Aviseringar
Rensa alla

väger för lite? hur öka i vikt? 🙁


Ämnesstartare

hej

jag är då 160 cm kort eller lång, jag väger 44 kg, har alltid haft svårt att gå upp i vikt, jag var lite tjock när jag var yngre men jag gick inte upp i vikt när jag växte på längden utan blev kvar vid samma vikt fastän jag blev längre och nu har det blivit så att jag inte vill visa magområdet och där runt pga man ser mina revben så tydligt

hur kan man gå upp i vikt snabbt eller upp i vikt på längre sikt? [sad]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

ungefär hur mycket och vad för slags mat brukar du äta under en dag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät ordentligt, många mål per dag och inte för lite.
Sedan är det nog inte fel med lite träning ovanpå, men tänk på att om du tränar så behöver du äta mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte hur mycket jag äter, brukar äta tills jag känner mig mätt [sad]

brukar äta frukost vilket består utav en tallrik flingor med mjölk och ett knäckebröd med ost på, brukar ta något äpple senare om jag hinner bli hungrig innan det är lunch i skolan(på helger brukar jag äta 2 frukostar om man kan kalla det det..) sen är det middag vilket oftast består av potatis/ris/pasta och antingen fisk, grönsaker eller kött till, äter även frukter såsom banan, äpple eller päron mellan måltiderna också

sen brukar jag äta något lätt runt 9-11 på kvällen, middagen är vid ungefär 3-6


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jethyn:

brukar äta

låter ju som att du äter bra ändå (tycker jag iaf, är ju dock inte dietist [cute]) men du kanske kan försöka äta större portioner? lite svårt om du äter till du känner dig mätt iofs :/ har du pratat med någon (t.ex. skolsköterska) om att du har problem med att gå upp i vikt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

har du pratat med någon (t.ex. skolsköterska) om att du har problem med att gå upp i vikt?

ja, hon tyckte att det inte var något att oroa sig över sålänge jag inte tar skada av undervikten 🙁

enhimmelskdrog:

men du kanske kan försöka äta större portioner?

har försökt med det men det har bara slutat med illamående av att jag ätit för mycket och ont i magen [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan det spela in att man är uppe länge på nätterna att man inte går upp i vikt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bland det viktigaste är att du äter frukost - lunch - middag varje dag (och såklart borstar tänderna morgon o kväll!!). Jäsiken vad jag gick upp i vikt när jag åt varierad sådan mat istället för bara mackor till allting i princip 😛

+ att inte utföra särskilt mycket aktivitet där kroppen är sysselsatt utan du är mest stilla (sitter/ligger ner) kan påverka en hel del.

Din kropp kanske just nu bara är sådan att hur mycket du än äter så går du varken upp eller ner i vikt, det kan ändras när du är 18-20år så tänk inte alltför mycket på det utan få i dig maten helt enkelt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

+ att inte utföra särskilt mycket aktivitet där kroppen är sysselsatt utan du är mest stilla (sitter/ligger ner) kan påverka en hel del.

lathet är mitt första namn 🙂

brukar mest spendera dagarna med att antingen kolla på tv, sitta vid datorn eller läsa böcker!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde träffa en läkare. Om du inte går upp i vikt trots att du växer på längden kan det finnas medicinska orsaker till det, och du borde dessutom ta reda på om din undervikt innebär några hälsoproblem. Då kan du också få hjälp av en dietist att planera hur du behöver göra för att gå upp i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok nu känner jag mig fet! är 1.62 och väger 50[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ät alla måltider ordentligt, ät jordnötter och sånna här måltidtersättande grejer som folk äter istället för mat, nutrilett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jethyn:

hur kan man gå upp i vikt snabbt eller upp i vikt på längre sikt? [sad]

Vänta tills du blir 20+. Då jävlar har du inte tid och äta rätt vid rätt tid och träna. Då behöver du inte tänka på din vikt. Tjejerna i min klass blir fetare och fetare för varje termin.

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Jethyn:

har alltid haft svårt att gå upp i vikt

har jag med alltid haft. men så länge man inte mår dåligt av det så fysiskt så skitsamma tycker jag. ämnesomsättningen kommer ändras när man blir äldre och då kommer man gå upp i vikt oavsett om man vill eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan det bero på min dygnsrytm? har lite konstig dygnsrytm, brukar somna vid 4-5 på eftermiddagen och vakna framåt 11-12 på natten, sen vara vaken till nästa eftermiddag : (


   
SvaraCitera