Aviseringar
Rensa alla

Vad symboliserar te för dig?


kachin

1. typ, avslappnade människor som är säkra i sig själva. de vågar gå emot kaffe-strömmen. 
2. tedrickande för mig är väldigt trevligt och jag knarkar det under vintermånaderna. eller när det börjar bli kallt inomhus. 


   
SvaraCitera

mynona:
Jag har lagt märke till att jag fler än en gång här gissas vara en person som dricker te. Det gjorde mig nyfiken på fördomar/associationer om folk som dricker te. 

1) Vilken typ av person ger allmänt intryck av att dricka te? 

2) Vad är tedrickande för dig? 

Diskutera

1. en lugn person som skriver långa arbeten eller böcker. men egentligen alla. tänk på japanska skolflickor till exempel.

2. det är som en seans där man talar med sin närvaro.


   
SvaraCitera

Säger väl det mesta.


   
SvaraCitera

te är lugn, hälsa, gott, socialt o mys. 


   
SvaraCitera

inget

ursäkt för att ha sex


   
SvaraCitera

amsi: ursäkt för att ha sex

steg 1: doppa pungen i hett te
steg 2: häll teet över fittan

det är bra sex


   
SvaraCitera

Biologen:

steg 1: doppa pungen i hett te
steg 2: häll teet över fittan

det är bra sex

tepåsen är ju ett allmänt vedertaget begrepp i cp-kretsar


   
SvaraCitera

Te för mig är lugnets och styrkans dryck. Det är en vätska som vid förtäring stärker och ger individen kraft och klarhet i sinnet. Man kan jämföra det lite med dunderhonung, men med en mer subtil explosivitet som ger ett sofistikerat och propert intryck - till skillnad från endast en robust, grottmänniskolik och flexande framtoning. Jag personligen kan också koppla te till 1800-talets brittiska aristokrati (historiskt korrekt eller ej). Ditt rationella sätt, din verbala precision och kunnighet ger sken av en Högre Människa (i brist på bättre ord). Dessa egenskaper har du gemensamt med dom adelsfolket, enligt min schablonbild/fördom av dom. Jag tänker mig att dom var förnäma, eleganta, "näsan-i-vädret-och-huvudet-högt"-aktiga, typiskt halvdryga med tillhörande cyniska och sarkastiska drag. Frukta inte, dock! Det är pondusen dessa drag ger, som jag menar är det du har gemensamt med dom, inte nödvändigtvis dragen som sådana.

Samtidigt är du lite av en kontrast. Du är ett så kallat "städad kaos", tror jag. Samtidigt som du snyggt och prydligt kan lägga fram dina åsikter och argument i en logisk ordning, har jag inga problem med att föreställa dig vara någon som har ett extremt stökigt rum/lägenhet. Du lägger tid och hjärta/hjärna på sådant du bryr dig om och anser vara nödvändigt - resten kan gott låtas vara. Den senare delen av dig skulle kunna få mig att associera dig till något mer av en svart kaffe-drickare. Kraftfull, intensiv och bestämd. 

Jag håller fortfarande på att pussla ihop min bild. Jag tror att jag relativt sakta men säker håller på att bygga upp en någorlunda representativ bild, hoppas jag.


   
SvaraCitera

Te symboliserar inte någonting över huvud taget för mig. Möjligen att det är fler hederliga svenskar som dricker kaffe och fler kulturarbetare som dricker te men jag har inga bevis för min åsikt.


   
SvaraCitera
Vision

Tedrickare känns lugnare och tryggare än exempelvis kaffedrickare. Självsäkra livsnjutare som inte söker sig efter koffeinkickar. Chokladdrickare o' andra sidan känns naiva och allmänt glada. 


   
SvaraCitera

1. någon som ofta bär polotröja, vistas i bibliotek, förmår koppla bort kroppen och uppgå helt i cerebral verksamhet, gillar doften av trycksaker, har utvecklat ett instinktivt estetiskt äckelsinne bortom det hygieniska, tänker seriellt, bär glasögon, läser existentialister, gillar joy division, har en hög självkänsla baserad på den kulturella prestigen i låg självkänsla.


   
SvaraCitera

är väl viss skillnad mellan folk som dricker earl grey, darjeeling, grönt eller rooibos, också. jag tror på att placera folk i fack baserat på fullständigt godtyckliga parametrar, dock inte trubbiga sådana.


   
SvaraCitera

df rqp:
1. någon som ofta bär polotröja, vistas i bibliotek, förmår koppla bort kroppen och uppgå helt i cerebral verksamhet, gillar doften av trycksaker, har utvecklat ett instinktivt estetiskt äckelsinne bortom det hygieniska, tänker seriellt, bär glasögon, läser existentialister, gillar joy division, har en hög självkänsla baserad på den kulturella prestigen i låg självkänsla.

ska aldrig mer dricka te.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Vehnk: Kulturkoftor
Miljötalibaner/fjällrävendyrkare/köttdiskbarrikaderare"
Bokmalar
Studenter

Samtliga nämnda går att relatera till varandra. Tedrickare uppfyller med största sannolikhet minst två av ovanstående kriterier.

Jag uppfyller minst två. Tre, om man undantar koftor. 

Vehnk: Drack min första kopp te bryggt av en fetlagt engelsk kärring under utlandsresa. Sedan dess har jag inte velat bruka helvetesdrycken.

Fetlagd dessutom. Jag dricker inte heller te. 


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

sannaliten: "hipsters". Ser framför mig en rödhårig tjej i tonåren med en vit skjorta som hon täckt med en grovstickad vinröd jumper kombinerat med ett par stora, svarta, markanta glasögon, som sitter med benen i skräddarställning i ett mörkt rum med en läxa i knät och en stor kopp te i ena handen.

Den sortens målande beskrivningar är, vad ska vi säga, "guld". 

sannaliten: Jag är en tedrickare, definitivt. Har aldrig tyckt om kaffe, möjligtvis de där varianterna med sjuttioelva procent mjölk i.

Måste man dricka antingen te eller kaffe? 


   
SvaraCitera