Aviseringar
Rensa alla

VÄNNER


Ämnesstartare

Jag har en vän som är helt olik mig, jag har vuxit ifrån henne totalt. Hon tror att hon är lik mig, hon tror att hon vet allt om mig. Vi är motsatserna, hon vill dricka och festa, jag skulle hellre vilja se på film eller bara vara ute och hitta på ''äventyr''. Hon har blivit så jobbig och är nästan lite taskig ibland. Nu låter jag säkert som en jätte tråkig person haha. Men jag vet inte vad jag ska göra, hur gör man när man vill byta vän/sluta vara vänner? (Det är inte så lätt som man tror, man kan inte bara säga ''nä, jag vill inte vara med dig längre.'' Det är inte så lätt att kapa av en vän som man har känt i fyra år.


   
Citera

internet4life: man kan inte bara säga ''nä, jag vill inte vara med dig längre.'

varför inte?

av egna erfarenheter brukar relationer som inte är ömsesidiga sakta men säkert tyna bort, men om hon är påstridig kanske det är en idé att förklara hur du känner.


   
SvaraCitera

Hur vet du att hon "tror" att hon är lik dig? Hon kanske vill bara härma dig för att hon tycker om dig(som en möjlighet). Vad gör man exakt, när man "tror" att man vet allt om personen? Det är ju ganska svårt att bestämma sig veta precis allt om en person. Precis som om du bestämmer dig för att veta precis allt om Musse Pigg, så kan du inte veta precis vilka 100 filmer framöver i framtiden kommer att släppas. Men man "antar" ju att alla filmer kommer vara lika gulliga som innan. Det betyder inte att man verkligen, verkligen kan "veta". Då jämför jag med att du tycker att hon har blivit jobbig. När du hade henne som en "rolig" vän så kanske du inte visste vilken maximal nivå av "jobbigt" hon kunde nå. När hon blev "jobbig" så kanske det var en lika stor förändring för dig som om Musse Pigg blev plötsligt en hund för alltid. En uppfattning som vrider om hela perspektivet helt åt hållet.

Då är det bra att veta, att alla ungdomar i livet kan uppleva en tonårskris ibland och därför (som liknelse) föreslår jag att tänka dig att hon nog förvandlade temporärt sig själv till en hund(förändringen) men hon kommer att bli till sitt vanliga jag nån gång i framtiden.

Precis som med resonemanget "jag klarar det här aldrig" så klarade du det tillslut, även om det löste sig på något annat sätt än vad du först trodde.

Hoppas det hjälpte lite grann!


   
SvaraCitera

När jag ville bli av med två vänner som jag känt väldigt länge så bara dissade jag dom så mycket jag kunde. När de frågade om jag ville göra någit sa jag bara nej å när de frågade varför sa jag bara därför. Varenda gång de skulle säga något till mig så sket jag antingen i det eller gav ett så kort svar som möjligt. Tillslut blev jag av med dom Tumme upp


   
SvaraCitera