Aviseringar
Rensa alla

Vad tror ni på?


Ämnesstartare

Vad tror ni på? Vad har ni för religion och hur ser ni på livet?

Själv är jag kristen, men ingen god kristen. Jag tror att Gud existerar, men jag håller inte med honom i allt. Jag tror också att Jesus existerar och att han en dag kommer återvända till oss och försöka skapa en bättre värld. Jag hoppas att jag är välkommen i den världen trots att jag är den jag är.


   
Citera
Ämnesstartare

Pumpkin:

Vad tror ni på? Vad har ni för religion och hur ser ni på livet?

Jag är väl typ ateist tror jag...
Har svårt att tänka mig att det skulle kunna finnas en gud


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Freedom's just another word for nothing left to lose.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror på ren ondska [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror på pedofiltomten [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hävdar alltid att jag har min egen trosfattning blandad från idealen av de flesta religioner. Det vill säga mest basic, att ge fan i att skada andra och hjälpa folk närhelst man har tid över.
Och om det finns någon gud à la bibeln så får denne dömma mig för mina handlingar, inte efter hur mycket jag dyrkar denne, för vilken gud är värd min dyrkan om denne dömmer folk på det viset?

Men egentligen så är jag nog ganska nära buddhismen i min teologiska uppfattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det du säger om att Jesus skall återvända är inte det lite mer judiskt? Själv är man då oxå kristen , halft kan man säga. Jag gör vissa saker kristendomen inte skulle gilla. Men jag går till saker inom kyrkan så som tonår m.m. Min syster är kristen och jag har nog mer gått med i kyrkan för att jag vill komma henne närmare. Jag tror på en gud. En godhjärtad gud som förlåter och inte en gud som alla trodde på förr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tror på min egen gudomlighet, på något slags högre plan av medvetande som rättfärdigar religion, på att allt inte i nuläget kan förklaras med vetenskapliga förklaringsmodeller som är bevisade och finns till hands, jag tror på något som kan liknas vid kreationism, och jag tror på nietzsche.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raring:

Det du säger om att Jesus skall återvända är inte det lite mer judiskt?

Judarna tror väl inte ens att Jesus var messias?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raring:

Det du säger om att Jesus skall återvända är inte det lite mer judiskt?

nej. judarna väntar på att messias ska komma och hjälpa dem (förutom sionisterna, som skippade messias-biten och hjälpte sig själva, mot bibelns ord), de kristna väntar på jesus återkomst. skillnad där.


   
SvaraCitera

Jag tror att du är Anti-christ

ditt huvud kommer explodera och ur det kommer en massa kineser komma och försöka ta över världen med deras okontrollerbara förökning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pumpkin:

Judarna tror väl inte ens att Jesus var messias?

Ingen aning 😛 Haha kanske det. Har nog inte lyssnat så noga på det. Får skuldkänslor. heh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

nej. judarna väntar på att messias ska komma och hjälpa dem (förutom sionisterna, som skippade messias-biten och hjälpte sig själva, mot bibelns ord), de kristna väntar på jesus återkomst. skillnad där

okok, 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Box:

ditt huvud kommer explodera och ur det kommer en massa kineser komma och försöka ta över världen med deras okontrollerbara förökning.

Kineser är söta. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raring:

okok, 🙂

relevant kunskap. som du säkert vet så är gamla testamentet judarnas heliga skrift (torah, föredrar de att kalla nämnda samling böcker), och den messias som de väntar på är (i teorin) samma messias som jesus var/är för de kristna. de hänger tätt ihop, de är båda abrahamitiska religioner, tillsammans med islam.


   
SvaraCitera