Aviseringar
Rensa alla

Vad skulle du välja?


Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Jo, fast han är ju känd för att snåla som fan och inte leva som vissa andra rika.

Det är han ju dock inte tvingad till av det ekonomiska systemet.

dvärgkastarn:

Det behöver inte jag heller, men jag skulle inte vilja påstå att jag är särskilt rik.

Nej det skulle inte jag heller. Men då har du ju anpassat dina behov och begär efter dina ekonomiska förutsättningar, för du har knappast lika hög frihet som de med mer pengar än du själv.

dvärgkastarn:

Samtidigt så kan vi tillfredsställa de behov och begär som många i fattiga länder har, och fler utöver det.

Vissa av oss kan, vissa i Sverige har det sämre än de som har det ok eller riktigt bra i generellt fattigare länder. Att prata om fattiga vs. rika länder blir bara missledande. Även i de fattigaste av länder finns enorma klasskillnader, där toppskiktet har det bättre än de fattigaste i det rikaste landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Det är han ju dock inte tvingad till av det ekonomiska systemet.

Nej, det är något han valt själv och en av anledningarna till att han är såpass rik som han är. Men många andra rika har också anpassat sina behov och begär efter sina ekonomiska förutsättningar och får därför lov att välja mellan en ny sportbil och ett sommarhus i Frankrike, precis som jag får välja mellan att köpa nya datordelar och en PS3.

Rödingajäveln:

Vissa av oss kan, vissa i Sverige har det sämre än de som har det ok eller riktigt bra i generellt fattigare länder. Att prata om fattiga vs. rika länder blir bara missledande. Även i de fattigaste av länder finns enorma klasskillnader, där toppskiktet har det bättre än de fattigaste i det rikaste landet.

Poängen är att vissa är rika jämfört med dig och mig samtidigt som vi är rika jämfört med vissa andra. Alla får vi prioritera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Okej, då väljer jag revolution istället. [crazy]

Revolution är alltid bra

Rödingajäveln:

Friheten måste finnas på riktigt och inte bara på pappret för att verkligen existera.

Har inte sagt något emot det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Demokrati (Du röstade på detta alternativ)
35.0% (7 st)

tänk dig en värld där ingen styr, alla gör som de vill, staten bryr sig mer om allas önskan att följa sina djuriska drifter istället för att spärra in farliga personer, och du inte har något inflytande överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

tänk dig en värld där ingen styr, alla gör som de vill, våldtar, mördar osv. och du inte har något inflytande överhuvudtaget.

Tänk dig en värld med en stark härskare, siktet inställt på utopi och frihet för alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Tänk dig en värld med en stark härskare, siktet inställt på utopi och frihet för alla

aha, såsom lenin, stalin och putin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

själva ordet härskare motsäger hela frihetsutopin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

härskare

regent, furste, herre, konung, kung, monark, kejsare, tsar, hövding, drott, pamp, överhuvud, ledare, mogul, potentat, despot, suverän, imperator, diktator


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

aha, såsom lenin, stalin och putin?

som idi amin, pol pot och Saddam hussein


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Frihet (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Frihet (Du röstade på detta alternativ)

Freiheit, libertad, liberté osv.

Demokrati i sin nuvarande form är inte så tillfredsställande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Demokrati.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

Frihet (Du röstade på detta alternativ)

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Nej, det är något han valt själv och en av anledningarna till att han är såpass rik som han är. Men många andra rika har också anpassat sina behov och begär efter sina ekonomiska förutsättningar och får därför lov att välja mellan en ny sportbil och ett sommarhus i Frankrike, precis som jag får välja mellan att köpa nya datordelar och en PS3.

Försöker du på allvar påstå att Ingvar Kamprad är rik för att han är snål? [rolleyes] Han är rik för att han äger sjukt mycket kapital som går runt i produktionsprocessen och skapar mer pengar åt honom hela tiden. Man behöver knappast vara snål som kapitalägare för att bli rik, även om man såklart blir ännu rikare på det. Det är inte en position som vem som helst kan uppnå genom att snåla lite direkt. Att prioritera mellan sportbilar och sommarhus och datordelar eller PS3 är inte direkt på samma nivå...

dvärgkastarn:

Poängen är att vissa är rika jämfört med dig och mig samtidigt som vi är rika jämfört med vissa andra. Alla får vi prioritera.

Visst, men min poäng är att även om rikedom är relativt så hittar du i varje land i världen svinrika kapitalister och arbetare som göder dem. Även om dessa arbetare i olika grad i olika länder kan tillskansa sig olika mängder värde för sin lön så tvingas de alla av det ekonomiska systemet att prioritera mellan sina behov, medan kapitalisterna inte tvingas till det i en ens nästan jämförbar utsträckning. Arbetares möjlighet att göra detta är dessutom helt knutet till att de säljer sin arbetskraft till kapitalet. Det är inte ett fritt samhälle utan ett illa förklätt slavsamhälle, även om vissa slavar under bättre förhållanden än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Försöker du på allvar påstå att Ingvar Kamprad är rik för att han är snål? Han är rik för att han äger sjukt mycket kapital som går runt i produktionsprocessen och skapar mer pengar åt honom hela tiden

Delvis, ja. Han är rik för att jävligt många väljer att handla sina möbler på Ikea, vilket beror på att de har rätt låga priser, vilket i sin tur beror på Kamprads snålhet. Han ägde inte sjukt mycket kapital när han grundade Ikea, utan det är något som kommit med tiden.

Å andra sidan så finns det rätt gott om idioter som har fått tag på en massa pengar och sedan blivit urfattiga, så bara för att man har kapital behöver inte det betyda att automatiskt blir ännu rikare.

Rödingajäveln:

Visst, men min poäng är att även om rikedom är relativt så hittar du i varje land i världen svinrika kapitalister och arbetare som göder dem.

Det är dock en annan diskussion som inte har så mycket mer prioriteringar att göra.


   
SvaraCitera