Aviseringar
Rensa alla

Vad symboliserar te för dig?


mynona
Ämnesstartare

Jag har lagt märke till att jag fler än en gång här gissas vara en person som dricker te. Det gjorde mig nyfiken på fördomar/associationer om folk som dricker te. 

1) Vilken typ av person ger allmänt intryck av att dricka te? 

2) Vad är tedrickande för dig? 

Diskutera


   
Citera

Te är gott att dricka, speciellt vid tunga förkylningar. Det är väll ungefär vad te är för mig.
Men sen kan det skallra lite om vad för typ personer är. Precis som med kläder.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Volvo4life: Men sen kan det skallra lite om vad för typ personer är.

Ja, vad kan det skvallra om? 


   
SvaraCitera

Tror det är den där charmiga sortens människor, de som bara glider igenom dagarna med ett leende på läpparna! Typiskt karaktären Patrick Jane i The Mentalist..  

Te-drickande för mig är avkopplande, man söker lugn och ro efter en stressig dag. 


   
SvaraCitera

Älskar te/kaffe! Men dricker mest te! Finns väl ingen speciell personlighet för att vara te drickare eller kaffe drickare beror ju helt på smaken! Fast jag tänker faktiskt aldrig om någon är te/kaffe drickare haha 😛


   
SvaraCitera

mynona: 1) Vilken typ av person ger allmänt intryck av att dricka te?

Kulturkoftor
Miljötalibaner/fjällrävendyrkare/köttdiskbarrikaderare"
Bokmalar
Studenter

Samtliga nämnda går att relatera till varandra. Tedrickare uppfyller med största sannolikhet minst två av ovanstående kriterier.

mynona: 2) Vad är tedrickande för dig?

Drack min första kopp te bryggt av en fetlagt engelsk kärring under utlandsresa. Sedan dess har jag inte velat bruka helvetesdrycken.


   
SvaraCitera

Skulle vilja ur andras ord säga att tedrickande oftast förknippas med britter, såklart. Om man skulle peka in tedrickandet på en speciell samhällstyp skulle det nog vara "hipsters". Ser framför mig en rödhårig tjej i tonåren med en vit skjorta som hon täckt med en grovstickad vinröd jumper kombinerat med ett par stora, svarta, markanta glasögon, som sitter med benen i skräddarställning i ett mörkt rum med en läxa i knät och en stor kopp te i ena handen.

Jag är en tedrickare, definitivt. Har aldrig tyckt om kaffe, möjligtvis de där varianterna med sjuttioelva procent mjölk i. Te är en stor favorit, speciellt på vintern. Både gott, smärtlindrande vid halsont (som jag dessutom har NU!!) och avkopplande. Och varmt! Faktiskt väldigt otroligt att en kopp med smaksatt, varmt vatten, gör så mycket. Haha!


   
SvaraCitera

1) melankoliska innesittare med ett visst mått av renlevnadsideal. om man inte föredrar grönt te, förstås.

2) gillar te. det är en stillsam maratonaktivitet. mycket bättre samtalsunderlag än kaffe.


   
SvaraCitera

Tycker inte det symboliserar speciellt mycket. Många dricker te, speciellt iaf inom it-branchen verkar det "inne". Jag tycker svenskt/engelskt te är rätt andefattigt, smakar bara parfym. Föredrar kaffe eller riktigt te.


   
SvaraCitera

Hipsters dricker ofta te. 


   
SvaraCitera

mynona: 1) Vilken typ av person ger allmänt intryck av att dricka te?

Intelligent, kulturintresserad, bokälskande, lugn, sexuell, hälsomedveten, smal, konstnärlig.
I Kina: traditionsbejakande, vetgirig, könsstereotyp.
I UK: societetsdjur, strama, kyliga.

mynona: 2) Vad är tedrickande för dig?

Ett sätt att slappna av och må bra, både i ensamhet men helst med vän. Djupa samtal kan uppstå.


   
SvaraCitera

1) Vilken typ av person ger allmänt intryck av att dricka te?

- Flummiga vänstermänniskor, tanter som tror att alla sjukdomar kan botas genom meditation och destillerat vatten, britter, avslappnat folk.

2) Vad är tedrickande för dig?

Det känns som att medan kaffe är ett bränsle man sörplar i sig tolv
koppar av under en kväll medan man röker cigaretter och  skriver på sin
doktorsavhandling om "Det sovjetiska ordvitsandets uppgång och fall i relation till spannmålspriserna"
så är té mer något man sitter och dricker i lugnan ro. Man sitter och
läser Jane Austen med sin katt Mr Gilliam i knät och sörplar i sig Earl
Grey å väntar på att midsomer murders skall börja på TV8.


   
SvaraCitera

Vehnk: Tedrickare uppfyller med största sannolikhet minst två av ovanstående kriterier.

Uppfyller bara ett 😛


   
SvaraCitera

Te är gott bara. Jag dricker bara te, gillar inte kaffe.


   
SvaraCitera

mynona: 1) Vilken typ av person ger allmänt intryck av att dricka te? 

2) Vad är tedrickande för dig?

1. Folk i dreads och hampakläder dricker garanterat te. 
2. Dricker ibland för att det är gott bara. Dats about eet. 


   
SvaraCitera