Aviseringar
Rensa alla

Vänner på gymnasiet hur är det?


Hando

MackanBoy:
Tack för era svar! Det är en stad med 100 tusen invånare cirkus. Kul att du gick VVS samma program som jag ska gå. Tack för du delade med dig av dina erfarenheter. Trodde faktiskt inte det var så blandat på dessa bygg programmen. Trodde de var mer " bad boy  " stilen . Alla snusar som på bygg typ. Kul att det ör varierat. Vore kul att Hamna med vänner då man blir ett gäng tillsammans, det saknar jag. Har oftast varit med mina vänner enskilt. Är dock reserv 2 just nu, tror jag kommer in. Vad gjorde ni på rasterna om ja får fråga? På helgerna ? Med vänlig hälsning,

ingen nollning tyvär, jag är pratglad och trevlig men rätt blyg i början faktiskt. Folk upplever mig som en person som alltid är glad 

Sorry för sent svar men såg först nu att det var nya inlägg i tråden. Rodnar

Gick också i en stad med cirka 100 k pers. (Eller nja, kommunen har strax över 100 k. Staden runt 66 k. Nämligen Borås)
Det är bara hålla tummarna. I min klass var det nog 2 personer som hoppade inom en vecka då det inte var något för dem. Sen efter två månader hade typ ytterligare 3 hoppat av. Men de platserna fylldes fort. Om du inte kommer in direkt så kan du vänta en eller två veckor och sen se om du fortfarande vill in på det programmet om det blir någon plats ledig så fort.

I min klass blev vi uppdelade i 3 arbetsgrupper. När vi skulle ha praktiska ämnen var vi alltid i de grupperna. Så man var bara med folk i gruppen kanske en tredjedel av veckan. Efter gemensamma lektioner umgicks vi oftast i gruppen man var i men hängde också med folk från andra grupper. Men vi umgicks merparten i arbetsgrupperna. Det var i min grupp jag fick flest vänner.

På rasterna gjorde vi allt möjligt. Skolan låg väldigt centralt så det var inte ovanligt att vi gick fram till affärerna och matställena och fördrev tiden. Oftast satt man mest och hängde i skolan. Vi hade eget uppehållsrum nere i en källare med anslutning till våra praktiska klassrum med bänkar, stolar och soffor. Så där satt man antingen och halvsov, levde rövare eller pluggade i sista minuten till ett prov.
Var det fint väder var vi ute och rökte eller bara hängde i solen på en gräsmatta. Jag upplevde det som att det var väldigt sällan man var helt själv. Var man det så berodde det oftast på en själv då man inte orkade följa med på äventyr ut på stan.

På helgerna var det väl inte så mycket. Då jag bodde 4 mil ifrån skolan var det lite jobbigt att åka in 4 mil för att hänga på en lördag. Jag tog självvalt lite avstånd av den anledningen.
Men de 10 pers som kände varandra sen innan hittade iaf på saker. När alla i klassen var 18 gick en del ut på krogen tillsammans eller söp ner varandra på hemmafester. Framför allt omkring Valborg. Det var den enda veckan lärarna till någorlunda grad accepterade att elever satt fulla/bakfulla eller märkbart berusade på lektioner på en onsdagsförmiddag.
Försök luska ut om det är någon helg eller liknande som är stort för elevkåren under året.
Att tillsammans sitta med klassen och dricka öl på en vardag bygger klasstämning. Och väl värt att ta vara på. Glad

Nåväl, du överlever nog att vara utan nollning. Tror att första två dagarna kommer ni göra aktiviteter i klassen för att lära känna varandra. Kan funka lika bra. Om du är glad och utåt de första veckorna kommer du nog få folk att umgås med. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåt för sent svar! Jag kom tyvär inte in, ska gå en liten skola där vi praktiserar väldigt mycket istället för plugga i skolan. Vi är enbart 2 i klassen ja och en Annan se jag på antagningssidan. Detta är en privat skola. Tror du första dagen blir lära känna där med? Det ska inte alls gå många ny blivna 9 or där när jag kollar hur många som sökt! Lite synd ja vill gärna träffa nya människor o mycke nytt folk.


   
SvaraCitera

Du beskrev precis mitt liv :'-) 
har också bara 3 vänner och ingen vill gå ut sent, och sent för dom är ungefär 19:00. Jag börjar gymnasiet på onsdag och kommer gå med 20+ nya människor som jag aldrig har träffat. Har en nära vän som också kommer börja samma gymnasium men vi valde inte samma program så jag blir väl ensam med en massa främlingar 🙁 


   
SvaraCitera