Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker du om sänkta ungdomslöner?


Ämnesstartare

qazedctgb:

det stämmer ju inte riktigt man kan ju vara kvalificerad för ett jobb med eller till och med bli rekryterad.

Bra att jag tänkte en sak och skrev något helt annat..
när alzeimer light har släppt taget kanske jag kommer på det igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Dåligt, därför att ... (Du röstade på detta alternativ)

Rödingajävel said it


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Dåligt, därför att ... (Du röstade på detta alternativ)

Alla bor inte hemma hos mamma och pappa och eventuellt slipper betala hyra m.m. Många bor ensamma/med andra och har på så sätt en hyra m.m att betala vilket det behövs pengar till. Beroende på var man bor kan det kosta ganska så mycket.
Utan erfarenhet till jobbet kan man få mindre betalt, men inte såpass mycket mindre. Har man erfarenheten så ska det vara samma lön som de andra annars anser jag att det är diskriminering.

Rödingajäveln:

t.ex

Well said [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här:

För att minska den höga ungdomsarbetslösheten vill Sollentuna kommun prova ungdomsavtal i offentlig sektor. Ett år i taget ska personer under 25 år kunna anställas på 75 procent av lägstalönen, vilket innebär 12 000 kronor i månaden. Anställningen ska också innehålla ett mått av handledning och utbildning.

... tolkar jag som att det är liknande lärlingsutbildningar med lön, en form av praktik eller yrkesutbildning om man så vill. Ser inte problemet.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Det är ju helt knäppt. Arbete sliter på kropp och hälsa några miljoner gånger mer än dina studier

Kom tillbaks när du studerat någon tyngre linje du måste vara i skolan varje dag för.
Klart det inte är helt jämförbart, men det är rätt stor skillnad om du jämför civilingenjörs- och läkarstudier med flumkurser. Först och främst ska du väl tjäna pengar så att du klarar dig.

Nintendo:

En student har ju en del "fördelar" dock, så som studentlägenheter/korridorer att bo i.

I Stockholm finns det ytterst få studentkorridorer och studentlägenheter.

qazedctgb:

det gör du ju för att du har en boendeform som inte är möjlig för alla arbetande. och diverse andra perks som billig sprit när du går ut på kåren.

1. Nej, jag bor i en vanlig lägenhet
2. Jag går aldrig ut på skolan (längre). Jag lever ett relativt "vanligt" liv med undantag från att jag åker till skolan varje dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

I Stockholm finns det ytterst få studentkorridorer och studentlägenheter.

Stockholm är en jävligt liten del av Sverige, om man nu tittar geografiskt [wink]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

1. Nej, jag bor i en vanlig lägenhet

Du delar ju bostad med någon, då blir det billigare [no-no] Alla har inte en partner/vän att dela bostad med [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Under en begränsad tid är det okej som t.ex en provanställning. Men inte mer än så.


   
SvaraCitera

Nintendo:

Stockholm är en jävligt liten del av Sverige, om man nu tittar geografiskt

bostadsmarknbaden i stockholm är i och för sig ett kapitel för sig, på andra ställen kan man lättare få tag på billigare lägenheter.

Nintendo:

Du delar ju bostad med någon, då blir det billigare Alla har inte en partner/vän att dela bostad med

iofs är det billigare om man bor någon annanstans än i stockholm![no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Dåligt, därför att ... (Du röstade på detta alternativ)

anledningen till att vi i sverige inte har några minimilöner är för att vi i stället har starka kollektivavtal, vilket av skäl som torde vara uppenbara är mycket bättre än minimilöner. om vi börjar tumma på det systemet så har vi varken kollektivavtal eller minimilöner, vilket gör att arbetare får lite drygt samma rättigheter som somaliska pirater. det tycker jag inte är en bra standard att sikta efter.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Om vi t.ex. tvingar till oss en allmän arbetstidsförkortning från 8 till 6-timmars arbetsdag blir företagen tvungna att anställa fler ifall de vill ha samma produktionsnivå.

Kom igen nu [rolleyes]
Det är ju precis samma sak som att bara höja alla priser med en fjärdedel. Tar du bort 25% av arbetsdagen krävs det 0,25 nya personer om du vill ha samma produktionsnivå. Det betyder 25% ökade kostnader, (egentligen mer då arbetsgivaravgifter tillkommer) Dessa 25% extra blir ju bara ett pålägg på priset. Så visst får du jobba mindre, men allt blir ju samtidigt 25% dyrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Dåligt, därför att ... (Du röstade på detta alternativ)

Då används vi unga för att ta jobben ifrån "gamlingarna" istället. Man bara flyttar runt arbetslösheten mellan olika grupper. Antagligen sänks lönerna för alla i och med detta. Att tro att detta skapar nya jobb är upp över öronen naivt. Det överskott som då skapas i tex industrin investeras antagligen i tex maskiner, robotar eller flytt av produktionen utomlands då detta är bättre för lönsamheten än att anställa fler besvärliga svenska LO-anslutna arbetare som bara ska ha och ha. Ett företag känner inte nödvändigtvis något socialt ansvar utan har i grund och botten endast syftet att tjäna så mycket pengar som möjligt. Detta står över allt annat, det ligger instutionens natur. Det är också det som gör att den fria marknaden fungerar sägs det.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Kom tillbaks när du studerat någon tyngre linje du måste vara i skolan varje dag för.

