Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om folk som skär sig?


Ensamvargen:

Hoppas att deras sår inte blir infekterade.

Ensamvargen:

Alla självskadebeteenden handlar kanske inte om att få uppmärksamhet

du är fin[love]


   
SvaraCitera
kachin

Nej, inte så mycket. Har inte träffat någon som skär sig. Men klart man tycker det är tråkigt att personen mår dåligt. Vill såklart hjälpa personen att må bra så gott det går men det är ganska svårt. Möjligen några enstaka som gör det dels för uppmärksamheten (baserat på någon hemsida jag sett) men det är inte så jag tänker. 😛


   
SvaraCitera

De flesta människor ser nog på destruktiva beteenden såsom att skära sig som en dödslängtan, ett försök att ta sitt liv eller bara ett rop på uppmärksamhet. De som svarat i den här tråden har nog en lite närmre relation till sådana här beteenden och har en annorlunda åsikt om det.
Av erfarenhet så tar människor generellt detta mycket seriösare än vad det kanske är.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Alla självskadebeteenden handlar kanske inte om att få uppmärksamhet.

Vad skulle det handla om då bortsett från självmord & uppmärksamhet? [shake]

Birgrrr:

du är dum i huvudet.

rätta mig då & blomstra med dina kunskaper istället ditt fanskap. [shake]


   
SvaraCitera

vill hjälpa dem


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är piss att man tvingas in i att avtrubba sig själv så.


   
SvaraCitera

Jag minns inte ens vad jag tyckte om det förut. Jag har varit påläst om det ett bra tag nu och känner medlidande för de. Ångest är en pina och om fysisk smärta är det enda som kan avleda ångesten och få bort den apatiska känslan, ja då förstår jag varför de skär sig. Att behöva få uppmärksamhet är bara naturligt om man känner sig nedstämd och ensam.

Det mest sorgliga är att det här är mer effektivt för många än psykvård och medicin. [sad]


   
SvaraCitera

S3ON:

Vad skulle det handla om då bortsett från självmord & uppmärksamhet?

Kan handla om att man vill få ut sin ångest, eller ilska men vet inte hur så man skär sig.

Enligt mig så är det lite beroende på hur man beter sig undertiden man håller på att skära. Att skriva på t.ex. facebook , som en del gör långt ifrån alla, men det finns de som går ut offentligt att de skär sig och att de må så dåligt. Då kan man tro att de vill ha uppmärksamhet. Men om man nu stör sig på att de vill ha uppmärksamhet, så ger man de uppmärksamhet genom att skriva kränkande kommentarer och onödiga uttal.

De som skär sig, har oftast en anledning, mår de bättre utav att göra det så är det väl bra, bortsätt från att det kan vara sjukt farligt....


   
SvaraCitera

S3ON:

rätta mig då & blomstra med dina kunskaper istället ditt fanskap. [shake]

det handlar inte om uppmärksamhet. du bör inte uttala dig om någonting du inte har någon aning om. det är oftast ett sätt att lindra ångest eftersom det utlöser en massa mysiga kemikalier i kroppen. det kan också vara ett sätt att straffa sig själv och i mitt fall har det även handlat om att kunna känna något öht under perioder av total likgiltighet.

att det skulle vara för uppmärksamhet kan stämma i vissa fall men de allra flesta skäms över sina ärr och sitt beteende och är väldigt bra på att dölja skadorna för omgivningen.


   
SvaraCitera
Sonya

det är synd att de gör det, eftersom man kan sätta mer energi för att få ett bättre liv o så. Det gör det hela bara värre, och så får de ärr på köpet oxå[sad]


   
SvaraCitera

genus:

Jag tycker att det är piss att man tvingas in i att avtrubba sig själv så.

avtrubba?


   
SvaraCitera

S3ON:

Vad skulle det handla om då bortsett från självmord & uppmärksamhet? [shake]

Jag skar mig mest för att det lättade min ångest och gjorde att jag i korta perioder kunde känna mig närvarande, det vill säga att jag istället för att mina tankar bara hoppade omkring slumpmässigt utan att stanna någonstans kunna koncentrera dom på specifika känslor. Tror att det på ett visst vis var det som gjorde att jag mår något bättre idag.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

avtrubba

hm, menade avtrubba ångest/övervällande tryckande känslor och så.


   
SvaraCitera

genus:

hm, menade avtrubba ångest/övervällande tryckande känslor och så.

okej, då förstår jag. för min del var det dock ofta ett uttryck av känslorna, en förlängning snarare än ett förtryck.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

för min del var det dock ofta ett uttryck av känslorna, en förlängning snarare än ett förtryck.

ah okej, ja jag förstår att det kan vara så för människor också, men för mig var/är det som jag skrev. kanske dumt att enbart utgå från mig själv
mvh jordens mittpunkt
Dold text: [blush]


   
SvaraCitera