Aviseringar
Rensa alla

Vad tror du på?


Ämnesstartare

Hej, jag undrar lite över vad folk för sig själva tror på. Det här kan lika gärna bli något av en listtråd med gles diskussion användare emellan, jag är främst intresserad i vad den enskilda människan tror / försöker tro på. 🙂

Beskriv gärna vad du tror på för mig. Jag har inte främst religiös tro i åtanke utan inkluderar i urvalet av saker man kan tro på sånt som vetenskap, teknologiska framsteg, politik, moralläror och etik i vid bemärkelse, egenskaper hos människan, människan själv, en Gud, flera sådana etc.

Jag frånsäger mig ansvaret/initiativet till att börja skriva vad jag tror på för jag tror inte riktigt på någonting.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tror att världen finns och den är ganska cool.
Jag tror att jag finns och det är ganska coolt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Men jag svarade ju seriöst 🙁

Vad ska jag annars svara.
Fattar inte riktigt frågan.

Okej, den kanske är lite luddigt ställd, men det är inte så lätt att formulera det koncist.. öh.

Jag vill veta vad folk tror på och tycker är bra, garanterar värdemässig säkerhet och ett framtida anländande i något mer hållbart och sunt för mänskligheten, vare sig det är himmelriket eller en teknokrati. Vad som helst som överbryggar egobiologisk solipsism och evig svindlande nihilistisk regress. [shake][shake][bigsmile][shake]

Vad som är meningen, målet, medlet för att nå det, vad man tycker är bra, snällt, fint etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

survival of the fittest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

tror oxo på gud

Gör du verkligen det? Isf: vad känner du att det ger dig?
Eller så tramsar du bara.

framtidstron lever:

Jag blir alltid förvirrad av sådana frågor. Fattar inte.

Man vill så att säga ha en existentiell grundval som lovar något annat än en värdelös svärmande malström av ömsesidigt ätande och knullande kroppsöppningar som förskjuter entropi.

En moralisk garant, en mening med livet och någonting att hänge sig åt.

Tror du t.ex. på politiken och ideologin som något som slutligen ska bringa mänskligheten ett bättre kollektivt tillstånd?

Ett exempel är antagligen JoElite som jag antar hyser stor tilltro till vetenskapen och rationalitet. Men det är bara ett antagande jag gjort. Dödsguden (cool kille) som tror på en gud eller vad det nu är, orkar aldrig läsa. Rödingajävel som är övertygad kommunist eller whatever. Folk tror på saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte bestämma mig om frågorna är dumma eller svåra eller svåra för att de är dumma.
Eller så är jag dum.
VEM VET


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

▀█▀ █ ▀█▀ ▄█▀ (de va mopsen som gjorde den)

Visste det! Men jag brydde mig inte om att på något sätt gardera mig för troll då jag står över det och är fin.

Kom på att jag vet vem du är ju! mobb-boll.

framtidstron lever:

Kan inte bestämma mig om frågorna är dumma eller svåra eller svåra för att de är dumma.
Eller så är jag dum.
VEM VET

Det är en enkel/dum fråga.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Meningen_med_livet

vsg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nasir:

Visste det! Men jag brydde mig inte om att på något sätt gardera mig för troll då jag står över det och är fin.

Kom på att jag vet vem du är ju! mobb-boll.

va? jag skojade inte men det är svårt att berätta vad

det är typ att när jag gör rätt så händer det nåt
t.ex förut kom jag på en smart sak och precis efter hittade jag ett halsband med ett jesuskors på på marken
och nu när jag skrev det inlägget att jag tror på gud började laddaren till min dator fungera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trams borttaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt konstigt urval av vad som ska anses vara trams dessutom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Väldigt konstigt urval av vad som ska anses vara trams dessutom.

Edit: Ok, fattar inte riktigt grejen nu i efterhand (lite luddig frågeställning indeed). Sorry. Fortsätt diskussa ni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Och nej, det trams jag tog bort var just trams.

Jodå, det var visst ett konstigt urval av vad du anser är trams i denna tråd. Jag sa inte att din definition av trams är fel, även om jag anser så också, utan ditt urval vad du väljer att ta bort och lämna kvar är konstigt.

Jag svarar mitt seriösa svar igen nu.

nasir:

Det är en enkel/dum fråga.

Jag tror inte på det där med meningen med livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Jodå, det var visst ett konstigt urval av vad du anser är trams i denna tråd. Jag sa inte att din definition av trams är fel, även om jag anser så också, utan ditt urval vad du väljer att ta bort och lämna kvar är konstigt.

Vad är felet med att ta bort de svar som inte har med trådens frågeställning att göra? Jag förstår inte, upplys mig! Ska man inte hålla sig till ämnet eller vad är det frågan om?

Edit: Rörigt med massa edits, men aja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Vad är felet med att ta bort de svar som inte har med trådens frågeställning att göra?

Inget, men du tog även bort svar som hade med trådens frågeställning att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack Schism.

Att tala om den här frågan som en sökan efter en riktad mening kan råka inskränka vad det är jag försöker peka mot. Just hur man ska klä det i ord är svårt.

Jag tror hur som helst att en del av de som säger sig inte tro på något alls ändå har indirekta tankar om politik och teknologi som progressivt och meningsfullt, nära den definition av en tro som jag har här i tråden.


   
SvaraCitera