Forumet - Vad skulle du gjort?

Vad skulle du gjort?

1409 0 19
Din och dina/ditt syskons gemensamma förälder betalar ditt flygcert./körkort/handpenning på en bostad/annat i den pengakategorin. Hen betalar det däremot inte för ditt/dina syskon, som inte heller har detta som du nu får betalt åt dig.

Spana också in:

isola: Tackar ja efter lite betänketid
Jag skulle förmodligen ha haft lite besvärade neurotiska reletionsrelaterade reflektioner, men viftat bort dem utan att säga ett ord och sedan tagit emot med tanken att var människa bestämmer själv hur de vill spendera sina pengar och de eventuella relationsproblemen till mina syskon angår mig inte utan är något de måste reda ut själv. Jag förstår tillfullo hur det försummade syskonet känner sig, men om ett fel begås så är det föräldern som begår det genom att inte fördela bidraget rättvist och inte jag som tar emot det. Är vi samtliga vuxna, så har skyldigheter och plikter på många sätt upphört och man måste tragiskt nog acceptera att relationen har blivit lite mer som relationer mellan vuxna snarare än relationen mellan förälder och barn. Jag skulle hållit mig utanför mitt syskons och förälders relation. 

mynona:
Jag skulle förmodligen ha haft lite besvärade neurotiska reletionsrelaterade reflektioner, men viftat bort dem utan att säga ett ord och sedan tagit emot med tanken att var människa bestämmer själv hur de vill spendera sina pengar och de eventuella relationsproblemen till mina syskon angår mig inte utan är något de måste reda ut själv. Jag förstår tillfullo hur det försummade syskonet känner sig, men om ett fel begås så är det föräldern som begår det genom att inte fördela bidraget rättvist och inte jag som tar emot det. Är vi samtliga vuxna, så har skyldigheter och plikter på många sätt upphört och man måste tragiskt nog acceptera att relationen har blivit lite mer som relationer mellan vuxna snarare än relationen mellan förälder och barn. Jag skulle hållit mig utanför mitt syskons och förälders relation. 
Fast så funkar det ju inte.

isola:
Mm alla har ju olika stränga överjag, empatikänslor och syskonrelationer. Såklart.
Ja, jag hade hållit mig utanför. Mitt överjag säger mig att när syskonet väl är vuxet så är förälderns ansvar mer som en vuxens till en annan vuxens och beror på fri vilja och personlig sympati och inte längre på skyldigheter. Att det kan skada folks känslor förändrar inte den saken, det kan vara hur hemskt som helst, men jag ser det ändå så. Jag skulle gärna se att de hade en bra och för båda hälsosam relation, åtminstone inte en som skadade någon av dem, men det förändrar ju inte att så fort ett barn är vuxet blir engagemanget frivilligt och är inte längre en plikt, och det som förr var en plikt är nu något frivilligt. Jag skulle därför inte se det som fel av mig att ta emot vad en annan vuxen gav mig av fri vilja. Jag skulle förstås inte håna det andra syskonet för det. Man får skilja på sak och sak. Att något är rätt som princip förändrar ju inte att det ändå kan skada människor. 

mynona:
Ja, jag hade hållit mig utanför. Mitt överjag säger mig att när syskonet väl är vuxet så är förälderns ansvar mer som en vuxens till en annan vuxens och beror på fri vilja och personlig sympati och inte längre på skyldigheter. Att det kan skada folks känslor förändrar inte den saken, det kan vara hur hemskt som helst, men jag ser det ändå så. Jag skulle gärna se att de hade en bra och för båda hälsosam relation, åtminstone inte en som skadade någon av dem, men det förändrar ju inte att så fort ett barn är vuxet blir engagemanget frivilligt och är inte längre en plikt, och det som förr var en plikt är nu något frivilligt. Jag skulle därför inte se det som fel av mig att ta emot vad en annan vuxen gav mig av fri vilja. Jag skulle förstås inte håna det andra syskonet för det. Man får skilja på sak och sak. Att något är rätt som princip förändrar ju inte att det ändå kan skada människor. 
Som sagt

isola: olika stränga överjag, empatikänslor och syskonrelationer. Såklart.

isola: Tackar nej
Mina syskon och mina föräldrar har inte samma ekonomiska förutsättningar som jag, så jag ser hellre att jag hjälper dem om de vill.

Men i en fiktiv situation så hade det helt berott på omständigheterna. Om jag behöver det mer, har det sämre ställt eller dylikt så har jag förståelse över föräldrars prioriteringar och hade kanske tackat ja. Hade det handlat om något vi alla syskon behöver så hade jag kanske istället föreslagit att de splittar pengarna mellan oss så har vi en bra början på att själv finansiera det som var tänkt.

isola: Beror på syskonens/ets ekonomiska situation
Tror inte på millimeterrättvisa. Min bror fick en bil när han hade tagit sitt körkort (han läste fordon på gymnasiet och fick körkortet via skolan), men det är ingenting jag får. Jag får inte heller mitt körkort betalat av någon annan.
Det beror på att situationen ser helt olik ut för mig och min bror och även för vår mamma. Hennes ekonomiska situation var bättre då än vad den är nu. Men jag har kanske fått en massa annat som min bror aldrig fick, antingen i form av rena pengar eller av känslomässiga resurser som min bror inte kunde få/inte behövde.
hade nog frågat dom.
min pappa har betalat ganska mkt för mig som inte min bror fått, typ resa, körkort osv, samt även fått pengar öht. men min bror har fått grejor på annat håll så ah.. brorsan har väl gnällt över detta då o då men han har oxo fattat typ vfr, han hade aldrig missunnat mig ngt i vilket fall som helst. jag hade väl dock sj inte pallat ta emot ngt större av pappa i dagsläget, typ en bil elr handpenning på lgh elr w/e om inte brorsan fick samma pga ändrade omständigheter idag.