

störs av (o)ljud
svårigheter att koncentrera sig

svårt att fatta beslut

blir lätt irriterad över småsaker

ofta spänd i kroppen

drar sig undan social samvaro
kroppsliga symtom som ont i magen eller muskelvärk

tecken på dysymi.

jag har gjort jätte mkt tester för vanlig depression
men har aldrig stött på
störs av (o)ljud eller ofta spänd i kroppen, svårt att fatta beslut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dystymi är en slaskdiagnos för att vara lite ledsen.


   
SvaraCitera

Det heter inte vanlig depression, utan den ‹officiella› översättningen av det som DSM-IV kallar ‹major depression› på engelska heter på svenska ‹egentlig depression›. Både dystimi och egentlig depression är s.k. affektiva sjukdomar. Det betyder att de påverkar ens känsloliv, och båda resulterar i nedstämdhet.

Dystimi är en, så vitt jag förstått det, en kronisk sjukdom. Det betyder att den är väldigt långdragen och oftast aldrig går över. Nedstämdheten och håglösheten (orkeslöshet) vid dystimi är något mildare än den vid depression. Många med dystimi blir aldrig diagnostiserade då de tror att det bara gör till deras personlighet.

Egentlig depression är djupare nedstämdhet och leder ofta till att man är så trött på livet och orkeslös att man struntar i att göra saker man normalt skulle roas av, eller så enkla saker som att duscha, äta, eller bortsta tänderna. Depressioner kan bli så djupa att den som är sjuk inte ens orkar gå upp ur sängen och blir helt apatisk.

Wikipedia har väldigt bra artiklar om både dystimi och egentlig depression.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Dystimi

så man kan inte ha självmords tankar med denna diagnos?=


   
SvaraCitera

ti-92:

så man kan inte ha självmords tankar med denna diagnos?=

Kan och kan, skulle väl säga att om man har diagnosen dystimi och får självmordstankar så kanske man har insjuknat i en egentlig depression. Dystimi i sig är ju inget skydd mot depression. Om du tänker på döden mycket och funderar på att ta ditt liv bör du söka hjälp hos din psykiater om du har någon alternativt din husläkare som kan remittera dig till en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

ditt liv bör du söka hjälp hos din psykiater om

jo har redan


   
SvaraCitera

ti-92:

jo har redan

Bra. Har du någon form av samtalsterapi också? Självmordstankar är rätt jobbiga att bära på och det är viktigt att man tar i tu med det ordentligt. Eftersom du är 18 så finns det fler mediciner att välja mellan och om den du äter, om du äter någon, inte fungerar. Kanske intensivare terapi? Lugnande tabletter om du har mycket ångest eller kanske remiss till KBT för att lära sig hantera ångest.

Det är dock väldigt bra om man som patient läser på och ber om att få hjälp. Psykiatrar brukar vara lite skumma men brukar ofta uppskatta att man själv föreslår saker samt utvärderar hur den pågående behandlingen går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

remiss till KBT för att lära sig hantera ångest.

jag ska få KBT. Har fått ett recept på medecin, men har inte haft pengar så jag har inte kunnat plocka ut det.


   
SvaraCitera

ti-92:

jag ska få KBT. Har fått ett recept på medecin, men har inte haft pengar så jag har inte kunnat plocka ut det.

Vilken? De flesta antidepressiva är väldigt billiga. Kom ihåg att man må rätt dåligt de första veckorna, men efter två-tre veckor så börjar man må bättre än innan man åt dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Vilken? De flesta

tog fluxetin förr men fick biverkningar och de funkade inte.
nu har jag fått andra men minns inte vad de heter.


   
SvaraCitera

ti-92:

nu har jag fått andra men minns inte vad de heter.

Om det är sertalin eller citalopram så är de rätt billiga (en ask med 100 tabletter kostar c:a 65:-).


   
SvaraCitera