Aviseringar
Rensa alla

Vad tror kungafamiljen dom gör för Sverige egentligen?


Borgeus:

Till er som är emot monarkin i Sverige, vem ska dela ut Nobelpriset? Statsministern? Utrikesministern?

För min del hade gärna foppa fått göra det, eller zlatan - de gör bra mycket mer reklam för Sverige ändå.

Nä, men Michael Sohlman låter vettigt.


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Vad sägs om nobelstiftelsens VD Michael Sohlman, eller deras styrelseordförande Marcus Storch?

Gryphon:

Funkar bra för mig.

Budolicious:

För min del hade gärna foppa fått göra det, eller zlatan - de gör bra mycket mer reklam för Sverige ändå.

Nä, men Michael Sohlman låter vettigt.

Eller så följer man traditionen och låter kungen göra det..

Min åsikt är: Så länge familjen bernadotte finns i rakt nedstående led ska dessa sitta på Sveriges tron. Uppgifter ska endast vara representativa.

Om familjen dör ut ska Sverige avskaffa monarkin och istället införa en republik där presidenten har exakt samma uppdrag som regenten idag har.


   
SvaraCitera

Borgeus:

Om familjen dör ut ska Sverige avskaffa monarkin och istället införa en republik där presidenten har exakt samma uppdrag som regenten idag har.

Ingen makt alltså?

Förstår inte varför i helvete det inte ska gå att avskaffa monarkin utan att införa en president, skulle väl funka jättebra att bara avskaffa monarkin och fortsätta ha samma statsskick som nu.

ELLER ASCOOL DIREKTDEMOKRATI TO THE MAX [cool] [cool][cool][cool]

ehrm *harkel*


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Förstår inte varför i helvete det inte ska gå att avskaffa monarkin utan att införa en president, skulle väl funka jättebra att bara avskaffa monarkin och fortsätta ha samma statsskick som nu.

Eller helt enkelt privatisera kungahuset och låta dem betala sina egna bröllop, fester, resor etc.


   
SvaraCitera

Fader Abraham:

Eller helt enkelt privatisera kungahuset och låta dem betala sina egna bröllop, fester, resor etc.

Dvs göra dom till en helt vanlig rikemansfamillj?

Det vore fan något, de skulle kunna dra in asmycket pengar på andra sätt.

Kungahuset, i samarbete med LG, Sony Ericsson, Aftonbladet och Se och Hör.

Sedan kan dom sätta upp reklamskyltar på alla slott och låta sig paparazzifotograferas i olika kläder mot betalning.

[y]


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Dvs göra dom till en helt vanlig rikemansfamillj?

Ja, precis.


   
SvaraCitera

ofta går väl att göra roligare saker för att få uppmärksamhet än att ha någon prettoprinsessa:P


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Förstår inte varför i helvete det inte ska gå att avskaffa monarkin utan att införa en president, skulle väl funka jättebra att bara avskaffa monarkin och fortsätta ha samma statsskick som nu.

Exakt. Förstår inte när folk alltid tvunget vill ersätta kungahuset med något annat.

För min del kan fortsätta exakt som vi gör nu, fast utan kungar och prinsessor som bara kostar pengar ändå. Det är typ bara Storbritannien som bryr sig om kungligheter ändå.


   
SvaraCitera

Gryphon:

Du suger bra med en kniv mot din hals.

Tycker ej att du ska klaga. Våran förra kung sprang runt och heilade på nazifester. [party]


   
SvaraCitera

Issen:

vilka förbaskade förpliktelser och uppgifter?

Dem behöver typ bara vara bra förebilder inte bryta mot lagarna och göra bort sig i tidningarna typ. Det är väl de dem menar på tror jag.
Tycker de skit onödigt att ha kung precis som du säger så gör de inget annat än visa upp sig o klippa ett band.
Dem lever lyx i onödan ut med dem !


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Våran förra kung sprang runt och heilade på nazifester.

Det beteendet var accepterat fram till 1945, sen var det inte lika kul längre 🙂

Jag skulle nog uppskatta om vår nuvarandre kung sprang och heilade på diverse kungliga tillställningar. Då skulle folk inte tycka om honom längre och han skulle bli avsatt och monarkin skulle avskaffas.


   
SvaraCitera

de är våra representanter utomlands, gör reklam för landet och är snälla.
jag gillar kungafamiljen. utan dem hade inte Hey baberiba varit lika roligt 😛
jag betalar gärna mina skattepengar så de får ett fint bröllop 🙂 finnas annat man kan dra mer på...[zzz]


   
SvaraCitera

cannabis:

inte bryta mot lagarna

För kungens del spelar det ju ingen roll ifall han bryter mot lagen eller ej. Han kan ju inte straffas ändå.


   
SvaraCitera

lockbete:

gör reklam för landet och är snälla.

Ja, verkligen bra reklam när kungen talar om diktaturer som Brunei som ett "öppet och vänligt land".


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Ingen makt alltså?

fylla en representativ roll.

Klorofyl:

Förstår inte varför i helvete det inte ska gå att avskaffa monarkin utan att införa en president, skulle väl funka jättebra att bara avskaffa monarkin och fortsätta ha samma statsskick som nu.

Vad gör kungen? Åker på statsbesök? Representerar Sverige när han är ute och reser runt?
Problemet att "bara skita i kungen och låta statministern sköta allt". jag känner inte till ett enda land där inte någon människa har en representativ roll(antingen som kung eller president), dock kan detta delas med ett ansvar för landet, men då har man inte lika mycket att göra som svenska statsministern har att göra.

Klorofyl:

ELLER ASCOOL DIREKTDEMOKRATI TO THE MAX

Som i Schweiz? Alla som vill rösta och får rösta släpps ut på ett torg, ledarna läser upp ett förslag. Handuppräckning. Majoriteten bestämmer..


   
SvaraCitera