Aviseringar
Rensa alla

Vän med planer


framtidskon:

om vi ponerar att han är seriös med sitt hot är det han som involverat henne i sin död, han har ingen rätt att välja hennes reaktion, hon har all rätt att välja vilket val hon anser sig kunna leva med sen.

Visst får hon göra val som kan göra intrång på hennes kompis frihet, men hon ska inte känna sig tvungen eller på något sätt skyldig till detta. Att hindra något från att ta sitt liv är inte samma sak som att hindra någons död.

framtidskon:

och jag är helt fel person att ställa denna fråga till.

Jag ber om ursäkt ifall du har erfarenhet av detta. Jag står dock fortfarande för det jag säger, men det är ett känsligt ämne.


   
SvaraCitera

elverpigen:

Hjälper det? Mitt psyke pallar inte att ha en psykiskt instabil vän som säger att han tänker dö och grejer :c

asså, bara visa att du finns där för honom och att du skulle bli ledsen om han dog osv. det brukar nog vara det allra bästa.

och ska man vara helt krasst cynisk så är det ganska vanligt att ha självmordstankar, men mycket ovanligt att faktiskt begå självmord. dessutom så är det av uppenbara själ inte så vanligt att berätta om sina planer i förväg om man faktiskt planerar något seriöst. men det händer ju såklart, så ba visa att han betyder nåt osv, och försök övertala honom till motsatsen 🙂

framtidskon:

så det är nog till polisen du ska vända dig ifall du vill anmäla. de får väl fixa resten.

mnja, 112 ringer man bara i akuta situationer, som till exempel om man misstänker att någon just nu håller på att begå självmord. att någon bara går omkring med allmänna självmordstankar är inte riktigt grund för varken ingripande eller LPT.

framtidskon:

han kan ju hända att han blir inlagd enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.

men vem skulle tjäna på det egentligen? för någon som inte vill ha hjälp och antagligen redan är mycket olycklig så kan nog tvångsinläggning vara en mycket traumatisk upplevelse. och vad har vi för rätt att utsätta någon för något sådant, bara för att med våld hålla någon vid liv mot dennes vilja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha mawns så jag ska ba "ok min kompis vill svälta ihjäl (eller hur han nu tänkt sig dö) men jaja, lite svinn får man räkna med :))"

Nä, det kan jag inte leva med. Tror inte det finns hopplösa fall, utan ALLA kan må bra igen med rätt vård. Hade han planerat att rymma till ett närområde hade det känts mer ok för mig men nu ska han långt bort liksom.


   
SvaraCitera

Mawns:

men hon ska inte känna sig tvungen eller på något sätt skyldig till detta.

nej.

Mawns:

Jag ber om ursäkt ifall du har erfarenhet av detta.

nej, jag menar bara att jag är förespråkare av att alla har rätt att äga sin egen död, så det är slöseri med tid för din del att tilltala mig som någonting annat.


   
SvaraCitera
zIGGE

framtidskon:

så det är slöseri med tid för din del att tilltala mig som någonting annat.

asperger?


   
SvaraCitera

zIGGE:

asperger?

e du isola lr


   
SvaraCitera

elverpigen:

Han har rymt förut, men hittades då och fick hänga lite hos psykologer. Nu ska han rymma igen, t

elverpigen:

Han är ju vuxen o

Var har han rymt ifrån? Letar de ens efter en om man stuckit iväg och är vuxen? Om man är instabil så kanske de gör iof.

framtidskon:

e du isola lr

[mad]


   
SvaraCitera

elverpigen:

Aha mawns så jag ska ba "ok min kompis vill svälta ihjäl (eller hur han nu tänkt sig dö) men jaja, lite svinn får man räkna med :))"

Jag skulle stöttat honom istället. Sagt "det finns alltid en plats för dig i mitt hjärta ifall du skulle vilja stanna kvar här" och sånt. Om det var min flickvän eller något så hade jag ju förmodligen inte tillåtit det, hade hellre dött själv isåfall, men om det är en vän som jag respekterar som har ett självständigt liv och inte har några barn eller andra han måste ansvara över så hade jag inte hindrat honom ifall han väl bestämt sig.


   
SvaraCitera

Live fast, die young.


   
SvaraCitera

framtidskon:

vadå på en skala mellan ett å tio

jag vet inte, jag undrar bara om du har någon erfarenhet av den. om du skulle "anmäla" din vän och han skulle hamna i deras händer är det ju utmärkt om du vet vad det handlar om.


   
SvaraCitera

Utspädaren:

jag vet inte, jag undrar bara om du har någon erfarenhet av den. om du skulle "anmäla" din vän och han skulle hamna i deras händer är det ju utmärkt om du vet vad det handlar om.

jo, jag vet vad det handlar om


   
SvaraCitera

framtidskon:

jo, jag vet vad det handlar om

k i så fall är du verkligen desperat. får beklaga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Var har han rymt ifrån? Letar de ens efter en om man stuckit iväg och är vuxen? Om man är instabil så kanske de gör iof.

Asså rymt kanske är fel ord, men vet inte vad jag ska använda istället. Anmäler någon en försvunnen känns det som att det letas, vet inte. Och instabil, hm, jag vill inte kalla honom psykiskt instabil ifall det bara är "vanligt" sökande efter sig själv, allt dehär.

Mawns:

Jag skulle stöttat honom istället. Sagt "det finns alltid en plats för dig i mitt hjärta ifall du skulle vilja stanna kvar här" och sånt. Om det var min flickvän eller något så hade jag ju förmodligen inte tillåtit det, hade hellre dött själv isåfall, men om det är en vän som jag respekterar som har ett självständigt liv och inte har några barn eller andra han måste ansvara över så hade jag inte hindrat honom ifall han väl bestämt sig.

Varför gör du skillnad mellan partner och vänner? Älskar mina vänner mer än jag älskat en partner, någonsin, men så är ju jag som jag är också. Har berättat för honom att han betyder riktigt mycket för mig, och att han är en av dem jag känner mig mest bekväm med men ah. Vet inte hur mkt av det som går in och fastnar 🙁


   
SvaraCitera

Utspädaren:

k i så fall är du verkligen desperat. får beklaga.

eh, var ju inte ens du som skrev tråden. i så fall förstår jag dig inte.


   
SvaraCitera

Utspädaren:

k i så fall är du verkligen desperat. får beklaga.

vilket konstigt ordval


   
SvaraCitera