Aviseringar
Rensa alla

Vad som ger mig ångest: tentor och sex


Ämnesstartare

Jag insåg nu att vad som ger mig mest ångest är tentor och sex. Jag tycker det finns många likheter i hur jag ser på båda fenomenen. Det faktum att det finns moment av förväntningar och prestation, att eventet upplevs ha långtgående effekter på hur man ser på sig själv. 

Vad ger dig ångest? 


   
Citera
Ämnesstartare

Mina kontrollfreaka föräldrar. Skolan, vara borta från kärleken och höra att jag aldrig fucking duger. Att jag ger upp så lätt och gör allting svårare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plus när jag ljuger för mina föräldrar. Men jag vet att jag inte har ett annat val. 


   
SvaraCitera

om jag bara visste


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får ångest av höga förväntningar. Spelar ingen roll vad det kan tänkas vara, jag får ångest när jag förväntas göra/vara något högt. Ex "Jag förväntar mig ett A på den uppsatsen!", den där meningen orsakar ett helvete i mitt huvud varenda gång. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Omöjlig kärlek, prestera i skolan, inte vara god vän och dotter, kroppsideal, existens/brist på existens, rädsla för ångest, begränsad autonomi och min sociala tafatthet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrationell ensamhetskänsla.


   
SvaraCitera

livet e rätt åpngetsfyllt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väldigt dåligt på att få ångest tror jag... i alla fall ångestig ångest sådär.

Annars är det väl mest... jobb vissa dagar som tar emot, och ibland om jag varit onödigt ohälsosam... annars vet jag inte riktigt!


   
SvaraCitera

Tobbish: Är väldigt dåligt på att få ångest tror jag... i alla fall ångestig ångest sådär.

A

du måsteträna påå det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish: Är väldigt dåligt på att få ångest tror jag...

Anxiety is the only emotion that does not deceive: all other emotions, from sorrow to love, are based on deceit… The feeling of guilt is a fake enabling us to give ourselves over to pleasures - when this frame falls away, anxiety arises. It is here that one should refer to the key distinction between the object of desire and its object-cause. What should the analyst do in the case of a promiscuous woman who has regular one-night stands, while complaining all the time how bad and miserable and guilty she feels about it? The thing not to do, of course, is to try to convince her that one-night stands are bad, the cause of her troubles, signs of some libidinal deadlock - in this way, one merely feeds her symptom, which is condensed in her (misleading)dissatisfaction with onenight stands. That is to say, it is obvious that what gives the woman true satisfaction is not promiscuity as such, but the very accompanying feeling of being miserable - that is the source of her “masochistic”enjoyment.

Random men ja..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

du måsteträna påå det

helt rätt ! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish: Annars är det väl mest... jobb vissa dagar som tar emot, och ibland om jag varit onödigt ohälsosam... annars vet jag inte riktigt!

Att skämmas och känna ångest är olika saker. Känner du ångest över att du ätit ohälosamt, eller känner du ångest? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen: du måsteträna påå det

MÅSTE jag? Hooow? Can you teach me? Förvånad

kulturmarxisten: Att skämmas och känna ångest är olika saker. Känner du ångest över att du ätit ohälosamt, eller känner du ångest?

Ehm, bra fråga... känner mest att det ibland är väldigt onödigt att göra som jag gjort bara. Men det går över hemskt fort eftersom jag är äckligt lättdistraherad och tänker på annat. Sen när jag tänker tillbaka så känns det inte alls så allvarligt som det kanske kändes när jag först tänkte på det. Det är nog den bästa sammanfattningen jag kan göra...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir så avis på folk som inte får "riktig" ångest


   
SvaraCitera