Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om Piratpartiet?


Ämnesstartare

Jag gillar PP i grunden och hade kunnat rösta på dem, men stör mig på att partiet är fyllt med liberala puckon. Man vet inte vad man får och hur de kommer att rösta utanför frågor som fildelning och integritet och med tanke på vilka medlemmar de har är jag osäker på om det är nåt man vågar chansa på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:
Jag gillar PP i grunden och hade kunnat rösta på dem, men stör mig på att partiet är fyllt med liberala puckon. Man vet inte vad man får och hur de kommer att rösta utanför frågor som fildelning och integritet och med tanke på vilka medlemmar de har är jag osäker på om det är nåt man vågar chansa på.

Jag skulle gissa att Piratpartiet långsiktigt håller med Jeremy Rifkin bla vad gäller ekonomi. 


Internet spelar här en central roll, och öppnar möjligheter till ett annat samhälle. Jag skulle inte säga att piratpartiet är naiva liberaler, kanske att man har medlemmar som är det ännu, men långsiktigt kommer man nog mer ha en hållning som Slavoj Zizek, eller för den delen Alexander Bard. Idén att ett öppet internet är det ända sättet att klara klimatutmaningarna på. En relationistisk världsbild, Slavoj Zizek nämner exempelvis det i sin bok om Hegel, Less then Nothing, när han pratar om Karen Barad i slutet av boken. 


Man ser den här attityden från piratpartiet när man inte tycker att varken ökade bidrag eller sänkta skatter är så viktigt. Viktigare är att internet förblir öppet osv. 


   
SvaraCitera

tycker att det finns viktigare saker att lägga energi på än fildelning. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx:

Jag skulle gissa att Piratpartiet långsiktigt håller med Jeremy Rifkin bla vad gäller ekonomi. 


Internet spelar här en central roll, och öppnar möjligheter till ett annat samhälle. Jag skulle inte säga att piratpartiet är naiva liberaler, kanske att man har medlemmar som är det ännu, men långsiktigt kommer man nog mer ha en hållning som Slavoj Zizek, eller för den delen Alexander Bard. Idén att ett öppet internet är det ända sättet att klara klimatutmaningarna på. En relationistisk världsbild, Slavoj Zizek nämner exempelvis det i sin bok om Hegel, Less then Nothing, när han pratar om Karen Barad i slutet av boken. 


Man ser den här attityden från piratpartiet när man inte tycker att varken ökade bidrag eller sänkta skatter är så viktigt. Viktigare är att internet förblir öppet osv. 

Piratpartiet i sig har ju medlemmar av massa olika politisk färg, men t.ex. deras partiledare är liberal och flera andra framträdande medlemmar är det med. Att likna dem vid kommunister som Zizek är lite väl naivt. Men själva partiet är ju samtidigt byggt kring att försvara en typ av kommunism, fritt internet och fri fildelning, så oavsett deras individuella åsikter deltar de i ett kommunistiskt projekt. Det är de andra områdena utanför fildelningen jag undrar hur vettiga de kommer att vara på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Piratpartiet i sig har ju medlemmar av massa olika politisk färg, men t.ex. deras partiledare är liberal och flera andra framträdande medlemmar är det med. Att likna dem vid kommunister som Zizek är lite väl naivt. Men själva partiet är ju samtidigt byggt kring att försvara en typ av kommunism, fritt internet och fri fildelning, så oavsett deras individuella åsikter deltar de i ett kommunistiskt projekt. Det är de andra områdena utanför fildelningen jag undrar hur vettiga de kommer att vara på.

