Aviseringar
Rensa alla

Vägrar boota från Windows XP-skiva


Ämnesstartare

Försöker installera windows xp på en dator. Sätter i skivan, den blåa installationsskärmen kommer upp och går igenom en massa saker. Men innan några menyer kommer, så kommer en blue screen of death.

Har testat med tre olika versioner av windows, två pro och en home. Samma problem med alla.

Idéer?


   
Citera
Åtta

Grymt. Hårdvarufel kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Grymt. Hårdvarufel kanske.

Kan hända, men datorn är sprillans ny och både Ubuntu och Windows Vista (som följde med) fungerar mer eller mindre perfekt.


   
SvaraCitera
Åtta

Stringburka:

Kan hända, men datorn är sprillans ny och både Ubuntu och Windows Vista (som följde med) fungerar mer eller mindre perfekt.

Jaha. Ja då är det troligen inte hårdvarufel som är problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Kan hända, men datorn är sprillans ny och både Ubuntu och Windows Vista (som följde med) fungerar mer eller mindre perfekt.

Har exakt samma problem, och jag kunde inte installera windows 7 heller, jag är ganska fast med vista. Vad har du för dator?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du oallokerat utrymme på hårddisken?
Har haft problem med det förut, att installationen inte kan utföras för att inget oallokerat utrymme funnits.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Har exakt samma problem, och jag kunde inte installera windows 7 heller, jag är ganska fast med vista. Vad har du för dator?

Packard Bell, nått paket från net-on-net.

aristoteles:

Har haft problem med det förut, att installationen inte kan utföras för att inget oallokerat utrymme funnits.

Nix, och kan inte ens börja allokera utrymmet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Packard Bell, nått paket från net-on-net.

Hm. Men du har vista, och linux på datorn just nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Hm. Men du har vista, och linux på datorn just nu?

Japp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Japp.

Frågan är om det fungerar bättre om man tar bort ett OS. Annars undrar jag hur man allokerar minne och kan lösa det hela. Behöver installera om datorn, ev. lämna in den också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nix, och kan inte ens börja allokera utrymmet.

Precis, om du inte har oallokerat utrymme så kommer du inte ens till partitioneraren. Eller missförstod jag dig nu? Men om du har det problem jag talar om så kan du lösa det med en live-cd med till exempel gparted på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Frågan är om det fungerar bättre om man tar bort ett OS. Annars undrar jag hur man allokerar minne och kan lösa det hela. Behöver installera om datorn, ev. lämna in den också.

Funkade inte när bara vista fanns heller, och vågar inte avinstallera vista förrän xp funkar ordentligt.

aristoteles:

Precis, om du inte har oallokerat utrymme så kommer du inte ens till partitioneraren. Eller missförstod jag dig nu? Men om du har det problem jag talar om så kan du lösa det med en live-cd med till exempel gparted på.

Men jo, man ska väl komma dit ändå? Har alltid använt den metoden när jag formaterat en hårddisk, då har den strartat så kan man först formatera och sen partitionera den (detta är väl samma som att allokera det?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Men jo, man ska väl komma dit ändå? Har alltid använt den metoden när jag formaterat en hårddisk, då har den strartat så kan man först formatera och sen partitionera den (detta är väl samma som att allokera det?)

Ok, det kanske bara gäller filsystem som windows inte klarar av att läsa, sist jag provade så dog installationen innan jag fick chans att partionera. Men det löstes genom att jag tog bort en partition.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle kunna tänka mig att det problem med drivrutinen till SATA styrkretsen på moderkortet. På många datorer kan man gå in i BIOS och ändra till kompatibelt läget så att BIOS emulerar IDE och då man man installera OS utan krångel med drivrutiner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera