Aviseringar
Rensa alla

Välja och designa barn, okej eller inte? (KLICKA)


Ämnesstartare

Nu äre såhär att jag har en uppgift i biologi där vi ska skriva en argumenterande text om just rubriken på forumet. Så jag ville fråga er, vad har ni för tankar och åsikter om det ?

Är det rätt att använda såna metoder för att välja och designa vilka gener och egenskaper ens
barn ska ha? Vilka egenskaper kan det i så fall vara rätt att påverka? Ska staten sätta upp regler
eller ska varje förälder få bestämma själv?

TACKSAM för svart, tips & hjälp 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

och d ganska bråttom.. det ska in om två dagar..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

folkeeeeeeeeeet! haha jag behöver hjälp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visst, varför inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skriv vad du tycker och motivera det väl = mvg

om du inte är dum i huvudet dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En nackdel med det är ju att man riskerar att vissa egenskaper föredras i så stor utsträckning att det skapar problem i samhället - ungefär som Kinas situation gällande fördelningen mellan män och kvinnor.

Ett annat potentiellt problem är att det kan skapa ökade klassklyftor, i och med att de personer som har råd att designa sina barn lär skapa barn som är bättre anpassade för att lyckas i samhället än de flesta icke-genmodifierade barn lär vara.


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kluven till frågan, men en sak är säker: alla eller ingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

alla eller ingen

vad menas?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bosnagirl:

vad menas?

Att alla ska ha möjligheten att göra det, och inte bara de som har råd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det gör man alltid på något sätt, man vill i regel inte para sig, yngla av sig med någon som är ful och eller dum i huvudet, detta val av partner är ett slags indirekt designande svårt att vara emot detta på ett trovärdigt sätt utan att hyckla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej men om jag då säger såhär..

Är det rätt att använda sådana metoder för att välja och designa vilka gener och egenskaper våra
barn ska ha? Vilka egenskaper kan det i så fall vara rätt att påverka? Ska staten sätta upp regler
eller ska varje förälder få bestämma själv? Är svaren på dessa frågor detsamma för
fosterdiagnostik, embryodiagnostik och tillförsel av nya gener?

vad tycker ni..?


   
SvaraCitera

tycker det är en väldigt obehaglig fråga som jag inte riktigt vet var jag står i.

jag gillar inte tanken på att man ska välja hur ens barn ska bli, men på något vis kan jag ändå tycka att man bör kunna få veta i förväg om ens barn har vissa svåra handikapp eftersom det i så fall kommer kräva betydligt mer av föräldrarna än vad ett "friskt" barn skulle. det är svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett barn till att börja med. Om man är mogen nog att fatta beslutet att få barn, ska man också vara mogen nog att kunna acceptera de konsekvenser det kommer leda till.

Tycker inte ens om iden. Det är naturen och ingenting annat som ska avgöra avkommans egenskaper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag gillar inte tanken på att man ska välja hur ens barn ska bli, men på något vis kan jag ändå tycka att man bör kunna få veta i förväg om ens barn har vissa svåra handikapp eftersom det i så fall kommer kräva betydligt mer av föräldrarna än vad ett "friskt" barn skulle. det är svårt.

aa det var precis det jag skrev! Håller verkligen med dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Tycker inte ens om iden. Det är naturen och ingenting annat som ska avgöra avkommans egenskaper.

Ja precis !!


   
SvaraCitera