Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om missbrukare?


Ämnesstartare

Vad tycker ni om missbrukare?
Tycker ni missbrukare får tillräckligt med hjälp av samhället?


   
Citera

De måste vilja ha hjälp innan ev samhällsinsatser kan ge dem någonting.
Tycker synd om dem i övrigt. Undrar ofta var det gick snett och vad de varit med om när jag ser dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det svåra med missbrukare är att dom inte vill ha hjälp [sad]


   
SvaraCitera

idde:

Vad tycker ni om missbrukare?

missbrukare är oftast helt vanliga människor som det gått snett för i livet bara.

idde:

Tycker ni missbrukare får tillräckligt med hjälp av samhället?

det finns rätt mycket hjälp att få, men då måste man ha viljan att sluta och ta emot den hjälp man får.


   
SvaraCitera

Neutron:

Det svåra med missbrukare är att dom inte vill ha hjälp

alla är inte så, vissa vill verkligen ha hjälp men får den inte. Andra vill kanske sluta men kan det inte för att beroendet är så starkt.


   
SvaraCitera

idde:

Vad tycker ni om missbrukare?

De jag stött på när jag var min praktik på ett härbärge/"daghem" för folk som inte har någonstans att ta vägen så har det varit lite blandade känslor. Helt olika från person till person bland dem som var missbrukare av något slag.
Vissa kändes som att de bara var elaka och inte brydde sig om annat än sig själva, om ens det.
Vissa tyckte man om för att de försökte komma på rätt sida i livet och sluta missbruka eller bruka överhuvudtaget.
De är som alla andra människor bara det att de hamnat snett i livet av många olika anledningar och därför idag gör val som de förmodligen inte gjort om de missbrukat.

Då menar jag missbrukare som oftast inte har eget hem/hem där socialen betalar.

idde:

Tycker ni missbrukare får tillräckligt med hjälp av samhället?

Om de söker hjälpen, oftast ja. Inte alltid det hjälper kanske beroende på personalen som jobbar där hjälpen ska komma ifrån.
Det finns hjälp att få med det är att man som missbrukare själv måste ta det steget att vilja ha hjälpen.

Neutron:

Det svåra med missbrukare är att dom inte vill ha hjälp [sad]

Långt ifrån så med alla...


   
SvaraCitera

Tycker synd om dem, och det verkar vara alldeles för många som inte får den hjälp de behöver.


   
SvaraCitera

man kan inte tvinga på folk hjälp


   
SvaraCitera

vill de ha hjälp så är det väl klart att de ska få det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

idde:

Vad tycker ni om missbrukare?

Jag tycker om missbrukare,de har min fulla förståelse.Vem fan orkar känna i det här samhället??

idde:

Tycker ni missbrukare får tillräckligt med hjälp av samhället?

NEJ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går inte att generalisera. Har umgåtts med många alkoholister, dock inte fler än en tung missbrukare - däremot folk som haft sån problematik i yngre år.

Vad jag tycker om dom? Ja några är trevligare och intelligentare än de flesta nyktra människorna, andra har vart tråkiga, någon har vart jävligt jävlig. Ungefär som människor från kategorien "icke-missbrukare".

idde:

Tycker ni missbrukare får tillräckligt med hjälp av samhället?

Nej, snarare tvärtom. Först och främst - vad bör samhället hjälpa till med? Anses missbruket som det problem som ska elimineras? Enligt mig är problemet följande - missbruk stigmatiseras, folk tar avstånd - tabu, utanförskap = olycka. Oavsett vad missbrukaren har för skäl att berusa sig kan alienation och avstånd knappast göra livet bättre för den olycklige.

Jag ser det som min plikt att prata med människor som tar kontakt med mig utan att generalisera eller pracka på mina åsikter, allraminst ignorera. Bjuder glädjeligen en alkoholist (som om det vore en annan art) på en öl och samtalar i solen, jag får ut mycket av sådana samtal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

De måste vilja ha hjälp innan ev samhällsinsatser kan ge dem någonting.

Vad är en samhällsinsatts då? En samhällsinsatts kan lika gärna vara du - som går fram till en person som mår jävligt dåligt och snackar om livet och bekymmer, eller bara om musik eller film eller vad som helst. Fast jag skulle inte kalla det en insatts, då låter det som att man skulle vara bättre av någon oförklarlig anledning. Jag föredrar att kalla det för ett utbyte.


   
SvaraCitera

Donald Duck:

te

Nu besvarade du ju din egen fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nu besvarade du ju din egen fråga.

Jag menade mest att förklara min egen åsikt i förhållande till frågan. Jag är väldigt kritisk till hur minoritetsgrupper behandlas både byråkratiskt och socialt. Jag anser språket vara en stor faktor.


   
SvaraCitera

Bodde med min mor som är missbrukare av alkohol, jag tycker man borde tvinga in folk i vård. Jag tror knappast att det gör någon gott att missbruka skadliga ämnen/handlingar av olika slag. Tycker det borde finnas större och mer etablerade ställen där man erbjuds hjälp, inte bara när man söker den utan tillexempel att man kan anmäla in folk i sin omgivning som har uppenbara problem som ges vård av olika slag, hur den individen behöver det.


   
SvaraCitera