Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om alkohol?


Ämnesstartare

Alkohol är dåligt p.g.a:
1. Det gör folk våldsamma
2. Det kan orsaka din eller andras död i och med att du tex. drunknar i din egen spya eller orsakar en olycka.
3. Det skapar ett starkt beroende vars abstinens är den enda abstinensen som kan döda (tillsammans med bensodiazepiner)
4. Det ger långsiktiga skador på kroppen i form av leverskador och hjärnskador (minnesluckor/försämrat korttidsminne)

Jag är inte för att man ska förbjuda några droger. Men om man skulle välja en så skulle det vara alkohol då den inte bara är farlig för användaren utan även utsätter omgivningen för risker.

Men nu har historien visat att alkoholförbud inte minskar alkoholbruket samtidigt som det ger enorma skador på samhället i form av organiserad brottslighet mm. Detsamma gäller förbuden av alla andra droger.

Men ifall man bortser från detta och bara försöker reducera alkoholens skador på individer så borde man legalisera droger vilka har ytterst få negativa effekter i jämförelse: Cannabis och psykedelia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Och det är obehagligt [sad] Jag tycker att alkohol gör människor oberäkneliga och elaka.

Jag är oberäknelig som nykter.[badgrin] (fast på ett bra sätt[crazy])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att alkohol är trevligt för stunden, men suger röv i längden. Det finns inte heller något fint i att dricka alkohol för berusningens skull (man får inget ut av det annat än ångestlindring och socialt umgänge (på barnslig nivå)). Alkoholruset är enormt fördummande, till skillnad från en del andra typer av drogrus.


   
SvaraCitera

Jag gillar det. Man blir roligare själv och alla andra blir roligare. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stinky_alex:

Men om man skulle välja en så skulle det vara alkohol då den inte bara är farlig för användaren utan även utsätter omgivningen för risker.

En lista på de 20 farligaste drogerna, David Nutt som ledde studien värderade de olika drogernas farlighet utifrån tre kriterier:

- Hur stor medicinsk skada drogen har på den individ som använder sig av den.
- Hur beroendeframkallande den är.
- Hur stor skada användande av drogen utgör för samhället.

1: Heroin
2: Kokain
3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel)
4: Illegalt metadon
5: Alkohol
6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel)
7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel)
8: Amfetamin
9: Tobak Och dessa är lagliga.... [rolleyes]
10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning)
11: Cannabis
12: Flyktiga lösningsmedel
13: 4-MTA (ecstasyliknande)
14: LSD
15: Metylfenidat (amfetaminliknande)
16: Anabola stereoider
17: GHB
18: Ecstasy
19: Alkylnitriter (poppers)
20: Kat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Förklara gärna varför också, så utförligt du kan för att bespara oss från missförstånd [bigcheers] (lol)

Alkohol är säkert trevligt och troligt för vissa. Men jag gillar inte fulla människor över huvudtaget. Därför så dricker jag aldrig såpass att jag själv blir full. För alkoholhaltiga drycker kan jag dricka ibland för att det är gott ;> Men väldigt sällan och väldigt lite.


   
SvaraCitera

de e gott och som en bonus blir man jävligt glad och sprallig. sen träffar man folk man annars inte skulle träffa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alkohol kan vara kul vid vissa tillfällen, blir på glatt humör av det och väldigt modig, det kan ju vara positivt, ibland, inte alltid dock. [y] Så ja, det är väl det negativa, att man kan göra bort sig lite väl mycket och vakna med ångest dagen efter men annars äre bra.

Jag blir typ översocial när jag har druckit. Både bra och dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag dricker alkohol för att alla killar blir så mycket snyggare då [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att whiskey är Guds gåva till mannen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hatar den av hela mitt mörka hjärta.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

1: Heroin
2: Kokain
3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel)
4: Illegalt metadon
5: Alkohol
6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel)
7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel)
8: Amfetamin
9: Tobak Och dessa är lagliga.... [rolleyes]
10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning)
11: Cannabis
12: Flyktiga lösningsmedel
13: 4-MTA (ecstasyliknande)
14: LSD
15: Metylfenidat (amfetaminliknande)
16: Anabola stereoider
17: GHB
18: Ecstasy
19: Alkylnitriter (poppers)
20: Kat

Men, död åt den jävla listan![mad] Man kan inte jämföra droger på det viset! Blir bara skit när man bakar samman "Farligheter" så som de gör. Ska de tvunget lista olika droger så gör tre separata listor!

Sry för OT...

För att besvara TS så jag älskar alkohol (oftast)! Jag gillar ruset, jag gillar stämningen som oftast råder i sällskapet när vi dricker alkohol. Det är en viktig ingridiens när det är fest, även om jag ofta festar utan alkohol, så tycker jag alltid det är lite bättre när jag är full.

Sen finns det ju de som inte borde dricka, folk som blir aggresiva och stökiga, folk som inte kan kontrollera sitt drickande och blir äckelfulla. Det är ju en väldigt beroendeframkallande drog med, man borde nog ha lite mer respekt för den egentligen...

Men i det stora hela så älskar jag alkohol, en underbar drog!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså - jag tror att alkohol är OK, men bara och man dricker det ibland. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

JD får mig att känna kärlek[smile]

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

En lista

Det är något som är väldigt fel med den listan då vissa saker uppenbarligen inte stämmer. Det är bra att den visar hur farliga de lagliga drogerna är i jämförelse men:

1. GHB är ju minst lika farligt som alkohol

2. Att boffa lösningsmedel är sjukt farligt. Det ger allvarliga hjärnskador och kan direkt leda till döden. Det hör absolut inte hemma på tolfte plats under Cannabis.

3. Buprenorfin, aka subtex, är som heroin men ger enligt många en abstinens som varar längre och som är jobbigare. Det hör inte hemma precis ovanför cannnabis.

Antingen är listan anpassad efter hur många som använder drogerna och då blir det ju helt fel. Folk använder inte lösningsmedel eftersom det är farligt och då hamnar lösningsmedel långt ner på listan trots att det är farligt.

Eller så är den gjord som en sorts ny drogpropaganda genom att man försöker få potenciella droganvändares uppmärksamhet. Man gör detta samtidigt som man agerar mot alkoholbruket genom att sluta låtsas som att alkohol och tobak är ofarligt.

Samtidigt framställer man droger som inte används i lika stor utsträckning som ofarliga för att visa att man skulle vara objektiv. Därefter klankar man ner på de droger som används i större utrstäckning och som man ser som ett problem: cannabis, alkohol och kokain.

Det senare är lite av en konspirationsterori som jag själv kommit på. Jag har inget större underlag för den och tror kanske egentligen inte så mycket på den. Men det som puttade in mig på den banan var att när de kom till cannabis på listan (i den brittiska dokumentären) så blev de plötsligt helt ovetenskapliga i kontrast till hur de behandlade MDMA. De började dra absurda paralleller och slutsatser samtidigt som de vällde ur sig skräckpropaganda.

Man gav en man en intravenös överdos av thc och när han visade paranoida symptomer så sade man att det visade att cannabis ledde till schizofreni. Man avslutade genom att säga att man egentligen inte hade kommit fram till något men att cannabis kanske är jätte farligt och därför hamnade det på tolfte plats på listan.

Detta i kontrast till flera olika studier som pekar på att cannabis inte orsakar schizofreni utan snarare utlöser det hos de som har det genetiskt och som skulle få det utlöst av andra påfrestande upplevelser t.ex. att föda barn.


   
SvaraCitera