Aviseringar
Rensa alla

Välja utbildning på universitet/högskola?


Ämnesstartare

Skulle kunna tänka mig en utbildning som har ganska stor variation, och som täcker jobb som kommer behövas i framtiden.


   
Citera
Åtta

Så du har inga som helst intressen, med andra ord?


   
SvaraCitera

Sök en KY-utbildning


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

Sök en KY-utbildning

Varierad? [confused]


   
SvaraCitera

Limneson:

ganska stor variation, och som täcker jobb som kommer behövas i framtiden.

Lärare och sjuksköterska.


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Varierad?

Du får jobb till skillnad från en utbildning med

Limneson:

ganska stor variation


   
SvaraCitera

Läkare?


   
SvaraCitera

Limneson:

Skulle kunna tänka mig en utbildning som har ganska stor variation, och som täcker jobb som kommer behövas i framtiden.

Äntligen någon smart [crazy]

BasketCase:

Förskolelärare och sjuksköterska.

Läkare, Högskoleingenjör, fritidspedagog.

Åtta:

Så du har inga som helst intressen, med andra ord?

Visst kan man ha intressen, men om det inte finns jobb inom den sektorn så måste man läsa på annat håll eller hur? Speciellt nu.
Jag tycker att det är ett stort problem att folk bara läser det dem är intresserade av utan att få jobb inom den sektorn, visst det blir lättare, men ändå. Man måste försörja sig själv och sin familj vet du. [smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Bajwa:

Jag tycker att det är ett stort problem att folk bara läser det dem är intresserade av utan att få jobb inom den sektorn

Är du där för arbetsmarknaden eller är den där för dig? Tanken är att man ska arbeta för att få pengar så att man kan köpa skit åt sig och sin familj, och på så sätt bli lycklig. Att spendera flera år till att utbilda sig till något som man finner skittråkigt är med andra ord kontraproduktivt, då man i slutändan ändå inte kommer att vara lycklig. Är det då inte bättre att utbilda sig till någonting som man finner intressant, och gärna kan tänka sig att jobba med? Skitsamma om arbetsmarknaden inte efterfrågar det för tillfället. Sådant ändras konstant. Fanns det inget som helst behov av människor av det yrket så skulle inte utbildningen finnas.


   
SvaraCitera

Tech phys! [y]


   
SvaraCitera

Åtta:

Är du där för arbetsmarknaden eller är den där för dig? Tanken är att man ska arbeta för att få pengar så att man kan köpa skit åt sig och sin familj, och på så sätt bli lycklig.

Jag har faktiskt ingen aning vad arbetsmarknaden står för, men man vill ju inte bli utanför det.

Sedan det där med att köpa skit, man köper inte skit (jag kan se din poäng) utan att ha ett jobb är en slags försäkring för framtiden, har man inget jobb så kan man inte ha hand om lån, till villa, volvo och båt. Många är tvugna att flytta pga det.

Åtta:

Att spendera flera år till att utbilda sig till något som man finner skittråkigt är med andra ord kontraproduktivt, då man i slutändan ändå inte kommer att vara lycklig.

Jag blir lycklig så länge jag får ett jobb. [smile]

Åtta:

Är det då inte bättre att utbilda sig till någonting som man finner intressant, och gärna kan tänka sig att jobba med?

Visst, det kan man göra efteråt, det ska jag göra iaf. Får man inte det jobbet så har man ändå nåt att försörja sig med.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Visst, det kan man göra efteråt, det ska jag göra iaf.

Varför inte göra det på en gång, från början, liksom.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Data/IT...
Är väldigt förvånad att så lite folk läser det med tanke på att så många har något intresse för det. Det är och kommer vara fortsatt brist på kunniga inom detta, är i princip omöjligt att inte få jobb inom det. Lönen är för övrigt väldigt bra och det finns en väldans massa subområden man kan jobba inom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Så du har inga som helst intressen, med andra ord?

Jo, men kan inte komma på något jag gillar mest. Finns så många intressanta skolämnen.

KamikazeTomten:

Sök en KY-utbildning

Bra ide, kan tänka mig en sådan utbildning före eller efter en längre.

svartarosen:

Läkare?

BasketCase:

Lärare

Bajwa:

Läkare

Har funderat på de. Kommer förmodligen bli något av dom, om inget intressantare dyker up.


   
SvaraCitera

passaro:

Varför inte göra det på en gång, från början, liksom.[rolleyes]

Jag gillar att fixa datorer, men det krävs typ inte någon utbildning för det, jag vill lära mig så jag kan tänka mig gå på praktik, men man får ju inga pengar, det behöver man.

sylar:

Data/IT...
Är väldigt förvånad att så lite folk läser det med tanke på att så många har något intresse för det.

Känner många som ska börja söka i den sektorn, frågan är bara om dem får jobb efteråt. Jag har fått tips från dem som jobbar i den sektorn att man ska söka utbildningar som Data-högskoleingenjör och Nätverkstekniker. När man väl har fått jobbet så kan man göra det man tycker är intressant vid sidan av det. Ifs kunde jag ha valt Nätverkstekniker, eftersom högskoleingenjör är väldig jobbig såvida man inte är intresserad av det, men jag hittar ingen utbildning nära mig utan bara i Stockholm. Dessutom går man på en vanlig utbildning så är chansen större att få ett jobb än KY.


   
SvaraCitera