Aviseringar
Rensa alla

Vänskap med motsatta könet?


Ämnesstartare

Hej, jag undrar vad ni tycker om vänskap mellan könen, fungerar det i
längden? (dvs. två heterosexuella människor av motsatt kön) Visst man
ser ju kvinnor och män som är vänner men man har ju hört många gånger om
långvariga vänskapsrelationer mellan könen som utvecklar sig till
kärlek. Ni kanske tycker man är helt dum i huvudet som ställer frågan
men för mig så verkar det aldrig fungera.. Tardig

Är
så trött för varje gång jag försökt ha kontakt med någon kille som jag
bara vill vara vän med och tycker man har skapat en bra vänskap så vill
de oftast ha något mer.. De säger att de har utvecklat känslor etc. När
jag säger att jag inte känner likadant, utan jag värderar den vänskap
man har så säger de att de fortfarande kommer ha känslor men vill
fortsätta vara vänner istället för att gå separata vägar. Det kanske
låter konstigt men kan man fortsätta vara vänner då? Om den andra parten
har speciella känslor för dig.. Själv tycker jag att situationen blir
awkward och jag vet inte hur jag ska bete mig runt personen längre. Man
vill ju inte såra honom/henne.

För övrigt så tycker jag inte
att jag speciellt attraktiv heller så jag förstår inte varför det blir
som det blir. Visst kan jag nog flirta lite med folk(både tjejer och
killar) ibland, på ett humoristiskt och platoniskt sätt. Men tar det
aldrig för långt eller för seriöst. Känner att jag nästan har lättare
att uttrycka tankar och känslor för personer av det motsatta könet och
det blir mer avslappnat så när sånt här händer och de säger att de är
attraherade av en för man är en "fin person" så blir det jobbigt helt
plötsligt. Ledsen 
En sexuell spänning kanske alltid finns där? Om man beter sig på ett
sätt som av en kvinnlig vän hade tolkats som helt spontant
och trevligt, kan av en "potentiell parter" ses som ett närmande. Har
bara funderat över detta ett tag nu och ville
se vad ni andra tycker och tänker.

Jag undrar också om ni har vänner av motsatta könet som ni själva skulle vilja att det blev något mer av? Söt


   
Citera
Ämnesstartare

Min bästa vän är en kvinna och jag är inte romantiskt intresserad av henne alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

olagligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag älskar min vännina. men vet inte hur jag ska gå tillvägga. vill inte sabba våran vänskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

killar vill bara ligga


   
SvaraCitera

Detta borde göra det helt omöjligt att vara bisexuell då man inte kan vara med någon. Jag tror det handlar mycket om uppväxt. Jag har jämt umgåtts mycket med både killar och tjejer. Mina närmaste vänner består av både en kille och en tjej, jag är inte attraherad på det sättet för någon av dem.

Sen vet jag inte om det är hela världen om man är attraherad av den andre heller. Bara för att man tycker någon är attraktiv behöver man inte vilja ha sex med den personen, och man behöver inte vara kär i personen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vänskap är en myt


   
SvaraCitera
mynona

Man kan väl vara enbart vänner även om det eventuellt finns en viss sexuell spänning? Vad ska annars de bisexuella göra. En sexuell spänning behöver inte vara mer än en krydda som ger energi till interaktionen. Vänskap kan vara så flytande. Även romantiska känslor behöver egentligen inte skilja sig så mycket från den kärlek man känner för en vän, det är bara mer komprimerade känslor. Kanske kommer samhället att få allt svårare och svårare att skilja vänskap från romantik så småningom. 


   
SvaraCitera

En av mina få närmaste vänner är av motsatt kön. Det finns ca 0 sexuell spänning mellan oss och vi beter oss mer som syskon med varann, än något annat.

Finns ganska mycket att säga om det här ämnet men jag är osäker på vart man borde börja. Ett som är säkert är i alla fall att ja, det går att vara bra och nära vän med någon av motsatt kön utan att det behöver leda någon vart.  Dock tror jag att det krävs viss mognad hos båda parter för att det ska fungera, och en förmåga att inte blanda ihop sitt uppmärksamhetsbehov med romantiska känslor osv.

Kan förövrigt också säga att jag flera gånger medvetet har tagit mig in i någons vänskapskrets enbart på grund av att jag varit intresserad av personen på ett romantiskt sätt. Ibland fungerar det och ibland fungerar det inte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är
så trött för varje gång jag försökt ha kontakt med någon kille som jag
bara vill vara vän med och tycker man har skapat en bra vänskap så vill
de oftast ha något mer.. De säger att de har utvecklat känslor etc.

Du får förmodligen leta rätt länge om du vill hitta en heterosexuell kille som vill vara vän med dig utan minsta intresse för sex. De där "känslorna" de säger sig ha utvecklat är nog oftast inte mer än kåthet.

Men även om en sexuell attraktion finns från den enes sida eller från bådas kan en vänskapsrelation fungera.


   
SvaraCitera

Om två heterosexuella par blir vänner med varandra, måste de automatiskt vilja ha sex med den andras partner då? Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har nästan bara tjejkompisar Tardig  


   
SvaraCitera

Har inte det problemet, de flesta av mina vänner är av motsatt kön. Sen är iofs inte jag flörtig mot dem heller. Dock brukar vi skojbråka och sånt.

Med det vill jag ha sagt att det är möjligt. Dock kan det vara komplicerat där i tonåren, men enligt mina erfarenheter blir det bättre.


   
SvaraCitera