Aviseringar
Rensa alla

Välja gymnasium - hur ska man tänka?


lacostekrokodilen:

då är kärrtorp lite efter då från o med nästa år kommer alla civiligenjörsprogram på kth kräva matte e o därför har dom flesta skolorna som jag nämt sedan länge redan kört matte E som obligatoriskt på NVNV (tror jag, iaf min)

Nej nej. Kärrtorp har Ma E, fast inte som obligatorisk.

Teknikprogrammet brukar ofta ge två valmöjligheter. Det obligatoriska är Ma C, Fy A, Ke A etc.
Skolan måste erbjuda Ma D & E samt Fy B för de som vill få ingenjörbehörighet. Vår skola var en av de få som hade Ma E inom programmet - vissa nöjde sig med Ma D. Iofs, min årskurs räcker det, men framöver måste de erbjuda Ma E.
Andra alternativet till behörighetspaketet brukar oftast vara in påbyggnad av inriktningen. I min klass fanns paketet innehållande; Design, Virtuella miljöer (webdesign) och Småföretagande B.

Självklart var den inte så populär. Programmet i sig kommer inte ha Ma D, Ma E och Fy B som obligatorisk, men det måste finnas att läsa då det är en del av programmet. Vill man bli arkitekt så räcker det med Ma C, Fy A och Ke A å vissa ville därmed stanna där. Jag såg iofs ingen anledning att inte ta det som breddade mina möjligheter förutom att det är svårare att lära in sig de målen som krävs för höga betyg. Jag hade lätt för fysik, men MVG-nivå på Fysik B var inte lätt å de nådde jag inte.


   
SvaraCitera

Jag tror det är viktigt att tänka till ordentligt innan man väljer så att man får de man vill ha.
Och att in skämta bort nian för man behöver poängen. Själv ska jag välja omvårdnad för det känns som en tacksam linje då man hjälper folk med deras problem. [smile]


   
SvaraCitera

Jag vill gå på en hård internatskola för endast pojkar där man inte gör något annat än pluggar arslet av sig hela dagarna och knullar arslet av sig hela nätterna. Självklart så ska den skolan vara framstående inom naturvetenskap, ekonomi och filosofi ok vart finns denna skolan? Allt ska va på engelska också ok?


   
SvaraCitera

jag vill gå i en skola med häst klass kam rater


   
SvaraCitera
Exner

Helst ett gymnasium, som heter Väsby.

[mad]


   
SvaraCitera

- vad är jag intresserad av
- hur mkt orkar jag plugga
- hur långt orkar jag åka till skolan/vill jag bo på elevhem i annan stad?


   
SvaraCitera
Åtta

När jag valde gymnasium så kollade jag vilka gymnasium som erbjöd gratis saker eller enkla betyg. T.ex. så erbjöd NTI-gymnasiumet antingen en gratis dator eller ett antal gratis körlektioner. John Bauer-gymnasiet gav ut MVG till i princip alla elever, oavsett hur de hade presterat (det blev dock värsta skandalen för några år sedan, så de kanske har skärpt sig. Jag vet inte). Sedan så plockade jag bort dessa gymnasium från min lista över skolor jag kunde tänka mig att gå.

Ett gymnasium som måste muta sina elever ELLER KÖPA MÄNGDER MED ANNONSPLATS PÅ UNGDOMSFORUM kan inte vara speciellt bra, och är inte en skola som jag skulle vilja gå på.


   
SvaraCitera

Jag tycker man ska verkligen kolla vad det är man vill jobba med i framtiden så att man har större chans att bli det - från och med nästa år kommer man kunna få meritpoäng och sånt på gymnasiet för att enklare komma in på universitet och högskoleprogram inom det området... eller något.

Jag brukar kolla på yrkessajter för att se vad man ska gå om man vill bli typ ambulansförare och liknande.. en som jag tycker funkar bra är http://www.gymnasium.se/Utbildning/Gymnasium_se/WorkDescription.aspx

Jag håller med Åtta.. gå efter vad tidigare elever har sagt om skolan, googla dem o se om skolan varit med i något i media (ex. skolor som blivit anklagade för olika saker). Sen är jag fast övertygad på att man ska gå på öppet hus. Jag har redan varit på 3 [bigsmile]


   
SvaraCitera

Yodan:

Själv ska jag välja omvårdnad för det känns som en tacksam linje då man hjälper folk med deras problem.

Välkommen! Kanske så ses vi på arbetsmarknaden 🙂


   
SvaraCitera

6laxari1laxask:

Samhälle, typ svenska och matte (och är kapitalist) = Samek

finns inet på den skolan jag vill gå.. Fungerar sam sam eller sam internationell då?? lr att välja ngn sam linje & ta extra matte & no kurser ;o?


   
SvaraCitera

detberorpå:

finns inet på den skolan jag vill gå.. Fungerar sam sam eller sam internationell då?? lr att välja ngn sam linje & ta extra matte & no kurser ;o?

NV.sam?


   
SvaraCitera

Karl Bertil Jonsson:

NV.sam?

nv/sp? Nej den linjen suger ;s man måste komplettera 1 år på komvux om man ska gå högskola sen.. palla det lix


   
SvaraCitera

detberorpå:

nv/sp? Nej den linjen suger ;s man måste komplettera 1 år på komvux om man ska gå högskola sen.. palla det lix

ta vanlig NVNV då


   
SvaraCitera

Karl Bertil Jonsson:

ta vanlig NVNV då

Kommer inte orka.. NV är samma som SP ba att man kan bli apotekare, matte-/nolärare, optiker, tandläkare & andra läkaryrken & för att bli dom yrkena måste man ha MVG, vilket blir svårt då konkurrensen oftast är tuffare i NV-klasser, i alla ämnen annars får man komplettera på komvux vilket jag inte vill göra[crazy]


   
SvaraCitera

detberorpå:

Kommer inte orka.. NV är samma som SP ba att man kan bli apotekare, matte-/nolärare, optiker, tandläkare & andra läkaryrken & för att bli dom yrkena måste man ha MVG, vilket blir svårt då konkurrensen är så hög i NV-klasser, i alla ämnen annars får man komplettera på komvux vilket jag inte vill göra

civilingenjör då?


   
SvaraCitera