Aviseringar
Rensa alla

Vad vet ni om SSRI?


Ämnesstartare

24/7: Min läkare dubblade min dos i maj och har inte hört av sig sedan dess för att kolla hur det går.  Bra att prata med läkaren om hur det går, ifall det är normalt eller så.

Åh! Hatar när doktorer på något vis nästan glömmer bort en? Jag hade en doktor som skrev ut massvis med olika mediciner åt mig, och sen inte ens hörde av sig när hon slutade. Jag har varit med om massvis med gånger olika doktorer säger att man ska ha uppföljning men att det inte händer någonting. (och inte för att vara sådan, men jag har GAD, har fobi för sjukhus med mera så blir ju inte riktigt av att man tar tag i skiten själv)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

24/7:
Var uppmärksam på hur kroppen reagerar på det. Har upplevt att jag blivit känslomässigt avtrubbad + väldigt skakis och ryckig i kroppen. Min läkare dubblade min dos i maj och har inte hört av sig sedan dess för att kolla hur det går. Ledsen Bra att prata med läkaren om hur det går, ifall det är normalt eller så. Vilken medicin som passar en är ju väldigt individuellt, så en kanske måste byta några gånger. 

Min läkare sa att hon skulle kontakta mig i februari. För utvärdering, samt att jag skulle kontakta henne om jag fick biverkningar ect. Jag antar det bara är att prova och observera vad som händer med kroppen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

Åh! Hatar när doktorer på något vis nästan glömmer bort en? Jag hade en doktor som skrev ut massvis med olika mediciner åt mig, och sen inte ens hörde av sig när hon slutade. Jag har varit med om massvis med gånger olika doktorer säger att man ska ha uppföljning men att det inte händer någonting. (och inte för att vara sådan, men jag har GAD, har fobi för sjukhus med mera så blir ju inte riktigt av att man tar tag i skiten själv)

Ledsen tråkigt jue


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Äter srni nu, men har ätit ssri innan. Tappade aptiten och rasade i vikt (vägde 40 kg mellanåt) Jag tappade förmåga att känna empati, och även förmåga att få orgasm. Ssri är de mediciner jag förändrats som mest på personlighetsmässigt och jag trivs inte alls med det. Jag äter srni nu och känner mer känslor än på ssri men har massvis med andra biverkningar, får problem med huvudvärk, yrsel, tandproblem, viktökning och koncentrationsvårigheter så inte kul det här heller. Om jag fått gå tillbaka i tiden hade jag aldrig börjat knapra piller utan ägnat mig mer åt terapi och självmedicinering. 

Aha, vad för typ av självmediciering? Är det inte bara sluta ta SSRI (eller SRNI)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Aha, vad för typ av självmediciering? Är det inte bara sluta ta SSRI (eller SRNI)?

Jag vill inte pusha dig till någonting, för jag tror inte att cannabis har samma verkan på alla, men jag skulle ägna mig åt att medicinera bort min ångest på så sätt då det fungerar för mig. Jag har försökt att sluta äta srni men jag mår så jävla dåligt då. Jag äter bara 75 mg nu men så fort jag missar en dag börjar jag svettas, får dimsyn, blir skakig, jag har svårt att gå för att jag kan inte bedömma avståndet riktigt och klampar mest fram. Jag drömmer mardrömmar, får sömnproblem.
Ibland när jag missat min medicin kan jag nästan känna inne i kroppen hur den har cravings efter medicinen, jag är kroppsligt beroende och jag slutar fungera. (Och jag får någon slags ångest nu som jag inte fick innan jag började på srni)
Jag har som mest varit utan min medicin i 4 dagar tror jag det var och jag gav upp, dödsångest och må så fysiskt dåligt samtidigt är ett helvete. Jag vet inte hur jag ska göra och känner mig tvångsmedicinad. Även om jag mådde dåligt och var tillbaka i depressionen förra hösten (då jag började medicinas IGEN) så mår jag dåligt nu över att jag inte kan sluta äta en medicin jag inte bruka. Jag visste inte om dessa biverkningar, och jag blev heller inte informerad av min doktor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Ibland när jag missat min medicin kan jag nästan känna inne i kroppen hur den har cravings efter medicinen, jag är kroppsligt beroende och jag slutar fungera. (Och jag får någon slags ångest nu som jag inte fick innan jag började på srni)

Ahh, det ska vara övergående. Har du pratat med din läkare om att du vill sluta med SRNI? För jag tror man då ska göra en avtrappning. Läste det här iaf:  http://www.pfizerlife.co.uk/conditions/generalised-anxiety-disorder/how-do-medicines-fit-in/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Även om jag mådde dåligt och var tillbaka i depressionen förra hösten (då jag började medicinas IGEN) så mår jag dåligt nu över att jag inte kan sluta äta en medicin jag inte bruka. Jag visste inte om dessa biverkningar, och jag blev heller inte informerad av min doktor.

