Forumet - Vad tror ni händer efter döden?

Vad tror ni händer efter döden?

2278 0 64
Jag har/har haft dödsångest. Jag fick det förra året och sen dess har jag tänkt på döden varje dag. Men får inte panik över det längre som jag fick förut. Då kunde jag inte äta, sova, eller skratta. Jag mådde bara psykiskt dåligt för att jag tänkte hela tiden på döden. Vad händer när man dör? Kommer jag aldrig mer träffa min familj? Kommer det vara helt svart? Så nu frågar jag er, vad tror ni händer efter döden? Händer det något mer, eller tar det bara slut? Jag älskar att lyssna på andras teorier. 

Spana också in:

Samma sak som före livet.
Man kan lika gärna tänka att det som var då var det verkliga livet.
Man vet inget om det nu. 
Var inte rädd för döden. 
Oavsett om "allt tar slut", eller om det fortsätter på något annat sätt, så kommer inget dåligt att hända. Om allt tar slut vet man inget om nåt och behöver alltså inte vara rädd.  
Jag tänker också mycket om döden fast jag försäker vara en bra människa då kommer jag träda in i paradiset och jag tror på det. När jag utför goda handlingar så mår jag bra och får ingen ångest för döden för då är jag säker på att den barmhärtige Gud kommer ta mig till paradiset. Så länge du inte skadar något kommer döden vara skönt. :) 

Aronssonjudas: Jag tänker också mycket om döden fast jag försäker vara en bra människa då kommer jag träda in i paradiset och jag tror på det. När jag utför goda handlingar så mår jag bra och får ingen ångest för döden för då är jag säker på att den barmhärtige Gud kommer ta mig till paradiset. Så länge du inte skadar något kommer döden vara skönt. :) 
Spännande teori! :) Jag vet inte riktigt vad jag tror på, men jag tror att det kommer hända någonting, att man lever vidare på något sätt men jag vet inte hur. 

dope:
nej, men det är sannolikt och rationellt
Ja men vi kan bara tänka oss saker som är logiska. Förut var det inte ens logiskt att jorden var rund och att det ens fanns ett universum. Men sedan kom man på det. Hur förklarar du annars känslan av deja vu, och såna grejer? 
Men egentligen.. Vi tror på det logiska. Fast att vi egentligen inte har någon aning. Det är så mycket vi inte vet.

AnonymFR:
Men vi vet ju inte vad som hände innan vi föddes heller? Vi vet ju inte om vi levde någon annanstans eller om det bara var ingenting, eftersom att vi inte minns. 
Nej? Pga. att vi inte hade något som vi idag kallas medvetande. 
Så därför behöver du inte vara rädd för att sakna föräldrar eftersom du lär inte ha något medvetande=inga känslor=kan inte bli ledsen. 

Gruvann:
Nej? Pga. att vi inte hade något som vi idag kallas medvetande. 
Så därför behöver du inte vara rädd för att sakna föräldrar eftersom du lär inte ha något medvetande=inga känslor=kan inte bli ledsen. 

okej, ja precis.. men det är ju det som är så sorgligt. Att nu idag när jag faktiskt har medvetande och går runt och är rädd och orolig inför döden istället för att ta vara på tiden, leva i nuet och njuta. Men det kan ju inte eftersom tankarna gå över, och jag kan inte tänka som dig för då blir jag ännu mer deprimerad.