Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om bilden?


Notice
Ämnesstartare

image.jpg


   
Citera

Lite förenklad.


   
SvaraCitera

Falsk eftersom det knappast är svenska bomber och stridsvagnar som Syrien eller islamiska staten använder. Vill minnas att det mesta kommer från Ryssland men jag kan ha fel. 


   
SvaraCitera

Har inte sett så många ak5:or i syrienkonflikten om man säger så... 


   
SvaraCitera

Håller med att den inte stämmer riktigt.


   
SvaraCitera

De flesta vapnen i mellanösternkonflikten kommer från Ryssland, och i andra hand USA. Europa som helhet exporterar väldigt lite vapen dit i jämförelse, samtidigt som vi tar emot massa flyktingar och USA/Ryssland tar emot mycket färre. 


   
SvaraCitera

Så nej, bilden stämmer inte riktigt. 


   
SvaraCitera
Notice
Ämnesstartare

Tickstart:
Har inte sett så många ak5:or i syrienkonflikten om man säger så... 

Nej men du har t.ex sett stridsvagnar och missiler.


   
SvaraCitera

Notice:

Nej men du har t.ex sett stridsvagnar och missiler.

Tvivlar på att det är svenska stridsvagnar och missiler som används.


   
SvaraCitera

Notice:

Nej men du har t.ex sett stridsvagnar och missiler.

*sverige tillverkar inte ens stridsvagnar... Missiler kan jag inte uttala mig om

*Jo det gör de visst, trodde CV90:n var en ombyggnation av någon existerande plattform.. Den exporteras till Norge, Finland, Nederländerna, Schweiz etc, inte till Ryssland eller Mellanöstern.


   
SvaraCitera

Enligt wikipedia så finns det ett svenskt vapen i bruk i Syrienkriget, på oppositionens sida, och det är Granatgevär m/48, sedan länge ersatt* i den svenska armén men som uppenbarligen finns kvar på andra ställen.

*hm, fast uppenbarligen fortfarande använd som övningsvapen, minst.. Har nog aldrig sett den nya m/86, endast m/48


   
SvaraCitera

Det är inte vapnen som dödar :))


   
SvaraCitera
Notice
Ämnesstartare

S3ON:
Det är inte vapnen som dödar :))

?


   
SvaraCitera

Stämmer inte då Sveriges vapenexport inte har påverkat läget i världen överhuvudtaget.


   
SvaraCitera

Notice:

?

vapen avfyras inte av sig själv, dess avfyrningsprogram är programmerade av människor.


   
SvaraCitera