Jo fast det finns ju en allmän förvirring mellan konservativa som kallar sig liberala och att de är för frihet (exempelvis Reinfeldt, som egentligen har en konservativ utgångspunkt som blir tydligast med Ask som minister osv), men egentligen främst vill ha friheter på marknaden, frihandel osv. Och liberaler som i stället har en mer livsstilsvinkel. Som är liberaler för de värnar integritet, men som egentligen tycker att bidrag (the third way), eller skattesänkningar är så viktigt. För att citera deras partiledare:

" Sverige får nya arbetstillfällen genom kunskap, innovationer och utveckling - inte genom skattesänkningar eller ökade bidrag.
Därför måste vi satsa på infrastruktur - både bredband och järnvägar. Vi måste ha en skola som uppmuntrar och stimulerar barn och ungdomar att tänka fritt, prova nytt och våga försöka. Vi måste satsa på högre utbildning och forskning.Vi måste också rensa upp i de patentträsket och reformera de immaterialrättsregler som i dag hindrar innovatörer och entreprenörer från att förverkliga sina idéer och berika samhället. "

Visst det här räcker förmodligen inte, men från mitt perspektiv så är dagens vänster inte alls trovärdig. Man pratar om att pengar ska tjäna människor och inte tvärt om, man är anti-kapitalist, men man har ingen egentlig vision. Kanske kan det här vara fröet på en ny vänstervision som har samhället och internet som utgångspunkt för att rädda klimatet och öka global demokrati och transparens? 


   
SvaraCitera

obama-big-brother.jpg

The future lies in the hands of the proles.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
tycker att det finns viktigare saker att lägga energi på än fildelning. 

Piratpartiet sysslar ju med mer än bara en ny upphovsrätt. Vad för euparti tycker du är viktigare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx:

Citerade inte hela för det skulle bli så rörigt.

Jag tror att du har lite väl höga hopp om Piratpartiet. Piratrörelsen däremot (Piratpartiet kom ju ur den och parasiterar på den snarare än att vara den drivande kraften) tror jag absolut har fostrat en hel generation av antikapitalister på sätt och vis och påverkat vår syn på egendom. De flesta, särskilt unga, ser idag fildelning och fritt internet som en lika självklar rättighet som folk ser rent vatten. Jag tror det kommer att spela en väldigt stor roll t.ex. när 3D-skrivare blir mer avancerade och lättillgängliga. Vanligt folk kommer plötsligt via Piratebay och liknande sidor kunna ladda ner kläder, prylar, vapen och allt möjligt utan att betala för det. 3D-skrivaren kan revolutionera hela produktionssystemet och kampen om den intellektuella egendomen kommer då få en ännu viktigare roll i klasskampen än den redan har. Jag tror inte man ska sätta något som helst hopp till Piratpartiet i hela det här, snarare till oss vanliga människor och piratrörelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra intervju med en av Pirate Bay och piratrörelsens grundare I Sverige. Glad

http://www.internationalen.se/2014/02/pirate-bay-har-blivit-sin-egen-nemesis/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Piratrörelsen däremot (Piratpartiet kom ju ur den och parasiterar på den snarare än att vara den drivande kraften) tror jag absolut har fostrat en hel generation av antikapitalister på sätt och vis och påverkat vår syn på egendom.

Jo, piratrörelsen och cypherpunkrörelsen osv. Har du läst Söderqvist och Bards bok om nätokraterna? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varken av eller till 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

32g94FPaqw9WKHL0KH2L5dLMIW3Osx:

Jo, piratrörelsen och cypherpunkrörelsen osv. Har du läst Söderqvist och Bards bok om nätokraterna? 

Nej. Jag tycker Bard är helt dum i huvudet. 😛 Han är ju verkligen extremliberal om någon i Sverige är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Nej. Jag tycker Bard är helt dum i huvudet. 😛 Han är ju verkligen extremliberal om någon i Sverige är det.

Slavoj Zizek har ju läst deras bok. Vet inte vad du lägger i begreppet extremliberal, men jag skulle nog ej hålla med. Du får tycka vad du vill såklart. Han är min vän, och jag hittade bla Slavoj Zizek genom honom. Zizek är briljant. Och Bard som är mycket inspirerad av Foucault tåls att läsa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:
Bra intervju med en av Pirate Bay och piratrörelsens grundare I Sverige. Glad

http://www.internationalen.se/2014/02/pirate-bay-har-blivit-sin-egen-nemesis/

Får mig tänka på det här klippet jag sätt med honom långt tidigare.


Annars var det ju intressant läsning. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är bra med ännu ett parti som står för avkriminalisering av narkotika. 


   
SvaraCitera