Aviseringar
Rensa alla

Vad tycker ni om skolsystemet idag?


Ämnesstartare

Jag och några bekanta har diskuterat hur kass vi tycker skolan är. Den förtrycker all kreativitet, individen och är allmänt negativt uppbyggd. Efter att vi såg en UR dokumentär som hette "tristessens risker" ( http://urplay.se/Produkter/180392-Tristessens-risker ) så bekräftades bara våra tankar om hur skolan praktiskt taget förstör oss. Lite nyfiken på hur ni ser på det. Vad är era åsikter om skolan? Behöver vi den? Är den negativ eller positiv? Behöver vi kanske rasera hela skolsystemet och basera den på något annat? Skriv!


   
Citera
Kudhos

Behövs skolan? Givetvis. Skolan är en av de viktigaste delarna av uppväxten. Det tråkiga är att Björklund är en dålig skolminister. Han spenderar mycket resurser på fel saker och eleverna som drabbas av Björklunds "tester". Det  behövs lärare, från förskolan till gymnasienivå som är engagerade och kan motivera sina elever till vilja lära sig. Lärare som är förebilder. Läraryrket ligger (tyvärr) i botten just nu. Höj deras löner, anlita lärarassistenter som kan hjälpa med administrativt arbete så lärarna kan fokusera på sina elever. 


   
SvaraCitera

Skolans förfall beror på två saker. Allt för odisciplinerade och slappa elever, katastrofala lärare och ett allt för strikt och tråkigt inlärande. Skolan måste bli hårdare när det gäller disciplin och beteende, men samtidigt friare när det gäller kreativitet och valfrihet.


   
SvaraCitera

2cool4school


   
SvaraCitera

Niklas nämnde det. Kreativitet och Valfrihet. Alla bör lära sig grunderna av skriva, läsa, räkna osv. Men man ska även ha ämnen som man själv väljer att lära sig mer utav, det som är intressant och roligt lär man sig mer på.


   
SvaraCitera

Hej jag är 11 år trots det gillar jag skolan (kille). Men jag håller med när det blir något bråk tar inte lärarna det på allvar 


   
SvaraCitera
b1son

för få powerpoint pressentationer


   
SvaraCitera

Om man iför krav för lärare som inte har större behörigheter typ E i alla ämnen ska inte få bli lärare men tyvärr är systemet så dåligt idag så de får ända jobbet även om de inte är pedagogiska eller barnvänliga osv.

Lärare måste få högre status och att man som elev ska respektera sin lärare, om man är på lektionen och förstör för alla andra får ska man banne mig inte få vara på lektion eller att man får byta klass om man är bråkig eller att soc får komma in.

Lärare ska bry sig om alla sina elever och bry sig om deras framtid och vi som ser på läraryrket som inte insett hur viktigt det är ska se hur bra det är.

Man ska inte behöva som ung i skolan ha för mycket läxor men med betygsättet så kommer det bli lättare att se vilka som behöver stöd och vilka som inte behöver stöd. Betygen man har från 6-8 ska inte gälla för gymnasiet men de åren är minst lika viktiga för sitt kunskapsintag.

De i regeringen måste besöka skolorna mer och varje år och inte som nu när det år så kallade ''supervalår'' som man förns nu börjar besöka skolor och bryr sig nu.

Skolan är grunden till att få jobb och att få en chans att kunna bli chef om man har dem ambitionerna men också för kunskapen att kunna utföra sitt jobb.

Det är mycket som inte funkar i Sverige och ett av dem är just skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte disciplin är svaret. Min åsikt är att vi behöver en obligatorisk plattform som skolan är. Men just nu så lär vi oss helt fel saker i skolan. Det vi lär oss i skolan är princip ett yrke. Vi lär oss att vi går i skolan för att få jobb osv. presterar man inte i skolan får man inget jobb och då är livet över. Grejen är att vi borde bli utbildade i livet istället. Det kanske låter lite flummigt men om man är framgångsrik i sin självutveckling så kommer man garanterat vara framgångsrik i vilket arbetsområde man än väljer. Man kommer vara nyfiken och kreativ i sitt område och kreativiteten är antagligen en av de mest behövda egenskaperna i arbetslivet. Klart att vi måste lära oss grundstenar som att läsa och räkna osv. men att tvinga i individer information som vissa inte vill ha är bara onödigt. T.ex. så kommer det aldrig bli någon matematiker av någon som ratar matte oavsett hur mycket matte man klämmer i den. Är det inte bättre att lotsa in folk i en bra livsstil än i ett bra jobb? Såklart så behöver det finnas strukturer, människan behöver det, men att bli förtryckta är inte ett tillvägagångssätt till framgång.


   
SvaraCitera

bajs          


   
SvaraCitera

Detta är antagligen det allra mest välartikulerade sättet att berätta om vad som är fel med skolan,  överhuvudtaget. 

De som har ett genuint intresse för skolfrågan bör absolut inte missa att kolla upp detta. Vill ni inte gå via länken så sök på RSA animate changing education paradigms Ken Robinson


   
SvaraCitera

bra som den är


   
SvaraCitera