Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om abort ? när börjar livet?


Ämnesstartare

Jag har en uppsatsuppgift i skolan om abort och man ska ta reda lite på hur omvärlden ser på de hela , så jag vill veta vad ni tycker .
Ska man få göra abort? Vad är bra skäl till att få göra en abort? När börjar livet? Är fostret en människa?

Tacksam för svar (:

Mvh.


   
Citera
Ämnesetiketter

Aaronsson:

Ska man få göra abort?

Ja.

Aaronsson:

Vad är bra skäl till att få göra en abort?

Att man inte kan ge barnet den uppväxt det förtjänar t.ex.
Att man saknar förmågan att vara en bra och ansvarsfull förälder.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Att man inte kan ge barnet den uppväxt det förtjänar t.ex.
Att man saknar förmågan att vara en bra och ansvarsfull förälder.

verkar vettigt, en annan fråga är ju också om man ska få ta bort barnet
på grund av deras kön? tex. man önskar att få en pojke, men får reda på via ultraljudet att det är en flicka , är det rätt då att ta bort det bara för att de inte var "rätt kön" ?


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Att man inte kan ge barnet den uppväxt det förtjänar t.ex.
Att man saknar förmågan att vara en bra och ansvarsfull förälder.

[y]


   
SvaraCitera

Ja man ska få göra abort.

Vill man inte ha barn ska man heller inte ha något.


   
SvaraCitera

kul att bli våldtagen o på smällen[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaronsson:

Tacksam för svar

varse


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

kul att bli våldtagen o på smällen

Ne, kanske inte de första man vill heller .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaronsson:

är det rätt då att ta bort det bara för att de inte var "rätt kön" ?

Intressant fråga


   
SvaraCitera

Aaronsson:

en annan fråga är ju också om man ska få ta bort barnet
på grund av deras kön? tex. man önskar att få en pojke, men får reda på via ultraljudet att det är en flicka , är det rätt då att ta bort det bara för att de inte var "rätt kön" ?

Jag skulle rent spontant säga nej, men när man tänker efter så vet jag inte riktigt. Ett par som BARA vill ha en pojke och verkligen inte alls kan tänka sig en dotter kommer ju förmodligen inte ge flickan en riktig uppväxt, för hon kommer säkert alltid känna sig som en besvikelse om hennes föräldrar under hela hennes uppväxt ältar att de ville ha en pojke och uppfostrar henne som en sådan.
Och då saknar de ju förmågan att vara bra föräldrar. Är lite kluven till den frågan.
Men jag tvivlar på att det är särskilt många som är så insnöade på vilket kön de vill ha på barnet, de flesta vill väl bara ha barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Men jag tvivlar på att det är särskilt många som är så insnöade på vilket kön de vill ha på barnet, de flesta vill väl bara ha barn.

Jo de är klart , men de finns ändå väldigt många som gör en abort pga könet . Jag tycker själv att de är dåligt , men som du säger ; de kommer nog föda upp henne mer som en kille.


   
SvaraCitera

Aaronsson:

Ska man få göra abort?

Ja.

Aaronsson:

Vad är bra skäl till att få göra en abort?

Praktiskt taget alla skäl. Det funkar inte riktigt att komma dragande med några mellanting.

Aaronsson:

När börjar livet?

Tekniskt sett så skulle jag väl hävda att det börjar när man föds, men det är inte som om jag betraktar spädbarn som egentliga individer med utvecklade personlighetsdrag och dylikt.

Aaronsson:

Är fostret en människa?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej , egna åsikter är bra 🙂


   
SvaraCitera

Eller, okej, jag tycker väl att foster i ett någorlunda sent utvecklingsstadie är levande. Svårt att dra en exakt gräns.


   
SvaraCitera

Livet börjar när man tar sina första andetag. Dvs, när man är född.


   
SvaraCitera