Aviseringar
Rensa alla

Vad som ger mig ångest: tentor och sex


Ämnesstartare

Tobbish: Ehm, bra fråga... känner mest att det ibland är väldigt onödigt att göra som jag gjort bara.

Varför jag frågar är därför att om du skäms så måste du sluta göra det, eftersom att det är skamkänslor medvetna som omedvetna som är en stor faktor till att beteendet kan fortgå. 

Tobbish: Sen när jag tänker tillbaka så känns det inte alls så allvarligt som det kanske kändes när jag först tänkte på det.

Jag förstår, men du behöver inte vara medveten om dina skamkänslor, om så är fallet så kommer dom fortfarande driva ditt beteende. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Blir så avis på folk som inte får "riktig" ångest

Det är bättre att ha ångest än att känna skam omedvetet eller medvetet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Det är bättre att ha ångest än att känna skam omedvetet eller medvetet. 

Att man har ångest betyder inte att man vet varför man har det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att man har ångest betyder inte att man vet varför man har det.

Nej, det är såklart bättre att vara mer medveten över sina känslor. Men ångest är ingen dålig känsla, tvärt om. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Varför jag frågar är därför att om du skäms så måste du sluta göra det, eftersom att det är skamkänslor medvetna som omedvetna som är en stor faktor till att beteendet kan fortgå.

Samtidigt går det ju att resonera som att jag har koll på det också? Jag menar, jag lider ju inte av det alls nu egentligen, mer än korta stunder (och det tror jag de flesta föredrar framför riktig megaångest). Det är ju bara mänskligt att känna saker, vill vara mänsklig.

kulturmarxisten: Jag förstår, men du behöver inte vara medveten om dina skamkänslor, om så är fallet så kommer dom fortfarande driva ditt beteende.

Det är sant! Men som sagt, mitt beteende drivs inte på något sätt som jag lider av. Alla har väl skam- eller ångestkänslor för något, någon gång. Jag strävar inte efter ett liv utan något av det, utan tar dagarna som de kommer, på gott och ont!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tobbish: Samtidigt går det ju att resonera som att jag har koll på det också? 

Ja det kan inte jag svara på. Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Nej, det är såklart bättre att vara mer medveten över sina känslor. Men ångest är ingen dålig känsla, tvärt om. 

Pratar du ur ett överjagsperspektiv så, ja.


   
SvaraCitera

Tobbish: MÅSTE jag? Hooow? Can you teach me?

ja. 100 kr i timmen tar jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Pratar du ur ett överjagsperspektiv så, ja.

Hur menar du nu? Överjaget för mig är sadistiska befallningar av att njuta och sedan skam, i en ond cirkel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

ja. 100 kr i timmen tar jag

Galen


   
SvaraCitera

kan få ångest av lite allt möjligt. just nu är det över att jag är frustrerad över 1 uppsats och 1 person jag gillar verkar vara sur på mig fast jag inte riktigt förstår varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Hur menar du nu? Överjaget för mig är sadistiska befallningar av att njuta och sedan skam, i en ond cirkel.

Överjaget är samvetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Överjaget är samvetet.

Överjaget är kravet på jouissance - Njut! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

ja. 100 kr i timmen tar jag

Men... är det förhandlingsbart? Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Överjaget är kravet på jouissance - Njut! 

Googla "överjaget".


   
SvaraCitera