Aviseringar
Rensa alla

Vad tror du?


Ämnesstartare

Försökte översätta från norska, så det kanske blev lite fel.

Har synen på vad som händer efter döden, någon betydelse för hur vi lever? Svara gärna mer än "ja" och "nej".


   
Citera
Ämnesetiketter
nrg89

Ja.

Jag tror att om du har uppe hoppet att livet blir bättre efter döden så kanske du inte värdesätter det här livet särskilt mycket och du är inte lika rädd för att förlora det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror precis som ovanstående "talare".

Vet inte om det har med saken att göra, men har en kompis som gjort ganska så dumma saker i sitt liv. Sen blev hon "kristen" och livrädd för vad som skulle hända henne efter döden pga. det hon gjort tidigare - så hon började "leva sitt liv på ett lite värdigare sätt", för hon tror det kommer gottgöra allt och att hon kommer bli räddad från skärselden lr något. Helskumt.

Så är man läskigt religiös så har det nog okcå stor betydelse.


   
SvaraCitera

jag tror att döden har stor inverkan på livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej ingen alls!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja! Ta tillexempel hinduer. Jag tvivlar på att dessa människor hade levat som dem gör idag ifall de inte trodde på karma.
Och en person som tror på ett nytt liv, eller något gott efter döden lever nog i allmänhet inte i samma rädsla för den. Rädsla har ju annars en tendens att styra en människas liv till stor del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Själv tror jag inte det. Jag tror att man får ett helt nytt liv, och det kan bli till vad som helst oavsett livet man hade innan.

Detta är iaf en uppgift till examen som jag tyckte var lite svår att skriva ett stycke om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spaceFlea:

Själv tror jag inte det. Jag tror att att får ett helt nytt liv, och det kan bli till vad som helst oavsett livet jag hade innan.

Frågan var väl snarare hur tron påverkar hur vi lever nu [smile]?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Frågan var väl snarare hur tron påverkar hur vi lever nu ?

Fattar inte vad du menar nu. Antingen är jag trög eller så blir allt helt förvirrande när jag översätter och läser norska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, du Tula. Glöm det. Haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, frågan är väl inte "påverkar våra handlingar det liv vi får efter döden?", utan snarare "påverkar våran tro på vad som händer efter döden hur vi lever idag?". Eller det kan ju ifs vara jag som missförstår som vanligt haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Se Självmordsbombarna osv.


   
SvaraCitera
nrg89

Renesmee:

Vet inte om det har med saken att göra, men har en kompis som gjort ganska så dumma saker i sitt liv. Sen blev hon "kristen" och livrädd för vad som skulle hända henne efter döden pga. det hon gjort tidigare - så hon började "leva sitt liv på ett lite värdigare sätt", för hon tror det kommer gottgöra allt och att hon kommer bli räddad från skärselden lr något. Helskumt.

Som ateist hatar jag alltid att säga det, men jag tror faktiskt att det är en av de bättre konsekvenserna med att vara kristen. Man får en riktigt ordentlig morot och piska som gör en mycket mer aktiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Jag tror att om du har uppe hoppet att livet blir bättre efter döden så kanske du inte värdesätter det här livet särskilt mycket och du är inte lika rädd för att förlora det.

Typ så.

Själv går jag inte och tror att "livet" blir bättre efter döden, men jag tror att saker som sker redan delvis är bestämt. Det betyder inte att jag inte värdesätter livet lika mycket, men jag är rätt orädd av mig och det kanske kan verka så. Jag dör när det är dax. Så inget jag gör under tiden jag lever kommer påverka den dagen i alla fall [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man inte tror på ett liv efter döden så kanske man blir ambitiös och försöker göra mer i sitt jordliga liv, nu gäller inte det mig men det känns som en logisk konsekvens. [confused]


   
SvaraCitera