Aviseringar
Rensa alla

Vad skulle få dig att tro på en skapare av universum?


Ämnesstartare

AGCT:

Vad skapade Gud?
Hur fungerar Gud?
Vad är Gud?

Vad skapade Gud?
gud skapa inget, gud är död, gud är fortfarande död, och vi har dödat honom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Vilket visar att då t ex Moseboken skrevs fanns det kunsjap som man inte visste förrän på senare år som visar att en högre intelligens läg bakom.

Bibeln är ingen vetenskaplig skrift och det den nämner om vetenskap är mycket vag. Dessutom tycker jag inte att Bibeln nämner något som inte var omöjligt att veta på den tiden utan högre makters hjälp.

Om Bibeln är vetenskapligt korrekt hur förklaras då syndafloden? Många av Bibelns anhängare menar att jorden skulle ha blivit skapad under ett antal dagar. Jag vet att vissa dock hävdar att det rör sig om större tidsskalor än dygn. Men åsikterna om detta går isär.

Erik112:

Precis vad han gör, men man kanske inte vill se.

Om han är allsmäktig och kärleksfull borde han försöka att göra allt i sin makt för att hjälpa sin skapelse. Kan Gud inte göra mer eller vill han inte göra mer? Hur förklarar Guds frånvaro hans existens?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Bibeln är ingen vetenskaplig skrift

Sant, men där den uttalar sig är den oantastlig.

AGCT:

Dessutom tycker jag inte att Bibeln nämner något som inte var omöjligt att veta på den tiden utan högre makters hjälp.

Jorden var rund.

Jesaja 40:22
"Det är en som bor över jordens "cirkel" - "
[1982 "rund"; Åkesson "krets";Heyma "ring"

Job 26:7
”Han spänner ut norden över det tomma,. hänger jorden över det tomma.”

Hebreiska ordet ”chugh”, som översatts med ”cirkel” i Jesaja 40:22 också betyder ”sfär” vilket bland annat framgår av William Wilsons Old Tesatament World Studies (sid. 77] och Benjamin Davidsons Analytical Hebrew and Charldee Lexcon(sid, 249)
I forna tider trodde människor i allmänhet att jorden var platt men redan på 500 talet f.v.t. lade den grekiske filosofen Pythagoras fram teorin att jorden måste vara sfärisk. 200 år innan Pythagoras formulerade sim teori, gjorde emellertid profeten Jesaja följande klara och exakta uttalande; ”det är Han som bor över jordens rund. (Jesaja 40:22)
Det hebreiska ordet chugh, som här ar översatts med rund, kan också återges med sfär eller klot. Endast ett sfäriskt eller klotformigt föremål ser runt ut från vilket håll man än ser det. Profeten Jesaja var alltså långt före sin tid, när han skrev ner detta uttalande som är vetenskapligt korrekt och opåverkat av forntida myter. (För att vara exakt är jorden inte helt rund utan något avplattad vid polerna.)
Om inte jorden är sfärisk, ser man inte den som rund från alla håll.

Jesaja 40:22
"Det är en som bor över jordens cirkel – ”dess invånare är som gräshoppor” (Människorna liknas vid gräshoppor) - Han som spänner ut himlarna alldeles som ett tunt flor, som reder ut dem som ett tält att bo i"

Job 26:10
”han har beskrivit en cirkel över vattnens yta till den plats där ljuset slutar i mörker”


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Sant, men där den uttalar sig är den oantastlig.

Jag håller inte med. Bibeln är vag nog att påståendena i de flesta fall kan anpassas till alla frågor man vill, bara svaren vrids och vänds och tolkas tillräckligt mycket.

Misael och jag hade en lång diskussion om huruvida harar var idisslare eller inte, vilket Bibeln påstår.

Hade Jesus förklarat Einsteins relativitetsteori under sin levnad skulle jag hålla med om att något sådant var omöjligt att veta på den tiden. Bibeln nämner dock inget som var omöjligt för en människa att veta på den tiden.

Erik112:

Jorden var rund.

Om du har sett havet någon gång kan du se att jorden har en klar böjd form. Det var alltså möjligt för människor att veta att jorden var rund utan kunskapen från en högre makt. Vad människor inte visste var hur stor jorden var. Detta förklarar inte Bibeln av den enkla anledningen att människor inte visste detta.

Bibeln är ingen vetenskaplig skrift.


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

Bibeln nämner dock inget som var omöjligt för en människa att veta på den tiden.

I Job 26:7 sägs det att Gud ”hänger jorden på intet”. Enligt vetenskapen är det i första hand samspelet mellan gravitationen och centrifugalkraften som gör att jorden stannar kvar i sin bana i världsrymden. Dessa krafter är naturligtvis osynliga. Därför svävar jorden och de andra himlakropparna fritt i rymden, som om de hänger ”på intet”. Profeten Jesaja skrev under inspiration om Jehova: ”Det är Han som bor över jordens rund – dess invånare är som gräshoppor.” (Jes 40:22) Det sägs också i Bibeln om Gud: ”Han har tecknat en cirkel över vattnens yta.” (Job 26:10) Vattnen hålls på plats genom hans förordning. De stiger inte så att de översvämmar torra land, och inte heller försvinner de ut i rymden. (Job 38:8–11)

Hur kunde Job veta det? Varken han, Mose eller Jesaja, eller någon annan av Guds profeter, var vetenskapsmän. För att inte glömma att för ca 3.500 år sedan fanns det inte ens sådana mätinstrument, så att man kunde förskansa sig sådan information.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

I Job 26:7 sägs det att Gud ”hänger jorden på intet”.

