Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni är rimligt att betala hemma efter gymnasiet?


Jag betalar inte en spänn till pappa...Skulle aldrig göra det heller, då flyttar jag hellre till ett eget place.

Men å andra sidan så handlar jag ju mat och andra förnödenheter ibland...Men inte så det går jämt ut...

Skulle han (pappa) säga att jag måste betala för att bo kvar så skulle jag flytta asap och inte prata med honom på väldigt länge...

Att skaffa barn är ett livslångt ansvar...

Du säger att du betalar mer än du tjänar i hyra...hur får du tag i resterande pengar? Lånar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahahaha jag kmr aldrig behöva betala (jag ska dock oavsett vad mamma säger) för mamma vill aldrig att jag sska flytta ut hahha [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betalar inte ett skit. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Du säger att du betalar mer än du tjänar i hyra...hur får du tag i resterande pengar? Lånar?

Alltsåå, har olika varje månad. Denna månad fick jag endast 4 000, så har 500 kvar. Men sen telefonräkningar på det...


   
SvaraCitera

Sebbenen:

Alltsåå, har olika varje månad. Denna månad fick jag endast 4 000, så har 500 kvar. Men sen telefonräkningar på det...

Ja life sucks. skaffa ett jobb(bättre) eller börja plugga om du inte är nöjd med din situation. och 500 kr till mobil + annat krimskrams räcker gott och väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Discojullan:

Utgift per månad Kvinna Man
Mat hemma, ej lunch 1110 1450
Förbrukningsvaror 60 60
Hemutrustning 200 200
Media, fast telefoni, internet 210 210
Hyra, el 1700 1700
Hemförsäkring 30 30
Totalt hushållsutgifter 3310 3650

Att betala hemma 3310 3650

Vem fan äter för 50kr dagen om man inte räknar med lunchen? Hemutrustning wtf? Vem vill ha fast telefoni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Skulle han (pappa) säga att jag måste betala för att bo kvar så skulle jag flytta asap och inte prata med honom på väldigt länge...

[confused]


   
SvaraCitera

Skulle min mamma börja ta betalt av mig när jag slutar gymnasiet hade jag flyttat direkt! Det är girigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Kanske lite snålt om han tjänar så lite, men de skall ändå ha pengar då han räknas som vuxen. Tycker snarare det är dåligt med föräldrar som låter sina vuxna "barn" bo hemma gratis. Man skall lära sig att kunna stå på egna ben.

Varför är det dåligt? Det är inte så jävla lätt att få egen lägenhet nuförtiden. Jag betalar inte ett öre till mina föräldrar. Skaffar man barn får man vara beredd på att stå ut med dem en lång tid framåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uranus:

Skaffar man barn får man vara beredd på att stå ut med dem en lång tid framåt.

Grejen är att föräldrarna lika gärna skulle kunna slänga ut en, finns ingen som helst skyldighet att försörja dig om du är över 18 och inte går i gymnasiet.

Och nej, det är inte alls lätt att få lägenhet - men dina föräldrars boende är inte gratis heller och du räknas som "vuxen" när du är över 18 år gammal och inte pluggar i gymnasiet. De har alltså rätt att kräva dig på hyra.

Och varför är det inte bra att föräldrarna låter "vuxna barn" bo gratis? Jo därför att man skall lära sig att stå på egna ben, lära sig att det kostar att leva. Då lär man sig att lägga upp sin ekonomi. Sen så skulle jag själv, precis som min mor gjorde för mig, justera "hyran" efter hur mycket jag tjänade. När jag gick arbetslös betalade jag bara 1000 kronor i månaden hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Jag betalar inte en spänn till pappa...Skulle aldrig göra det heller, då flyttar jag hellre till ett eget place.

En vänsterslyna från överklassen har talat. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såhär då. Fråga dina päron vad samtliga utgifter (mat som alla äter av, hyra, bredband, el och sånt skit) för hushållet är. Dela den summan på antalet personer som bor där. Voila, det är så mycket som är vad du rimligen borde betala. Sen kan de ju vara snälla och skära ner, men det verkar de inte vara sugna på.

Det låter för övrigt som den billigaste formen av boende man kan få tag på, om man inte delar en trea med två kompisar i en pytteliten snorhåla typ. Förutsatt att mat är inräknat i de 3500.


   
SvaraCitera
Mario

Men du söker väl fler jobb så länge? 10 timmar i veckan är ju bara 25% så det bör finnas massor av ledig tid du kan söka jobb på. [y]


   
SvaraCitera

Ingen aning.

Jag betalar all mat, alla hygienartiklar, tvätt, praktiskt.
För både mig o min mor. Så det går väl 4500kronor skulle jag tro.

Hyran är ifs idiothög, så det är rättvist.


   
SvaraCitera

Räkna ut kostanden för maten du äter hemma och betala din del av elen (om inte elen ingår i hyran). Det är rimligast tycker jag.


   
SvaraCitera