Aviseringar
Rensa alla

vad skulle hända om alla straff som enbart gav böter togs bort?


Ämnesstartare

Skulle det vara en bra ide? Förutom för ekonomiska brott men då heter det skadestånd?


   
Citera
Ämnesstartare

Antalet fortkörare skulle öka pga. att det händer absolut ingenting så länge du inte kör så fort att det kan ge fängelsestraff. Det skulle nog inte gynna trafiksäkerheten i alla fall. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:
Antalet fortkörare skulle öka. 

Man kan fortfarande bli av med körkortet?


   
SvaraCitera
reben

nä   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
nä   

Varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Man kan fortfarande bli av med körkortet?

Ja, men det blir du först om du kör 20km över på 30-väg eller 30-km över på 50-väg och uppåt. Detta innebär ju i teorin att om man tar bort bötesstraffen så kan alla ligga och köra i 20-25 km över hastighetsbegränsningen på motorväg utan vidare.

Vi har tillräckligt med människor som kör för fort ändå, vi behöver inte uppmuntra flera. 


   
SvaraCitera
reben

Jag finns nog inte:

Varför inte?

d heter inte skadestånd för d ekonomiskt brott var har du fått d från


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Ja, men det blir du först om du kör 20km över på 30-väg eller 30-km över på 50-väg och uppåt. Detta innebär ju i teorin att om man tar bort bötesstraffen så kan alla ligga och köra i 20-25 km över hastighetsbegränsningen på motorväg utan vidare.

Vi har tillräckligt med människor som kör för fort ändå, vi behöver inte uppmuntra flera. 

Var strängare då? Om man kör på ett sätt som riskerar andra så ska man inte köra bil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

d heter inte skadestånd för d ekonomiskt brott var har du fått d från

OK vad heter det då? 


   
SvaraCitera
reben

Jag finns nog inte:

OK vad heter det då? 

va ?

ba sa d
tkr inte man ska ta bort böter helr f ö


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Var strängare då? Om man kör på ett sätt som riskerar andra så ska man inte köra bil.

Det fanns inte med i din frågeställning, jag svarade utefter det som du presenterade. Du får du nog i sådana fall utveckla din tanke lite, för jag tror inte att detta är det enda område som skulle få denna typ av effekt om man bara trollar bort brotten som idag "bara" ger böter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

va ?

ba sa d
tkr inte man ska ta bort böter helr f ö

Varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det fanns inte med i din frågeställning, jag svarade utefter det som du presenterade. 

OK , men det är såklart ett annat beslut man får göra osf separat från detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skatten på allt hade ökat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

riskbeteenden bör inte ge rättsliga påföljder. endast verkliga övergrepp ska vara olagliga.

vad beträffar böter som straff är jag kluven. en del av mig tycker att konceptet statlig försäljning (måhända retroaktiv och informell) av rätter att begå brott har potential att underminera lagens absoluta status - vilket är bra - medan en annan del tycker att det ökar de rikas privilegier genom att proportionellt sett minska konsekvenserna av kriminalitet för dem, vilket är dåligt.


   
SvaraCitera