Räknas datavetenskap på Chalmers, studietakt 150%, kombinerat med deltidsarbete som handledare för dina stackars överarbetade ingenjörsstudenter? Isåfall; hej hej, jag är tillbaka. (Disclaimer: jag är inte Rödingajävel.) Jag vet inte vad du läser för utbildning, men om man reflekterar över hur många inlägg per dag du postar på UM lär den knappast vara särskilt krävande.

Sedan borde ju i synnerhet en LUFfare som du inse att det är ganska vansinnigt att tro att slentrianstudier (ja, slentrianstudier - den som kommer och påstår att "heltidsstudier" är krävande är antingen lat, trög eller båda) för egen del skulle betinga samma lön som ett dagsverke åt någon annan.

Blivande_japan:

Redan idag finns det ju en viss skillnad mellan vad ungdomar i olika åldrar tjänar.

...som är reglerad i kollektivavtal. Du ser inga problem med att en kommun går in och på egen hand ändrar villkoren för de avtal som styr hela arbetsmarknaden, trots att Sverige helt och hållet saknar lagar om exempelvis minimilön, just för att kollektivavtalen ska reglera arbetsmarknaden?

Horrorshow:

Tar du bort 25% av arbetsdagen krävs det 0,25 nya personer om du vill ha samma produktionsnivå.

Trams. En pigg anställd arbetar betydligt effektivare än en trött, i synnerhet i tjänstemannasektorn. Den resulterande produktionssänkningen av 25% kortare arbetsdag skulle snarare ligga runt 5-15%, beroende på bransch.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Räknas datavetenskap på Chalmers, studietakt 150%, kombinerat med deltidsarbete som handledare för dina stackars överarbetade ingenjörsstudenter?

Visste att jag skulle få äta upp det där... Var jävligt bitter när jag skrev det där.

Gentlernen:

Sedan borde ju i synnerhet en LUFfare som du inse att det är ganska vansinnigt att tro att slentrianstudier (ja, slentrianstudier - den som kommer och påstår att "heltidsstudier" är krävande är antingen lat, trög eller båda) för egen del skulle betinga samma lön som ett dagsverke åt någon annan.

Det är möjligt att jag och större delen av min bekanstskapskrets av ingenjörsstudenter enligt dig är både lata och tröga men jag uppfattar det inte som värre att jobba på bk än att studera på den nivån jag gör nu (och tänk, jag har faktiskt jobbat på burger king). Som student är du, till skillnad från heltidsarbetare, aldrig ledig på samma sätt, du har alltid någonting du borde göra.

man kan helt klart vara skeptisk till att en utbildning man valt att ta ska ge samma lön som ett jobb, men man kan också välja att se det som att en lön är något man ska kunna leva på, på samma sätt som att man ska kunna leva på studielån/bidrag.

Gentlernen:

...som är reglerad i kollektivavtal. Du ser inga problem med att en kommun går in och på egen hand ändrar villkoren för de avtal som styr hela arbetsmarknaden, trots att Sverige helt och hållet saknar lagar om exempelvis minimilön, just för att kollektivavtalen ska reglera arbetsmarknaden?

Det är i och för sig inget som jag heller tycker är bra, men jag kan inte säga att jag är helt mot ungdomslöner om det nu är så att de skulle generera fler jobb. Jag är öppen så att säga, men då är dte ju en fördel om man ändrar i kollektivavtalen först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Dåligt, därför att ... (Du röstade på detta alternativ)

Rödingajäveln:

Bemanningsföretagen används som ett slagträ mot arbetare som ställer krav och som ett sätt att dumpa löner och avtal, om ungdomslöner införs kommer företagen att börja använda oss ungdomar på samma sätt.

Och allt annat Rödingjäveln säger.

Plus att det helt enkelt finns mindre lågkvalifiserade jobb idag. Vi har maskiner som gör de mesta av de lågkvalifiserade jobbet idag, och den trenden kommer bara att forsätta. Målet ska ju vara att skapa MER värde för människor, hur gör vi det genom att ge lägre löner? Det finns en motsättning mellan arbetsgivare som vill sänka arbetskostanderna i sin budget och anstälda som vill ha bättre betalt.

Det går alltså inte lita på att arbetsgivarna ger än den lönen som är markandsmässig eller rimlig. Det är så naivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enklaste sättet att lösa det här vore via skattesedeln. Medborgarlön + Plattskatt skulle göra så man kan säga nej till villkår man tycker är odrägliga, men har allt att vinna på att komma överens. Faktum är att allt fler lågkvalifiserade jobb försvinner från Sverige. Det betyder att vi inte kan tänka som industrusamhället längre och säga att alla måste jobba. När det inte finns faktiska förusättningar för det. Visst om du är mer aktiv än andra så kommer du förmodligen få ett jobb. Men din insats kommer inte förända det faktum att andra inte har ett jobb.

Det är så cyniskt att försämmra förhållanderna för männniskor i hopp om att de ska bli så desperata att de går med på vad för villkår som helst. Det är inte frihet alls.

Det finns andra sätt att tillföra värde till samhället. Nu när vi har robotar ect som gör det vi behövde arbetare för tidigare.


   
SvaraCitera