Det finns flera mytologier och religioner som påstår exakt samma sak. Det är nog ganska lätt att tänka sig att jorden "hänger på intet". Även utan den kunskap jag har nu skulle jag finna det ganska otroligt att jorden stod eller hängde på något. Vad skulle det som jorden har stöd av ta stöd av?

Misael:

Varken han, Mose eller Jesaja, eller någon annan av Guds profeter, var vetenskapsmän.

Jag tror det handlar om enkel logik. Om jorden tog stöd av något vad skulle detta stöd ta stöd av? Skulle stödet jorden tog stöd av hänga fritt i intet? Varför är det då inte logiskt att anta att jorden redan hänger fritt i intet?

Påstår inte Bibeln också att jorden skulle ha haft ett sfär att vatten ovanför atmosfären? Åtminstone tolkar vissa kreationister det så. Denna sfär skulle då ha fallit ned på jorden och orsakat syndafloden och sedan försvunnit in i håligheter i jordskorpan. Är detta en teori du tror på? Om inte hur förklarar du syndafloden? Det finns många förklaringar av hur den skulle ha gått till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Jag håller inte med.

Det är din fulla rätt..

Har du råd att shansa på att inte ta reda på Guds krav, särskillt när du ser vart världen är på väg.

AGCT:

Om du har sett havet någon gång kan du se att jorden har en klar böjd form.

Det förstod inte ens sjöfararna ens på senare tid.

AGCT:

Påstår inte Bibeln också att jorden skulle ha haft ett sfär att vatten ovanför atmosfären?

Det vattnet finns vid polerna nu och det finns infrusna mammutar ätande gräs stående på knä, så vattnet kom plötsligt och frös med en gång. Ref Ivan T Sanerson Riddle of the frozen giants, saturday post,

AGCT:

Bibeln är ingen vetenskaplig skrift.

Skrev jag ju innan, men som sagt där den säger något är den oantastlig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Har du råd att shansa på att inte ta reda på Guds krav, särskillt när du ser vart världen är på väg.

Det där är ett mycket märkligt påstående. Jag tror inte att Jehova är mer verklig än Peter Pan. Varför skulle jag vara rädd för Bibelns ord? De är trots allt endast ord. Jag tror inte på Jehova av samma anledning som du inte tror på Zeus, Oden, Ra eller någon annan gudom.

Jag har råd att chansa. Särskillt när det inte finns fakta som pekar på att just din gudom skulle vara den rätta. Döden är en del av livet. Jag har lärt mig att acceptera det. Skulle du kunna acceptera tanken på att inte leva ett liv i evighet?

Erik112:

Det förstod inte ens sjöfararna ens på senare tid.

Kan du stå på en havsstrand och hävda att horisonten är rak? Det skulle bevisa att jorden var platt. Har du sett havet?

Erik112:

Det vattnet finns vid polerna nu och det finns infrusna mammutar ätande gräs stående på knä, så vattnet kom plötsligt och frös med en gång. Ref Ivan T Sanerson Riddle of the frozen giants, saturday post,

För det första skulle denna sfär av vatten inte kunna ligga i en bana kring jorden då vatten är tyngre än gaserna i atmosfären. För det andra skulle det kunna liknas vid att dyka ned i djuphaven. Du skulle med andra ord krossas av trycket. En sfär av vatten runt jorden är därmed en omöjlighet.

Du menar alltså att om polerna smälte, så skulle jorden översvämmas igen? Polernas isar binder inte så stora mängder vatten. Havsnivån skulle öka några hundra meter som mest om isarna smälte, det skulle aldrig täcka bergens toppar.

Erik112:

Skrev jag ju innan, men som sagt där den säger något är den oantastlig

Det håller jag inte med dig om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Jag har råd att chansa.

Ditt val.

AGCT:

Det håller jag inte med dig om.

Behöver du inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Kan du stå på en havsstrand och hävda att horisonten är rak?

Varför denna fråga?
Försöker du intala dig själv på något vis?
För dem som inte sett det vi ser, kunde inte förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

För det första skulle denna sfär av vatten inte kunna ligga i en bana kring jorden då vatten är tyngre än gaserna i atmosfären.

Under nuvarande förhållanden ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Under nuvarande förhållanden ja.

Vilka naturlagar orsakade att vattnet samlade sig i en sfär ovanför jordens atmosfär. Kan du förklara dessa lagar eller har du ingen förklaring än "Guds vägar äro outgrundliga."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Ditt val.

Det är ditt val att tro vad du vill också.

Erik112:

Varför denna fråga?

Jag vill veta om du kan se att jorden är rund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Vilka naturlagar orsakade att vattnet samlade

Det finns mucket i skapelsen vi inte kan förklara.
T ex: vad är ljus, vad är mörker?

Ska vi ifrågasätta allt, då blir det ingen ordning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Jag vill veta om du kan se att jorden är rund.

Behövs inte jag vet, däremot om jag inte haft kunskapen så tror jag inte jag förstått att den var svärisk.


   
SvaraCitera