Nej, jag tror problemet ligger i att du har en dålig läkare. Alltså saker som som förändrar signalsubstansprocesser är något man bör hålla koll på tror jag. När jag googlat lite nu så verkar det som att det är som när du tar vilken annan drog som helst egentligen, du kan ta fel doser, eller ta det för länge osv. Det är ju tråkigt att du har ångest att kontakta din läkare... det borde ju dom ha en plan för tycker jag :O. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Jag vill inte pusha dig till någonting, för jag tror inte att cannabis har samma verkan på alla, men jag skulle ägna mig åt att medicinera bort min ångest på så sätt då det fungerar för mig

Ahh, jag tror också det är individuellt. Borde vara självklart kan man tycka, men psykiatrin kanske inte har den attityden vet inte så mycket... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space:

Ahh, det ska vara övergående. Har du pratat med din läkare om att du vill sluta med SRNI? För jag tror man då ska göra en avtrappning. Läste det här iaf:  http://www.pfizerlife.co.uk/conditions/generalised-anxiety-disorder/how-do-medicines-fit-in/

Ja, men sen håller inte min doktor med idag om att jag ska sluta på grund av att man kan må sämre när man väl håller på med avtrappningen och det kan vara psykiskt påfrestande. Men samtidigt håller jag inte riktigt med, för att jag mår dåligt av medicinen. Sen berättar jag ju inte för min doktor att jag funnit ett bättre medel att kontrollera min ångest med, eftersom jag skulle bli klassad med narkotikamissbruk. 

space:

Nej, jag tror problemet ligger i att du har en dålig läkare. Alltså saker som som förändrar signalsubstansprocesser är något man bör hålla koll på tror jag. När jag googlat lite nu så verkar det som att det är som när du tar vilken annan drog som helst egentligen, du kan ta fel doser, eller ta det för länge osv. Det är ju tråkigt att du har ångest att kontakta din läkare... det borde ju dom ha en plan för tycker jag :O. 

Det känns som att jag tog över din tråd haha, men vill bara liksom berätta att det är inte bara att trycka i sig piller, det medför massvis med olika biverkningar. Jag läste även artiklar ett tag på om att man förstör hjärnans förmåga att producera serotonin, dopamin (eller vad man ju stoppar i sig) genom medicinerna och att det kan vara svårt att få igång denna process och i vissa fall till och med omöjligt och därmed tvungen att äta medicin resten av deras liv. 
Jag har nog aldrig blivit tillräckligt omhändertagen när jag sökt vård, jag har fått byta doktor utan godkännande, jag har blivit förflyttad, fått byta medicinbyte via brev (utan uppföljning) och liknande, så har liksom tröttnat och slutat att tro på att doktorer gör det bästa för dess patienser. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är bra om man har ångestsyndrom och tvångsmässiga beteenden, men har många biverkningar. det är sämre om ens ångest upplevs som att den främst är framkallad av en depression eller kassa livsförhållanden. dessa är förstås inte ömsesidigt uteslutande, men ja.

om du tror att du själv klarar av att bryta de mönster som ger dig ångest: be om en psykolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svnfpudkA:
det är bra om man har ångestsyndrom och tvångsmässiga beteenden, men har många biverkningar. det är sämre om ens ångest upplevs som att den främst är framkallad av en depression eller kassa livsförhållanden. dessa är förstås inte ömsesidigt uteslutande, men ja.

om du tror att du själv klarar av att bryta de mönster som ger dig ångest: be om en psykolog.

Min läkare sa att det inte är beroendeframkallande, vilket bensodiazepiner exempelvis är vilket vi också pratade om osv. Vad är nackdelarna med att prova SSRI i 3 månader? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

space: Min läkare sa att det inte är beroendeframkallande, vilket bensodiazepiner exempelvis är vilket vi också pratade om osv. Vad är nackdelarna med att prova SSRI i 3 månader?

nope, det är det inte. inte för att det är särskilt intressant när det gäller obehagligheterna med antidepressiva, annat än vid utsättningen efter en längre behandling. skulle inte säga att nackdelarna är större än att du ger efter för din läkares påtryckningar, får lägga några hundralappar på en medicin som är ineffektiv och lär sakna all sexdrift i tre månader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur artar sig din ångest, förresten? söker du vård främst för att slippa den jobbiga känslan, eller för att den stör din vardag och hindrar dig från sådant du egentligen skulle vilja göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så länge du inte är djupt deprimerad borde du skippa ssri och ta hjälp av något det finns goda belägg för i stället - typ träning, nyttig mat och bra rutiner. om du nu inte redan gjort det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svnfpudkA: får lägga några hundralappar på en medicin som är ineffektiv och lär sakna all sexdrift i tre månader.

fast det är ju inte alls säkert + man kan få värre biverkningar

testa. har käkat ssri flera år pga panikångest och generell ångest.
jag borde ju såklart gå hos en psykolog och fasa ut dem men det får väl bli sedan.


   
SvaraCitera